شناسهٔ خبر: 26917766 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فضای آموزشی مطلوب، عنصری مهم در یادگیری دانشجویان/ آموزش‌های مهارتی در کشور جزیره‌ای است

صالحی عمران فضای آموزشی را عنصری مهم در یادگیری دانست و بر بهسازی و بازسازی خوابگاه ها در ایام تابستان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
فضای آموزشی مطلوب عنصری مهم در یادگیری دانشجویان/ بهسازی خوابگاه‌های دانشجویی در تابستان
به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نشست خبری در خصوص آغاز فرآیند اجرایی طرح تحول خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌های دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای که در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: برنامه تحولی مفصلی در ارتباط با ابعاد عمرانی٬ پژوهشی و آموزشی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر کشور در نظر داریم.

وی ادامه داد: با توجه به معضل بیکاری که در کشور وجود دارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید فعال‌تر از سایر دانشگاه‌ها در زمینه ایجاد اشتغال و مهارت باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: در حال حاضر این دانشگاه دارای ۱۷۳ دانشکده با بیش از ۲۰۰ هزار جمعیت دانشجویی است و نیاز به برنامه‌هایی برای تحول و ارتقاء سطح کمی و کیفی خوابگاه‌ها و فضای آموزشی دارد.

صالحی عمران با اشاره به اینکه  این دانشگاه دارای ۱۸۸ خوابگاه است، تصریح کرد: یکی از موضوعات تحول در امور دانشجویی به ویژه در فصل تابستان موضوع بازسازی و بهسازی خوابگاه‌های دانشجویی است و یکی از اهداف ما فراهم کردن  فضای مناسب آموزشی  برای دانشجویان است.

وی گفت: فضای آموزشی مطلوب می‌تواند عنصر مهمی برای یادگیری دانشجویان باشد و انگیزه روحی و روانی برای دانشجویان ایجاد کند.

تلاش برای زیباسازی فضای خوابگاه های دانشجویی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: بر این اساس ضمن توجه به فراهم‌سازی فضا‌های مناسب آموزشی در کلاس‌ها و به ویژه کارگاه‌ها باید به زیبا سازی محیط دانشگاه‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی بپردازیم تا انگیزه برای ورود بهتر دانشجویان به این دانشگاه‌ها بیشتر شود.

صالحی عمران گفت: یکی از محیط‌های تاثیرگذار در انگیزه دانشجویان خوابگاه‌های دانشجویی است و متاسفانه گاهی اوقات  فراموش می‌کنیم نیمی از زمان دانشجویان در خوابگاه‌ها سپری می‌شود؛ شاید اصلا نام خوابگاه نهادن بر این مکان‌ها درست نباشد چرا که خوابگاه به عنوان استمرار محیط آموزشی تلقی می‌شود و علاقه داریم این محیط‌ها برای دانشجویان جذاب باشد.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای ادامه داد: این دانشگاه با هدف ارائه الگوی دانشگاه نسل سوم در کشور که شاه بیت فعالیت‌های آن تولید و فروش محصولات دست ساخته دانشجویان است، آمادگی دارد نسبت به تهیه و تأمین مایحتاج خو‌ابگاهی و آموزشی دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی با کمترین قیمت با تفاوت 40 تا 50 درصد از قیمت نمونه مشابه بازار مطرح اقدام کند.

صالحی عمران اضافه کرد: اکثر دانشجویان تحصیل کننده در این دانشگاه از اقشار کم در آمد و متوسط جامعه هستند بنابراین از اهداف دانشگاه فنی و حرفه‌ای توجه و ایجاد رشته‌های مناسب و جدید در این دانشگاه برای دانشجویان است که تاکنون مورد توجه وزارت علوم قرار گرفته است.

هزینه 10 میلیاردتومانی برای بازسازی و بهسازی خوابگاه ها

وی گفت: متأسفانه خوابگاه‌های ما از وضعیت مناسب خوبی برخورد نبوده‌اند و به مرور زمان توانسته‌ایم به وضع مطلوب و ایده‌آل آنها را برسانیم؛ قرار بر این است که در تابستان امسال 147 خوابگاه را با هزینه 10 میلیارد تومان با کمک دانشگاه فنی و حرفه‌ای و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای در ادامه به رتبه بندی‌های خوابگاهی‌ این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 30 خوابگاه این دانشگاه از رتبه 5 به 4، 60 خوابگاه از رتبه 4 به 3 و 57 خوابگاه از رتبه 3 به 2 برساند که در واقع این در اولویت‌های این دانشگاه قرار گرفته است.

