شناسهٔ خبر: 26918958 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دانشگاه فنی و حرفه‌ای وضع خوابگاهی مناسبی ندارد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: این دانشگاه وضع خوابگاهی مناسبی ندارد و در تابستان امسال وضع خوابگاه‌های این دانشگاه بهبود پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم صالحی عمران در نشست خبری که در سالن همایش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای با مضوع «آغاز فرایند اجرای طرح تحول در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای» برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه‌ای تحولی در ابعاد برنامه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، عمرانی و دانشجویی در دست اقدام دارد تا مشکلات بیکاری در قشر دانشجو را برطرف کند و فعال‌تر از سایر دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۳ دانشکده فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد که ۲۰۰ هزار دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند، گفت: برنامه مفصلی برای ارتقای کمیت و کیفیت در دانشگاه‌ها داریم و در تابستان امسال بازسازی و بهینه سازی خوابگاه‌های دانشجویی در دست انجام است.

صالحی عمران با اشاره به اینکه ۱۸۸ خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان فنی و حرفه‌ای در کشور وجود دارد، افزود: فضای آموزشی می‌تواند انگیزه بهتری برای یادگیری در دانشجویان ایجاد کند و ما درصدد فراهم سازی فضای مناسب آموزشی و حتی کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان هستیم.
­

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: البته در محیط خوابگاهی باید در پی استمرار محیط آموزشی باشیم و کلید یک برنامه مفصل با همکاری صندوق رفاه وزارت علوم زده شد تا تحولات اساسی برای محیط آموزشی و رفاهی برای دانشجویان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر دانشجویان فنی و حرفه‌ای از طبقات محروم جامعه هستند، افزود: وزارت علوم توجه خاصی به رشته‌های مهارتی دارد و باید شرایط تحصیل و آموزش این دانشجویان بهتر فراهم شود.

صالحی عمران با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از وضعیت خوابگاهی مناسبی بهره‌مند نیستند، گفت: در تابستان امسال ۱۴۷ خوابگاه با بودجه ۱۰ میلیارد تومانی که نصف آن توسط صندوق رفاه وزارت علوم تامین می‌شود و نصف دیگر آن را دانشگاه تامین می‌کند در برنامه تحولی قرار گرفتند به طوری که از میان ۱۸۸ خوابگاه دانشجویی این دانشگاه، ۳۰ خوابگاه از رتبه ۵ به ۴، ۶۰ خوابگاه از رتبه ۴ به ۳ و ۵۷ خوابگاه از رتبه ۳ به ۲ تبدیل وضعیت داده می‌شوند.

وی افزود: همچنین در کنار تحول در وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی، وضع سلف سرویس‌های دانشگاه نیز تغییر می‌کند و از سلف سرویس سنتی به صنعتی تبدیل می‌شوند.

صالحی عمران تاکید کرد: در تفاهم نامه‌ای با صندوق رفاه وزارت علوم مقرر شد که کارگاه‌های آموزشی در کنار خوابگاه‌ها برگزار و برنامه تحولی ۳۰ کارگاه آموزشی در کنار خوابگاه‌های دانشجویی ایجاد شود.

وی به برنامه دیگر دانشگاه اشاره کرد و گفت: طرح سفیران جوان اقتصاد مقاومتی (سجا) طرحی است که از وجود دانشجو برای فعالیت‌های عمرانی دانشگاه استفاده می‌شود و هزینه این فعالیت‌ها به دانشجو داده می‌شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: هم اکنون دو هزار دانشجو در این طرح (سجا) ثبت نام کرده اند و این طرح تکمیل مهارت دانشجویان است و در این طرح ۵۰ درصد هزینه‌ها کاهش می‌یابد و بیش از ۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی برای دانشگاه‌ها به همراه دارد و سایر دانشگاه‌ها می‌توانند از این ظرفیت بهتر استفاده کنند.

صالحی عمران در ادامه با بیان اینکه نخستین بار مدیریت سبز در خوابگاه‌های دانشجویی اجرا شد، گفت: حدود ۶ خوابگاه دانشجویی از بودجه وزارت علوم برای کاهش مصرف انرژی بهر‌مند شدند و مصرف آب و برق استفاده می‌شود.

وی افزود: حدود ۳۰ خوابگاه دانشجویی این دانشگاه رتبه ۵ داشتند که قرار است وضع آن‌ها بهبود پیدا کند البته ۲۴ طرح خوابگاهی جدید در دست احداث است که ۱۹ مورد برای خوابگاه‌های پسران و ۵ مورد برای خوابگاه‌های دختران دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

صالحی عمران گفت: هم اکنون ۳۲ هزار و ۸۴۵ دانشجو در خوابگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای ساکن هستند که ۹ هزار و ۹۱۰ نفر از دانشجویان دختر و ۲۲ هزار و ۹۳۵ نفر از دانشجویان، پسر هستند.

وی در ادامه به روابط بین المللی دانشگاه اشاره کرد و افزود: در حال ایجاد روابط بین الملل با دانشگاه‌های عراق هستیم تا دانشجویان عراقی را در دانشگاه فنی و حرفه‌ای جذب کنیم البته در حال مذاکره با کشور افغانستان هم هستیم و برنامه ۲ ساله و ۵ ساله در عرصه بین الملل برای تبادل دانشجو و تبادل استاد و مربی تعیین می‌شود.

صالحی عمران درباره ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی نیز گفت: دانشگاه علمی و کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک هیئت امنا دارد و هم اکنون نمی‌توان اظهار نظری درباره ادغام این دو دانشگاه کرد، چون بیش از ۱۵ وزارت خانه درگیر بخش آموزش در دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند و در مجلس نیز مصوبه خوبی برای شورای ملی مهارت ایجاد شده است، ولی این موضوع (ادغام دو دانشگاه) نیازمند مطالعه است.

وی درباره جذب استادان خارجی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: در عرصه بین الملل درصدد برقراری ارتباط بهتر برای جذب استادان خارجی در دانشگاه هستیم.

صالحی عمران همچنین گفت: تفاهم نامه میان دانشگاه و صندوق نوآوری و شکوفایی در هفته آینده منعقد می‌شود تا دانشگاه بتواند از کمک مالی صندوق بهره‌مند شود.

وی به راه اندازی شرکت دانش بنیان و مراکز رشد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: درصدد تاسیس ۳۱ مرکز رشد در دانشگاه هستیم تا از لحاظ اقتصادی و اشتغال تحولی در دانشگاه ایجاد شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره وضع مربیان دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: وضع ۱۳۰۰ مربی حق التدریسی پیش از ماه مهر تعیین می‌شود.

نظر شما