شناسهٔ خبر: 27097956 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

محمدعلی الحوثی ۱۵ روز آتش‌بس یکجانبه اعلام کرد

آتش بس موشکی انصارالله

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
پس از هدف قرار دادن نفتکش و کشتی‌های جنگی سعودی و فرودگاه ابوظبی حالا انصارالله به صورت یکجانبه به مدت ۱۵ روز آتش‌بس اعلام کرد.
محمد علی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن روز سه شنبه از آغاز آتش‌بس یک‌طرفه خبر داد که از بامداد چهار شنبه آغاز شده و به مدت ۱۵ روز ادامه خواهد یافت. او خاطرنشان کرد: اگر اقدامات ائتلاف تحت امر عربستان پذیرفته شود، امکان تمدید این آتش‌بس وجود دارد. الحوثی پیش‌تر نیز آمادگی خود را برای توقف عملیات دریایی برای مدتی معین و قابل تمدید با هدف توقف عملیات‌ها در تمامی جبهه‌ها در صورت استقبال ائتلاف یاد شده اعلام کرده بود. محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز اظهار داشت: این طرح در چارچوب موضع‌گیری‌های عادی ما و استقبال از طرح صلح عربی ارائه شد و هدف از آن ارائه مدرکی دال بر این است که ما موافق برقراری صلح هستیم.
اعلام آتش‌بس یک‌طرفه از سوی انصارالله یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که نیرو‌های یمنی طی چندین عملیات ضربات سنگینی در دریای سرخ به ائتلاف سعودی و اماراتی وارد کردند. در جریان این حملات یک نفتکش و یک فروند کشتی جنگی سعودی‌ها هدف قرار گرفت. علاوه بر این یمنی‌ها با استفاده از پهپاد فرودگاه ابوظبی را نیز هدف قرار دادند. عملیات‌های انصارالله خیلی زود تأثیر خود را گذاشت و سعودی‌ها اعلام کردند صادرات نفت از باب‌المندب را به صورت موقت متوقف می‌کنند. تا عصر روز گذشته ائتلاف سعودی واکنشی به آتش‌بس یک طرفه انصارالله نشان نداد، اما به نظر می‌رسد پشت پرده مذاکرات فشرده‌ای برای حل بحران یمن در جریان است. مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن طی چند روز گذشته چند بار به ریاض، عدن و صنعا سفر کرده است و در همین حال بعضی گزارش‌ها از نقش فعال ایران خبر دادند. آسوشیتدپرس به نقل از کارشناسان سازمان ملل نوشت احتمال زیادی وجود دارد که ایران «نقش سازنده‌ای» در پایان دادن به جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی علیه یمن ایفا کند. طبق اسناد به دست آمده توسط خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هیئت کارشناسی نظارت بر تحریم‌ها علیه یمن، در گزارش جدیدی به شورای امنیت سازمان ملل احتمال داده که ایران به زودی باعث بازگشت صلح به منطقه می‌شود. عربستان در طول چهار سال گذشته که جنگ علیه یمن را ادامه داده، عموماً به درخواست‌ها برای توقف جنگ در مواقع زمانی مثل ماه رمضان، بی‌اعتنا بوده است. علاوه بر این، برخی کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل مانند امریکا، فرانسه و انگلیس بار‌ها با متهم کردن ایران به ارسال سلاح برای انصارالله و یمنی‌ها، مانع تصویب قطعنامه‌هایی علیه ائتلاف سعودی جهت پایان جنگ شده‌اند. ائتلاف سعودی- اماراتی از اواخر ماه اردیبهشت عملیات جدیدی را علیه استان الحدیده که تنها شریان غذایی و دارویی مردم یمن به شمار می‌رود، آغاز کرده و همین امر سبب قطع روند کمک‌های ارسالی به این کشور جنگ‌زده شده است. خبرگزاری «رویترز» اخیراً طی گزارشی تأیید کرد که ائتلاف سعودی با گذشت دو ماه از آغاز عملیات برای تصرف بندر الحدیده، هنوز نتوانسته پیشرفتی در آن به‌دست بیاورد و باید با دست خالی آنجا را ترک کند.

نظر شما