صالحی عمران در ادامه به بحث تحول در سلف سرویس‌ها و تغذیه دانشجویان اشاره کرد و ادامه داد: در کنار ساخت خوابگاه‌ها قرار است سلف سرویس‌ها و تغذیه دانشجویان را در اولویت قرار داده به طوری که سلف سرویس‌های سنتی این دانشگاه و خوابگاه‌ها را به حالت مدرن برسانیم.

احداث 30 کارگاه در کنار خوابگاه های دانشجویی

وی تصریح کرد: در کنار این برنامه‌ها تفاهم‌نامه‌ای با صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم داشتیم که قرار است حدود 30 کارگاه در کنار خوابگاه‌ها برای دانشجویان ایجاد شود تا دانشجویان در اوقات فراغت خود بتوانند تمرینات تخصصی خود را در این کارگاه‌ها انجام دهند؛ باید نگاه مطلوبی به دانشجویان داشته باشیم چرا که این دانشگاه می‌تواند مهارت‌های لازم را به دانشجو قبل از وارد شدن به اشتغال بیاموزد.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای در ادامه به طرح سفیران‌ جوان اقتصاد مقاومتی ( سجا‌ ) اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح از خود دانشجویان این دانشگاه برای کارهای عمرانی داخل دانشگاه استفاده می‌شود چرا که با اجرای این طرح هزینه‌های دانشگاه تا حدودی کاهش پیدا کرده و به دانشجویانی که در این طرح شرکت می‌کنند مبلغی به عنوان پاداش و حقوق داده می‌شود تا در کنار تحصیل خود نیز بتوانند مایحتاج خود را تأمین کنند.

اجرای طرح دانشگاه سبز برای کاهش مصرف انرژی

صالحی عمران در خصوص بحث مدیریت سبز در دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت: این طرح برای اولین بار در خوابگاه‌ها ایجاد شده که در حال حاضر این طرح  در حدود 5 الی 6 خوابگاه اجرایی شده است و هدف از اجرای این طرح کاهش مصرف انرژی در خوابگاه‌ها است که اینها برای ما در اولویت قرار دارد.

وی اضافه کرد: در حقیقت هدف ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اجرای طرح‌های عمرانی است و تحول خوابگاه‌ها و ایجاد کارگاه‌ها در اولویت قرار دارد؛ متأسفانه در سال‌های گذشته به خوابگاه‌ها توجه زیادی نشد و  وضع فیزیکی این خوابگاه‌ها در حد مطلوبی واقع نبوده است؛ اکنون هدف ما  ایجاد خوابگاه‌ها 24 پروژه خوابگاهی است که از این تعداد 19 خوابگاه متعلق به پسران و 5 خوابگاه متعلق به دختران است و به نحو قرار گرفتن پوکه مناسب ساخت این خوابگاه‌ها آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای در ادامه به تعداد خوابگاه‌های این دانشگاه در سراسر کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر تعداد جمعیت دانشجویی این دانشگاه 32 هزار و 845 دانشجو است که از این تعداد 147 خوابگاه در سراسر کشور داریم که 62 خوابگاه مربوط به دختران، 126 خوابگاه مربوط به پسران است که از این تعداد 165 خوابگاه از طریق خود دانشگاه ساخته و احداث شده، 8 خوابگاه آن از طریق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، 15 خوابگاه هم توسط خیرین‌ ساخته شده است.

کمک خیرین برای احداث خوابگاه های  دانشجویی

صالحی عمرانی ورود خیرین‌ به بحث خوابگاه‌ها را مهم خواند و گفت: ورود خیرین‌ در این بخش می‌تواند تا حدودی کمک حال این دانشگاه باشد و ما از خیرین‌ برای ساخت خوابگاه و یا کارگاه‌های دانشجویی استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه به تعداد 60 دانشجوی خوابگاهی‌ در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما حدود 60 هزار دانشجوی خوابگاهی‌ داریم که هدف ما این است که توسعه بحث خوابگاهی‌ را ارتقاء دهیم و این قطعا با حمایت خیرین‌ امکان پذیر است.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت: متأسفانه آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور ما مهجور مانده است به طوری که امروزه عطش مدرک گرایی در میان خانواده‌ها وجود دارد و این باید در ذهن خانواده‌ها اصلاح شود چرا که در دنیای کنونی باید فعالیت‌هایی نظیر خدمات فنی و حرفه‌ای نیز گسترش پیدا کند و قطعا این نیاز و برنامه باید از آموزش و پرورش شروع شود.

