شناسهٔ خبر: 26872589 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

­یک سوم مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی

سخنگوی توانیر: بیش از ­یک سوم مصرف برق کشور یعنی حدود ۲۱ هزار مگاوات از مصرف شبکه برق در تابستان مربوط به وسایل سرمایشی است.

صاحب‌خبر -

بیش از ­یک سوم مصرف برق کشور مربوط به وسایل سرمایشی استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمودرضا حقی فام در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه اگر استانداردسازی مناسبی در وسایل سرمایشی انجام شود و در صنعت ساختمان نیز عایق کاری خوبی داشته باشیم نیاز به برق برای سرمایش کاهش می یابد.
وی افزود: برای تجهیزات سرمایشی صنعت برق به کمک سازمان استاندارد آمده و رتبه بندی انرژی انجام داده است اما اهرمی نداریم که واردات وسایل سرمایشی که اغلب انرژی بر هستند را محدود کنیم و یا تولیدات داخلی را که با مصرف انرژی بالایی تولید می شود را کنترل کنیم.
حقی فام درباره وسایل سرمایشی که وارد می شود نیز گفت: گمرک، استاندارد، وزارت اقتصاد و اموردارایی و وزارت سمت برای برطرف کردن این مشکل باید به وزارت نیرو کمک کنند.
وی افزود: آمارها نشان می دهد راندمان­­­ تجهیزات سرمایشی مورد قبول نیست و شورای عالی انرژی باید برای همگرایی همه دستگاه های مربوط به موضوع کمک کند.
سخنگوی توانیر تاکید کرد: بسیاری از تجهیزات سرمایشی راندمان پایینی دارند به طور مثال کولرهای آبی هم انرژی بر و هم مصرف بالای آب دارند که باید راهی برای این موضوع پیدا کنیم.
حقی فام گفت: در زمان اوج ­­مصرف برق 5 هزار و 500 مگاوات کسری تولید داریم که این میزان طبق برآورد نیاز مصرف اگر با رشد 5 درصدی محاسبه کنیم همه­ روزهای مرداد و هفته اول شهریور با مشکل محدودیت تامین برق مواجه خواهیم بود اما اگر رشد مصرف 3 درصدی که درحال حاضر با این رشد مصرف مواجه هستیم داشته باشیم اعمال محدودیت مصرف (خاموشی) تا دو هفته آینده خواهد بود و بعد از آن به تعادل مصرف می رسیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همه­­­5 هزار و 500 مگاوات کسری تولید از طریق خاموشی جبران می شود، افزود: اعمال مصوبه تغییر ساعت اداری و خاموشی وسایل سرمایشی و روشنایی بعد از ساعت کار ادارات و همچنین اعمال حدود 4 تا 5 هزار مگاوات در بازه زمانی اوج ­­مصرف این کسری جبران می شود.

شدت مصرف انرژی در ایران بیش از سه برابر مصرف جهان است

سخنگوی توانیر گفت:­ شدت مصرف انرژی در ایران 3 و 2 دهم مصرف جهانی است که این رقم نگران کننده است و به این معنی است که مصرف انرژی بری کالاهای ما بالاست.

محمودرضا حقی فام در ادامه نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فقط 65 روز از تابستان مصرف برق بیش از 52 هزار مگا وات است گفت: بنابراین باید انرژی بری کالا را کاهش دهیم و بهره وری­تجهیزات برقی را بالا ببریم و در صنعت ساختمان عایق بندی درستی داشته باشیم که همه اینها حدود ده هزار مگا وات مصرف برق را کمتر می کند.
وی افزود: با کاهش درجه کولر آبی و افزایش دما کولرهای گازی به ازای هر درجه 5 درصد مصرف انرژی کاهش می یابد.
حقی فام با تاکید بر اینکه حتما به سرمایه گذاری در بخش ساخت نیروگاه نیاز داریم اما اصلاح الگو و افزایش بهره وری­­وسایل برقی یکی از ملزومات این صنعت است.
سخنگوی توانیر در مورد کاهش تلفات برق در شبکه سراسری نیز گفت: تلفات برق از 15 و نیم درصد به 10 و 6 دهم درصد رسیده است.
وی افزود: تبادل برق با کشورهای همسایه نیاز به سرمایه گذاری در این صنعت را کاهش خواهد داد مانند کشور روسیه که به شبکه برق اروپا متصل است که این روند باعث می شود ایران به هاب انرژی منطقه تبدیل شود که این موضوع به اقتصاد انرژی و ثبات سیاسی کمک می کند.
حقی فام گفت: سیاست ما اینست که در پیک مصرف از کشورهای همسایه کمک بگیریم و برق مورد نیاز را وارد کنیم اما متاسفانه امسال به دلیل افزایش دما واردات برق به حداقل رسیده و صادرات نیز به دلیل تامین نیاز داخل نداریم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از چند سال هنوز به شبکه برق اروپا متصل نشدیم تا در پیک تابستان بتوانیم نیاز خودمان را از سایر کشورها تامین کنیم گفت: تبادل برق دو شیوه دارد اول اینکه یک منطقه از کشور را به شبکه برق سایر کشورها وصل کنیم و برق مورد نیاز آن منطقه از کشور تامین شود و دوم سنکرون است که نیروگاههای کشورها به هم وصل می شود که البته ملاحظات گسترده ای دارد بنابراین ما از روش اول استفاده می کنیم ولی برای استفاده از شبکه برق همسایه های شمالی برنامه داریم و بطور آزمایشی متصل شدیم و در حال بررسی و رفع مشکلات آن هستیم.
سخنگوی توانیر درباره اعمال نشدن جدول خاموشی ها گفت: دو عامل موجب تعارض در اعمال جدول خاموشی می شود یکی امکان خطا در پیش بینی دیسپاچینگ چون جدول خاموشی ها از دو روز قبل پیش بینی می شود و مورد دیگر وجود نقص فنی در شبکه است که این دو عامل موجب می شود خاموشی ها بر اساس جدول بطور دقیق اعمال نشود.
حقی فام افزود: انطباق جدول خاموشی با اعمال محدودیت مصرف به حدود 95 درصد رسیده است.
وی در مورد خسارت های ناشی از اعمال خاموشی نیز گفت: هموطنان برای جبران خسارت ناشی از خاموشی می توانند به سایت شرکت های توزیع و یا خود شرکت ها مراجعه کنند و این شرکت ها موظفند در مدت ­یک ماه به موضوع رسیدگی کنند.
سخنگوی توانیر گفت: ابتدای هر سال 1200 تومان از هر مشترک شهری و حدود 600 تومان از هر مشترک روستایی از طریق قبوض برق دریافت می کنیم و به محض ابلاغ قانون بودجه مناقصه ای برای بیمه گذار مشخص می شود که پارسال بیمه دی بیمه گذار خسارت های ناشی از خاموشی بود و بیش از 15 میلیارد تومان بابت خسارت ها پرداخت شد.
وی افزود: امسال نیز در حال برگزاری مناقصه هستیم تا بیمه گذار برای پرداخت بیمه ناشی از خسارت خاموشی ها مشخص شود و اگر پوشش بیمه ای افزایش یابد می توانیم پوشش بهتری بدهیم و اگر کمتر شود سقفی برای پوشش بیمه مشخص می شود که بطور متوسط برای هر مشترک سه میلیون تومان در نظر گرفته می شود.
حقی فام گفت: کمیته ای برای تشخیص خسارت از طریق خاموشی ها و یا نوسان برق تشکیل شده که در صورت شکایت مشترک مبنی بر خسارت ناشی از نوسان برق مشخص شود.
وی از همه مشترکان به دلیل­­­محدودیت مصرف در بخش های خانگی و صنعت عذرخواهی کرد و گفت:­ اطمینان می دهم همه همکاران ما در صنعت برق تلاش خود را برای کاهش محدودیت ها انجام می دهند و اگر همکاری آنها نبود وضع نابهنجاری بوجود می آمد.
وی افزود: نیاز مصرف برق حدود 57 مگاوات بود در حالیکه میزان تولید برق ما 52 هزار مگاوات است و این کمبود ناشی از کمبود منابع آبی است چون آبی که پشت سد داریم نباید با ریسک خالی شود بنابراین در ماههای آینده با محدودیت آبی مواجه خواهیم شد.
حقی فام افزود: با افزایش دمای هوا و پایداری آن مواجه هستیم و بیش از یک و نیم درجه افزایش دما نسبت به پارسال داشتیم که نتیجه آن اعمال محدودیت در شبکه سراسری شد که این محدودیت را بین صنایع و ادارات تقسیم کردیم.
سخنگوی توانیر گفت: اصلاح الگوی مصرف از ضروریات است که از انرژی و آب کشور صیانت خواهد کرد.
وی افزود: نیاز مصرف در زمان پیک روز 1500 تا 2000 مگاوات بیشتر از پیک شب است و در روزهای پایان هفته مصرف در پیک روز و پیک شب بخاطر تعطیلی ادارات به یکدیگر نزدیک می شود.
وی درباره انتشار آماری که در فضای مجازی بر اساس آن مشترکان برق ایران یکی از کشورهای کم مصرف برق محسوب می شوند نیز گفت: در کشورهایی مانند فنلاند ، آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی کل مصرف انرژی خانه از طریق برق تامین می شود در حالیکه در ایران هر خانه ای علاوه بر اشتراک گاز اشتراک برق هم دارد و اگر این دو را با هم جمع کنیم مصرف انرژی در کشورمان بیش از سایر کشورها است.
بطور مثال در کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا پخت و پز با اجاق های برقی انجام می شود و سیستم گرمایش و سرمایش آنها نیز برقی است و آنها فقط برق مصرف می کنند در حالیکه در کشور ما علاوه بر برق از نوع دیگری از انرژی یعنی گاز نیز استفاده می کنیم ، بنابراین جمع این دو انرژی نشان می دهد میزان مصرف ما در انرژی بیش از بیشتر کشورهای دنیاست.

 

 

نظر شما