شناسهٔ خبر: 26918362 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

صالحی عمران:

تابستان امسال ۱۴۷ خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای بهسازی می‌شوند/ ۴ میلیارد صرفه‌جویی با طرح سجا

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت: طرح سفیران جوان اقتصاد مقاومتی موجب می‌شود تا دانشجویان فعالیت‌های عمرانی دانشگاه را برعهده بگیرند که این طرح ۴ میلیارد تومان صرفه جویی هزینه‌ای در پی دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای در نشست خبری که ظهر امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو با اشاره به اجرای طرح سجا توضیح داد: طرح سفیران جوان اقتصاد مقاومتی در دانشگاه فنی حرفه‌ای کلید خورده که در این طرح از دانشجویان برای انجام پروژه‌های داخل دانشگاه استفاده می‌شود و به این ترتیب دانشجویان می‌توانند کلیه کار‌های عمرانی در دانشگاه را انجام دهند و علاوه بر کاهش هزینه‌های دانشگاه از لحاظ اقتصادی نیز کمک زیادی به دانشجویان می‌کنند لذا از همه روسای استانی نیز خواسته ایم تا به این طرح توجه ویژه‌ای داشته باشند. این طرح ۴ میلیارد تومان در دانشگاه‌ها صرفه جویی را شامل می‌شود.

وی افزود: سال سومی است که این طرح اجرا می‌شود و حدودا تاکنون ۲۰۰۰ نفر برای این طرح ثبت نام کردند و بنا شده ۸۰۰۰ تخت دانشجویی توسط دانشجویان ساخته شود که تا دو هفته آینده حدود ۱۰۰۰ تخت آماده و برای کنترل کیفی ارائه می‌شود.

صالحی عمران در خصوص تعاملات بین المللی و پذیرش دانشجوی خارجی توضیح داد: روابط بین الملل و پذیرش دانشجوی خارجی از اولویت‌های دانشگاه است که خوشبختانه کشور‌هایی نظیر عراق و افغانستان این دانشگاه را به رسمیت می‌شناسند و طی مذاکراتی که با عراق داشته ایم می‌خواهیم از عراق دانشجوی خارجی جذب کنیم که در حال گفتگو و مذاکره هستیم و در صورتی که این دانشجویان خارجی جذب دانشگاه شوند ترجیح می‌دهیم در خوابگاه‌ها اسکان داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین دویست دانشجوی افغانی نیز در این دانشگاه پذیرش شدند و می‌خواهیم اساتید خارجی را نیز جذب کنیم و همچنین در روابط بین المللی بنا داریم تا با سازمان‌های بین المللی مکاتباتی داشته باشیم تا مربیان مهارت‌های خود را با مدارک بین المللی بیاموزند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی توضیح داد: هفته آینده بین دانشگاه فنی حرفه‌ای و صندوق نوآوری و شکوفایی تفاهم نامه‌ای به امضا می‌رسد که یکی از بند‌های این تفاهم نامه این است که صندوق به دانشجویانی که می‌توانند شرکت دانش بنیان تاسیس کنند کمک کند و برنامه‌های تشویقی برای این شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود. همچنین حدود ۳۲ مرکز رشد در داخل این دانشگاه تاسیس می‌شود که از لحاظ اقتصادی و اشتغال می‌تواند کمک زیادی کند. کار‌های مقدماتی آن انجام شده و مجوز‌های لازم را اخذ کرده ایم.

وی در پاسخ به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص آخرین وضعیت  نیروهای حق التدریسی این دانشگاه توضیح داد: سازمان اداری و استخدامی باید مرحله نهایی را انجام دهد چرا که ۱۳۰۰ درخواست توسط مکاتباتی که با سازمان امور استخدامی داشتیم ابلاغ شده و نامه تاییدیه هم به امضای وزیر علوم رسیده و حالا این مسئله به سازمان اداری و استخدامی مربوط می‌شود و در دانشگاه پیش بینی منابع مالی نیز برای این امر شده که اگر مجوز صادر شود تا مهر ماه می‌توانیم احکام را صادر کنیم و ۱۳۰۰ نیروی حق التدریسی پیمانی می‌شوند.

صالحی عمران همچنین ادامه داد: از ۳۰۰۰ نیروی قراردادی که در دانشگاه حضور دارند ۱۳۲ نفر در آزمون‌های ادواری شرکت کردند که طبق بخشنامه سازمان اداری استخدامی ۱۲۳ نفر از این تعداد نهایی شده و پیمانی می‌شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی حرفه‌ای به عنوان یکی از دانشگاه‌های اصلی و مادر با توجه به معضل اشتغال و بیکاری رسالت‌های زیادی برعهده دارد و ۱۷۳ دانشکده و ۲۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه وجود دارد که یکی از برنامه‌های تحولی ما بحث تحول در حوزه امور دانشجویی و در تابستان به سازی خوابگاه‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور است.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای تاکید کرد: ۱۸۸ خوابگاه در سراسر کشور وجود دارد که یکی از خواسته‌های ما ایجاد فضای مناسب و کاربردی و آموزشی برای دانشجویان در خوابگاه هاست. بر همین اساس برنامه تحول با همکاری صندوق رفاه و حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم مصوب شد چرا که اکثر دانشجویان این دانشگاه از طبقات محروم اجتماعی هستند و وزارت علوم نیز از لحاظ کمی و کیفی به دانشگاه‌ها فنی حرفه‌ای و مهارتی توجه دارد. متاسفانه خوابگاه‌های ما از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند و این طرح تحول می‌تواند به به سازی آن‌ها کمک کند.

وی اظهار داشت: شاید ما نتوانیم همه خوابگاه‌ها را به وضعیت ایده آل برسانیم، ولی تابستان امسال ۱۴۷ خوابگاه با پیش بینی منابع مالی حدود ۱۰ میلیارد تومان که بخشی از آن توسط دانشگاه و بخشی توسط صندوق رفاه تامین می‌شود، به سازی می‌شوند و ۳۰ خوابگاه از رتبه پنج به چهار و ۶۰ خوابگاه از رتبه چهار به سه و ۵۷ خوابگاه از رتبه سه به دو می‌رسند.

صالحی عمران تصریح کرد: همچنین سلف سرویس‌ها و وضعیت پخت و تغذیه هم در برنامه تحول وجود دارد که باید بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این تفاهم نامه‌ای با صندوق رفاه به امضا رسیده که در کنار خوابگاه‌ها کارگاه‌هایی را ایجاد کنیم که در حدود ۳۰ کارگاه کنار خوابگاه‌ها ایجاد می‌شوند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای در پایان با اشاره به پروژه تاسیس ۲۴ خوابگاه توضیح داد: ۱۹ خوابگاه پسران و ۵ خوابگاه دختران را در برنامه ۵ ساله داریم و در حال حاضر ۱۶۵ خوابگاه توسط دانشگاه ۱۵ خوابگاه توسط خیرین و ۸ خوابگاه توسط صندوق رفاه تاسیس شده است و تنها یک خوابگاه از تهران در طرح تحول قرار دارد. همچنین این دانشگاه به دلیل کمبود خوابگاه از پذیرش ۶۰ هزار نفری دانشجویان متقاضی خوابگاه فقط ۳۲ هزار متقاضی را می‌تواند در خوابگاه‌ها اسکان دهد.

نظر شما