صالحی عمرانی ادامه داد: امروزه کار حرفه و شغل در اکثر کشورها مهم تلقی می‌شود به طوری که در کشورهای مختلف 80 درصد به سمت کارهایی نظیر شغل فنی و حرفه‌ای می‌روند و تنها 20 درصد به سمت مدرک گرایی در رشته‌های مختلفی نظیر علوم اجتماعی، ارتباطات، پزشکی می‌روند.

وی گفت: در این بین بنا داریم یک برنامه حرفه‌ای شغلی ایجاد کنیم که دانشجویان بتوانند مسیر شغلی خودشان را پیدا کنند و این برنامه در دست بررسی است و امیدواریم به محض تصویب شدن آن را اجرایی کنیم.

بین المللی کردن برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای یکی دیگر از برنامه‌های این دانشگاه را بین‌المللی کردن آن برشمرد و گفت: یکی از برنامه‌های این دانشگاه پذیرش دانشجویان خارجی است که در حال حاضر با کشور عراق در این خصوص مذاکراتی‌ داشته‌ایم و در حال حاضر 200 دانشجوی افغانستانی‌ در کشور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند.

صالحی عمران اضافه کرد: رفت و آمد و پذیرش دانشجویان خارجی طبعا می‌تواند مراودات بین‌المللی را بالا ببرد و هدف ما این است که روابط بین‌المللی را در این دانشگاه گسترش دهیم و یکی از محورهای اصلی بین‌المللی کردن این دانشگاه تبادل استاد و دانشجو است و بر این اساس برنامه‌های جدی داریم.

اظهار نظری برای ادغام دانشگاه های مهارتی ندارم

صالحی عمران در خصوص ادغام دانشگاه فنی و حرفه و دانشگاه علمی و کاربردی اضافه کرد: در حال حاضر این دو دانشگاه یک هیئت امنای واحد دارند و در حال حاضر برای ادغام هیچ اظهار نظری نمی‌توان کرد تنها چیزی که می‌توان گفت این است که آموزش‌های مهارتی متأسفانه در کشورمان به صورت جزیره‌ای توسط نهادها و مراکز مختلف ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: 13 وزارتخانه درگیر مهارت‌های رسمی هستند و ضرورت دارد تا هماهنگی بین این نهادها برای ادغام این دو دانشگاه صورت گیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص تجهیزات و امکانات کارگاهی این دانشگاه گفت: اخیرا رایزنی با معاونت پژوهشی وزارت علوم برای ارتقای تشکیلات و امکانات کارگاهی این دانشگاه شده است که بتوانیم از این طریق با در نظر گرفتن بودجه مناسبی این کارگاه‌ها و تجهیزات دانشجویان را ارتقا دهیم.

صالحی عمران در ادامه به تفاهم‌نامه‌ای میان این دانشگاه و صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و اضافه کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه فنی و حرفه و صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شده است که بر اساس یکی از بندهای این قرارداد این صندوق به مربیان و دانشجویان این دانشگاه که قصد راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان دارد کمک‌های مالی داشته باشد.

وی در خصوص تعامل این دانشگاه با سایر دانشگاه‌های کشور گفت: تاکنون تعامل مستقیمی میان ما و دانشگاه‌های دیگر برقرار نشده اما طی نامه‌ای از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که دانشگاه‌ها می‌توانند هدایا و ملزومات خود را از طریق دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأمین کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای که خوابگاه سطح 5 دارد اما رئیس صندوق رفاه دانشجویان در آمارهای خود اعلام کرده بود که خوابگاه سطح 5 در دانشگاه‌های کشور اصلا وجود ندارد گفت: متأسفانه دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکنون مورد فراموشی قرار گرفته بود و مد نظر قرار نمی‌گرفت وضعیت فیزیکی خوابگاه‌های این دانشگاه به هیچ وجه مناسب نیست و به همین دلیل هم ارتقای خوابگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و برای این کار نیز حدود 50 در صد از طریق دانشگاه از 50 درصد باقی مانده از طریق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای انجام این کار اختصاص داده‌ایم.

صالحی عمران گفت: برای انجام این کارها مدت زمان زیادی لازم است ولی هدف ما در واقع ارتقای کیفی خوابگاه‌ها است که آن هم در اولویت قرار گرفته است و تقاضای من به رؤسای استانی این دانشگاه‌ها این است که ارتقای سطح کیفی خوابگاه‌های خود را در اولویت قرار دهند چرا که با انجام این کار انگیزه بیشتری در میان دانشجویان بوجود می‌آید و امیدواریم فرایند ارتقا خوابگاه‌ها قبل از سال تحصیلی انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما