شناسهٔ خبر: 26904978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آیت‌الله مصباح یزدی:

از افرادی که می‌گویند دشمنان با ایران دشمنی دارند بايد پرسيد مگرشاه ایرانی نبود، چرا با او دشمن نبودند؟

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: كار به جایی رسیده که بعضي از مسئولان صریحاً می‌گویند که دشمنی دشمنان، نه به خاطر نظام اسلامی، بلكه به خاطر دشمنی با ایران است! از اين افراد بايد پرسيد مگرشاه ایرانی نبود؟ چرا با او دشمن نبودند؟

صاحب‌خبر -

آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از طلاب و دانشجویان شرکت‌کننده در دوره‌هاي آموزشي «طرح ولایت»، با اشاره به وجود اختلاف عملكرد افراد كه ناشي از تفاوت صنف و سطح افراد است، اظهار داشت: هر يك از ما براي تعيين وظيفه خودمان علاوه بر توجه به موقعيت‌مان در اين دو جهت، بايد شرایط، اولویت‌ها و نیازهای جامعه را نيز در نظر گرفته، و بر همين اساس هدفي را براي خود مشخص کنیم و همت اصلي خود را صرف رسيدن به آن كنيم. وی افزود: البته ممكن است گاهی در شرایط استثنایی مثل زمان جنگ، وظیفه اصلی افراد تغییر کند و همه اقشار وظايف ديگر خود را رها كنند و به دفاع بپردازند.
به گزارش انتخاب، آیت‌الله مصباح یزدی گفت: بعد از پيروزي انقلاب و به ويژه پس از رحلت امام(ره) تدريجاً نفوذ فرهنگ و سیاست غربی در بین مسئولان آغاز شد. در حالي‌كه تکیه کلام امام راحل(ره) اسلام و خداوند تبارک و تعالی بود، بعد از ایشان کسانی به مسئولیت رسیدند که روحیه انقلابی در آنها ضعیف بود و حتي در برخی كاملاً به فراموشی سپرده شده بود؛ امروز هم كار به جایی رسیده که بعضي از مسئولان صریحاً می‌گویند که دشمنی دشمنان، نه به خاطر نظام اسلامی، بلكه به خاطر دشمنی با ایران است! از اين افراد بايد پرسيد مگرشاه ایرانی نبود؟ چرا با او دشمن نبودند؟
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: امام(ره) مكرراً می‌فرمود دشمنان، از اسلام سیلی خورده‌اند؛ رهبر معظم انقلاب هم می‌فرمایند دشمنی آنها به خاطر انقلاب و نظام اسلامی است. استاد برجسته حوزه علميه قم اظهار داشت: برخی به این باور رسیده‌اند که زماني كه مردم خودشان رأی می‌دهند و رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند، چه لزومی‌دارد که رهبری وجود داشته باشد، و اصلاً ولایت فقیه برای چیست؟! مگر کشورهای ديگر رهبر دارند؟!
وی با تأكيد بر این که تفکر انقلابی سبب تشکیل نظام اسلامی شد که در رأس آن ولی‌فقیه قرار دارد، خاطرنشان کرد: نماد نظام اسلامی، ولایت فقیه است و اغلب کشورها نظام اسلامی ایران را با این نماد می‌شناسند؛ همه دشمنی‌ها با اين نماد نیز به اين دليل است كه او ضامن اسلامیت نظام است.
آیت‌الله مصباح يزدي با اشاره به کم‌رنگ شدن روحیه انقلابی در برخي مسئولان، اظهار داشت: امروز برخی از مسئولان به راحتی با اوامر ولي فقيه مخالفت می‌کنند؛ هرچند در ظاهر دائماً از رهنمودهای رهبری تشکر می‌کنند، اما در عمل برخلاف فرمایشات ایشان عمل می‌کنند. چنین كساني باور ندارند كه اسلام مي‌تواند کارآیی داشته باشد و مشکلات را حل کند. رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأكيد بر اين‌كه دشمن زمانی به ما احترام می‌گذارد که ما دست از دین خود برداريم و برای او نوکری کنیم، گفت: بر اساس آيات قرآن بدون شك عزت فقط از آنِ خداوند، رسول خدا و مؤمنین است؛ اما متأسفانه رفتار بعضي از مسئولان حاكي از آن است كه اعتقادی به اين امر ندارند؛ تا جايي كه حتي در ادبیات بعضي از ايشان «اسلام» جای خود را به ایرانی‌گرایی و ناسیونالیسم داده است؛ یعنی همان شعاری که شاه با عنوان «ناسیونالیسم مثبت» مطرح می‌کرد!
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ابراز داشت: من هرگز باور نمی‌کردم که يكي از دولتمردان نظام اسلامي صریحاً بگوید دشمنی آمریکا به خاطر نظام نیست، بلکه به خاطر ایران است. رهبری این خطر را از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌کردند که دائماً بر انقلابی‌گری و لزوم انقلابی ماندن تأکید داشتند.
وی گفت: این که دولتمردی بگوید اگر دشمنان ما با اسلام مخالف بودند، باید با عربستان هم دشمني می‌کردند، سخنی اشتباه است؛ البته آنها با اسلام قلابی مخالف نیستند؛ آنها با اسلامی که پادشاه آن با تاچر مشروب بخورد، مخالف نیستند؛ آنها با اسلامی که حاکمانش بمب‌های خریداری شده از غرب را به نام اسلام بر سر ملت مظلوم هم‌دین، هم‌زبان و هم‌نژاد خودشان در یمن بريزند، مخالف نیستند؛ آنها با نظامی مخالفند که بخواهد پرچم اسلام ناب را در جهان بلند کند. آیت‌الله مصباح يزدي با طرح اين سؤال كه وظیفه ما در این شرایط چیست، بیان داشت: در وهله اول ما باید از الگویی به نام «امام خمینی(ره)» بهره بگیریم و همانند او محور همه کارهايمان را «خدا» قرار دهیم و بدانیم که عزت از آنِ خدا، رسول و مؤمنین است. پس از باور قلبي به اين مسئله، باید بدانیم بزرگترین خطر براي چنين اعتقادي این است که افرادی بی‌دینی را به عنوان دین به ما قالب کنند. لذا باید دین را درست بشناسیم، تا كساني دین انحرافی را به ما قالب نكنند. هم‌چنين بكوشيم دیگران را هم با دين صحيح آشنا كنيم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تأكيد كرد: شناختن دین صحيح، شناساندن آن به دیگران، بنا گذاشتن بر عمل به دین، و خودسازی برای ثبات قدم در این مسیر، مهم‌ترین وظایف ما هستند، و بايد بدانیم که اگر در این مسیر صادق باشيم، خداوند نیز وعده داده كه «لَیَنْصُرَنَّ اللهُ مَنْ یَنْصُرُه».

نظر شما