شناسهٔ خبر: 26859750 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی برنامه های مقابله با فقر

وزیر تعاون: متأسفانه بی برنامه حرکت کردیم، این در حالی است که رفع فقر نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و متداومی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، علی ربیعی در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما افزود: اگر هدفمند نباشیم فقر عمیق تر خواهد شد و در استانهایی همچون سیستان و بلوچستان بی عدالتی های منطقه ای باقی خواهد ماند و فقر باز تولید می شود.
او ادامه داد: متأسفانه در دولت دوازدهم بی برنامه حرکت کردیم، این در حالی است که رفع فقر نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و متداومی است. در دولت یازدهم برنامه هایی را برای رفع فقر تعریف کرده بودیم که پس از مدتی خوردیم به تحریم ها، تحریم ها هم آثاری دارد و ما نمی توانیم بدون در نظر گرفتن آثار تحریم به فقر، برنامه های اجرایی داشته باشیم. اینگونه بود که در حال حاضر مشغول تدوین برنامه هایی هستیم که منطبق بر تحریم باشد. البته دولت باید برنامه هایی داشته باشد که اثر تحریم بر فقر را کاهش دهد.
ربیعی گفت: فقر در هر جامعه متأثر از سه عامل امنیت غذایی، حمل و نقل و مسکن است. ما برنامه ای داشتیم برای پوشش غذایی و کاهش آثار فقر در جامعه، در این برنامه مادران باردار، کودکان تحت سوء تغذیه، افراد کم بضاعت و تعدادی از افراد تحت پوشش امداد و بهزیستی را هدف قرار دادیم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2423966" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2183033/2423966?width=400&height=300"></script></div>

او فقر شدید را همان فقر غذایی تعبیر کرد و ادامه داد: حفاظت از سبد معیشت مردم اولویتی است که در دوران تحریم هدف ما قرار گرفته و ما با هزینه کردن ارز به نرخ امروز از ضروریات مصرفی مردم محافظت خواهیم کرد.
ربیعی از تضمین حداقل درآمد برای حداقل یک دهک گفت و افزود: افرادی که توانایی کسب درآمد ندارند، به غیر از سبد غذایی از 70 درصد حداقل دستمزد سالانه بهره مند خواهند بود. البته این 70 درصد با احتساب مبلغ یارانه است که امسال مشمول 16 درصد افزایش هم خواهد شد.
او تصریح کرد: چون احساس کردیم تحریم در حال فشار وارد کردن است، 980 هزار خانوار معادل دو میلیون و 500 هزار نفر را تحت پوشش درآمدهای 70 درصدی قرار خواهیم داد.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: واگذاری مسکن های مهر باقی مانده به نهادهای حمایتی از دیگر اقدامات دولت دوازدهم است. کمیته امداد امام خمینی و دیگر نهادهای حمایتی از مشمولین این اقدام هستند.
ربیعی ادامه داد: در بحث بافت های فرسوده بودجه ای تعریف کرده ایم که بتوانیم بر روی مسکن اجتماعی بازنشستگان هم حرکتی انجام دهیم. البته ایده های کلی دیگری هم داریم که به آنها نمی پردازم.
او افزود: در بحث درمان قصد داریم تدبیری بیاندیشیم که خروج از جیب بیماران افزایش نیابد.
ربیعی گفت: ما اقتصاد قوی و کاملی نداریم، معتقدم بر روی کیک کوچکی از اقتصاد نشسته ایم. برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی هم برنامه ای داریم که قول نمی دهیم این برنامه ها در کوتاه مدت جواب دهد. به دنبال پاک کردن صورت مسأله نیستیم، نباید کاری کنیم که قدرت خرید مردم کم شود.
وزیر تعاون ادامه داد: دولت دوازدهم در حال حاضر در دورانی به سر می برد که از نظر تلاطم وضعیت بی نظیر است، ما در دل تلاطم های گوناگون و فراوان برنامه هایمان را پیش برده ایم.
او افزود: امروز از 10 هزار و هفتصد و هجده تختی که سازمان تأمین اجتماعی در کشور دارد حدود دو هزار و خرده ای را طی سال های اخیر تهیه نموده است.


ربیعی در خصوص وجود ژنهای خوب در سازمان تأمین اجتماعی هم به شایعات بی اساس اشاره کرد و گفت: چنین اخبار کذب و بی اساسی معمولاً از کانال های خارجی و با هدف اعتماد زدایی به دولت تدوین می شود.
او با نشان دادن نموداری در خصوص وضعیت بازنشستگان کشور گفت: سعی کرده ایم در سال های اخیر قدرت خرید بازنشستگان را نسبت به تورم افزایش دهیم. یکی از استراتژی های ما این است که سازمان تأمین اجتماعی برای نسل آینده پویا باقی بماند، متأسفانه در حال حاضر دارایی های تأمین اجتماعی به گونه ای است که می تواند فقط 5 ماه از حقوق مستمری بگیران را بپردازد. این باید به 5 سال افزایش یابد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2423967" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2183033/2423967?width=400&height=300"></script></div>

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری 12 و یک دهم درصد است.

علی ربیعی با بیان اینکه نرخ بیکاری را فصلی اندازه می گیریم، افزود: این نرخ 4 دهم درصد بهتر از سال گذشته شده است.
وی گفت: اشتغال روستایی را با فقرزدایی گره زده ایم و بر اساس روند تصویب طرح ها در مؤسسات عامل از نیمه دوم بهمن 96 و نیمه اول تیر 97 مبلغ تسهیلات به سه هزار میلیارد تومان رسیده است.
ربیعی افزود: با پول پاشی شغل ایجاد نمی شود و تعداد شغلها را بر اساس پولهایی که می دهیم اندازه گیری می کنیم.
وی گفت: جامعه آماری در یکی از استانها نشان می دهد 95 درصد از این تسهیلات به هدف رسیده است و آن پنج درصد نیز که موفق نبوده به دلیل مشکلات اداری است نه فرار پولی.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برنامه ایجاد یک میلیون شغل را کنار نگذاشته ایم اما باید روش هایمان را تغییر دهیم.
ربیعی گفت: کل دارایی های سازمان تأمین اجتماعی می تواند چهار تا پنج ماه حقوق مستمری بگیران را تأمین کند در حالی که باید برنامه ریزی کنیم که دارایی های این سازمان دستکم پنج سال حقوق مستمری بگیرانش را تأمین کند.
وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی باید سازمانی پویا برای نسل آینده بماند افزود: اکنون اگر کسی پیدا شود که سیمان ما را بخرد می توانیم پنج ماه حقوق مستمری بگیران را بپردازیم.
ربیعی گفت: تأمین اجتماعی از این نظر که سازمان پویایی است وضع خوبی دارد اما از نظر منابع، این طور نیست.
وی افزود: منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی به هم خورده است زیرا در گذشته 36 نفر کار می کردند و یک نفر بازنشست می شد اما امروز پنج و خرده ای کار می کنند و یک نفر بازنشسته می شود.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمانی بیست سال آخر را معدل می گرفتند و حقوق می دادند اما اکنون دو سال آخر را حقوق می دهند.
ربیعی با بیان اینکه امید به زندگی افزایش یافته است و دولتها و مجلس ها خواسته اند از اقشار مردم حمایت کنند افزود: بر این اساس، تعدادی را سر سفره کارگران نشانده اند.
وی گفت: در سال 84 یک و نیم میلیون نفر بازنشسته داشتیم اما در سال 92 این تعداد به بیش از سه میلیون بازنشسته رسید.
ربیعی افزود: کارگرانی هستند که 30 یا 35 سال حق بیمه داده اند اما مسئولان در مقطعی تصمیم می گیرند تعداد دیگری که حتی ممکن است مورد نیازشان نیز باشد در این سفره بیاورند و می گویند حق بیمه آنها را نیز دولت بدهد که دولت توانایی آن را ندارد.
وی گفت: می خواهند به خانمها لطف کنند و با 20 سال بازنشسته می شوند اما مشخص نیست آن 10 سال باقی مانده را چه کسی می خواهد پرداخت کند.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اینها باعث شده است منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی به هم بریزد.
ربیعی گفت: سرمایه گذاری در سازمان تأمین اجتماعی بخش کمی بوده است و اصلاً پولی در پس انداز نمانده که سرمایه گذاری شود.
وی افزود: هر مقدار که در سال در می آوریم همان سال پرداخت می کنیم و گاهی نیز از بانکها گرفته ایم که در همان سال باید به بانک بازگردانیم.
ربیعی با بیان اینکه در سرمایه گذاری ها مشکل داشته ایم گفت: به جای اینکه پول را بدهند و بهترین سرمایه گذاری ها را انجام دهند، یک مشت بنگاه که میزان سوددهی آنها یا خیلی پایین یا صفر است به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده اند.
وی افزود: ازجمله آنها صندوق فولاد است که در سال 91 تصمیم گرفته شد به وزارت رفاه داده شود و سال 92 ما آن را تحویل گرفتیم اما باید حتی پول نیز در آن بریزیم.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صندوق فولاد مانند معادن زغال است که من نگران کارگران این معادن هستم.
ربیعی افزود: البته اکنون حقوق این کارگران با مقداری تأخیر به موقع پرداخت می شود.
وی گفت: شرکتی را به وزارت رفاه داده اند که بازده سرمایه آن یک درصد است.
ربیعی افزود: قطار برای حمایت از حمل و نقل و طرح حمایت اجتماعی است و سودی در آن وجود ندارد اما رجا را به وزارت رفاه واگذار کرده اند که نمی دانم در آن زمان مسئولان چه فکری می کرده اند که آن را تحویل گرفته اند.
وی گفت: کل سیاست نادرست بوده است و ما را بنگاهدار کرده اند در حالی که ما نباید بنگاهداری کنیم.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: 80 درصد سود سازمان تأمین اجتماعی مربوط به 20 درصد سرمایه گذاری است که خودش انجام داده است و هر جا این سازمان سرمایه گذاری کرده بیشترین سود را به دست آورده است.
ربیعی گفت: در یکی دو هفته آینده طرحی را آماده می کنیم که مجموعه پتروشیمی ها و سیمان را با هلدینگ بزرگ دیگری در کشور ترکیب کنیم تا از بنگاهداری خارج شویم و سرمایه بازنشستگان و کارگران را در آنجا حفظ کنیم.
وی افزود: جاهایی که سود زیادی ندارد برای فروش گذاشته ایم تا پولمان را به جایی ببریم که سود دارد و این را در اصلاحات جلو می بریم.
ربیعی گفت: نباید فکر کنیم که سرمایه بزرگی در سازمان تأمین اجتماعی است.
وی افزود: هر وقت می خواهیم با فساد مبارزه کنیم آن قدر ابهام ایجاد می کنند که فساد گم می شود و هر وقت می خواهیم ساختار درست کنیم موضوع را یا سیاسی می کنند یا پر از ابهام.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اینکه می گویند شرکت سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی «شستا» سکه خریده نادرست است یا اینکه می گویند موبایل وارد کرده مربوط به ارزی است که سال 96 دریافت کرده بود.
ربیعی افزود: البته کسی که موبایل وارد کرده خطا نکرده است مگر اینکه ارز 4200 تومانی گرفته و گران فروخته باشد.
وی گفت: در آنجا شرکت رایتل سه شرکت دارد که کار این شرکت ها همین است.
ربیعی افزود: به اعتقاد من شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی یکی از سازمان هایی است که از نظر ساختاری سلامت است و آدم های سالمی در آن هستند و هلدینگ های آن نیز سالم هستند.
وی گفت: بسیاری از سازمان ها مانند ستادهای اجرایی، بنیادهای مختلف و بانکها شرکت های سرمایه گذاری دارند اما درباره هیچ کدام از آنها مانند شستا صحبت نمی شود.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بزرگترین هلدینگ های ما دارویی است و پتروشیمی است اما هیچ کس آنها را نمی شناسد.
ربیعی گفت: متأسفانه روابط غیرمتعارفی در کشور ما با عنوان رابطه حامی- پیرو شکل گرفته است که اگر یکی را جایی بگذاری بعداً از تو حمایت می کند.
وی افزود: بیشترین فشارها به من از همین جا می آید و بیشترین ناراحتی من که گاهی تا مرز سکته می روم از اینجاست.
ربیعی گفت: بر این اساس، گفتم برای اینکه سالم کار کنیم باید از بنگاهداری خارج شویم و سهامداری کنیم و اکنون آگهی های متعددی در این زمینه داده ایم.
وی افزود: گاهی ساختار فسادساز و گاهی فسادسوز است و ساختار ما فسادسوز بوده است.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آدمهایی بوده اند که من از آنها در دادگاه شکایت کرده ام که برای حرفهایشان سند بیاورند اما نتوانستند و هیچ سندی ارائه نکردند.
ربیعی افزود: وقتی می خواهید سالم کار کنید مورد اتهام قرار می گیرید و زمانی که می خواهید پا یا دست عده ای را قطع کنید به سرعت آن را ابهام آمیز می کنند بنابراین وظیفه اخلاقی خودم می دانم به ذینفعانمان نگاه کنم اما جلوی ذینفع های من غیر حق را بگیرم.
وی گفت: کاری خواهیم کرد که یک ریال از سرمایه گذاری ها هدر نرود و به بودجه جاری تبدیل نشود بلکه سرمایه بلندمدت شود.
ربیعی افزود: اکنون در صندوق کشوری 10 نفر را با پرونده به دادگاه فرستاده ام و از قوه قضائیه سپاسگزارم که احکام خوبی را برای آنها صادر کرد.
وی گفت: در نجومی بگیران به جز یک مورد که در بانک ما بود نبودیم.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: وقتی می خواهیم دستمزدها را اصلاح کنیم هیاهو راه می اندازند که اصلاح اصلی از بین برود و وقتی می خواهیم ساختارهایی را درست کنیم که فسادی رخ ندهد در هیاهوها گم می شویم.
ربیعی با بیان اینکه عده ای در فضای غیرشفاف نشسته اند گفت: روزی در تلویزیون راجع به ملکی که داشتیم صحبت کردم و گفتم که 400 میلیارد تومان در آن پول خورده اند.
وی افزود: آن آقایی که ملک را خریده بود گفته بود از من برای فلان سیستم پول گرفته اند که ما پول را گرفتیم و به وی دادیم.
ربیعی گفت: دولت نباید بنگاهداری کند و خصوصی سازی باید درست انجام شود.
وی افزود: 10- 12 مورد خصوصی سازی را بررسی کردم که مشخص شد شرکت الف واگذار می شود اما از شرکت ب متولد می شود.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوراک پتروشیمی ها را 13 سنت می دهیم که به جز یک کشور که نباید خودمان را با آن مقایسه کنیم در بقیه کشورها پتروشیمی ها ارزان نمی گیرند.
ربیعی افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور، همه ارزها از طریق سامانه نیما به فروش می رسد و ما ماه به ماه گزارش می دهیم و اگر یک مورد تخلف وجود داشته باشد با آن برخورد شده است.
­وی گفت: ما 14 درصد مجموعه پتروشیمی ها را در اختیار داریم که اکنون پول از طریق سامانه نیما عمل می شود.
ربیعی درباره وضع کامیونداران نیز افزود: با توجه به اینکه بار روی ریل رفته و تعداد کامیون ها زیاد شده است، بار برای کامیونداران کم شده است و این با توجه به قیمت بالای کامیونها برای آنها اقتصادی نیست.
وی گفت: باید مراقب کامیونداران باشیم و ناوگان حمل و نقل را به جای گسترش، اصلاح کنیم.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: شرکت های واسطی وجود داشتند که درصد بیشتری را برای خود بر می داشتند و درصد کمی را به راننده ها می دادند.
ربیعی گفت: در این عرصه عده ای نیز سوداگری می کنند و به عنوان نمونه لاستیک دارند اما نمی فروشند تا قیمت آن بالا رود.
­وی افزود: بیمه رانندگان بیمه ای است که در دولت گذشته تعیین شد اما دولت پولی بابت آن به سازمان تأمین اجتماعی نداده است.
ربیعی گفت: به رغم اینکه حدود 950 هزار نفر را پوشش بیمه ای داده ایم، اطمینان می دهیم به هیچ عنوان بیمه رانندگان قطع نخواهدشد.
وی افزود: برای اصلاح دستمزد مقطوع رانندگان، برون یا درون شهری در بخشنامه ای ابلاغ کردیم رانندگان اتوبوس و کامیون های بین شهری از 1.3 حداقل دستمزد به یک و نیم افزایش یابند یعنی با اختیار خودشان است که اگر یک و نیم بدهند بازنشستگی بیشتری نصیب آنها می شود.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در تاکسی و کامیونت درون شهری نیز از 1.1 به یک و سه دهم افزایش یافت و تأمین اجتماعی از منابع خود کم کرد که این به نفع دوران بازنشستگی رانندگان است.
ربیعی افزود: در بررسی دستمزد جدید برای راننده ها، امکان افزایش دستمزد مازاد به دستمزد تعیین شده را با هماهنگی کانون های سراسری رانندگان به طور اختیاری انتخاب می کنند و می توانند حق بیمه مازاد بدهند.
وی گفت: مشکل کارت سلامت رانندگان نیز حل شده است.
ربیعی افزود: برای ایجاد امکان بخشودگی جرایم آنها نیز تلاش می کنیم.
­وی گفت: اینکه کامیونداران به کانال های ضد انقلاب نه محکم گفتند و حقوق خود را از طریق مدنی پیگیری می کنند از آنها سپاسگزارم.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بیشترین تلاشم را هنگام تعیین دستمزد کارگران انجام داده ام اما هنوز برای حداقل ها کافی نیست.
ربیعی گفت: بنگاه های خرد به سرعت آسیب می بینند و من نگران امنیت شغلی کارگران آنها هستم.
وی افزود: ناچاریم حقوق و دستمزد را طوری اضافه کنیم که تولید ظرفیت آن را داشته باشد و بتواند شغل جدیدی ایجاد کند.
ربیعی گفت: اگر منابع مالی خوبی پیدا کنیم ممکن است بتوانیم در معیشت به کارگران کمک کنیم.
­وی افزود: بر اثر تحریم دسته ای از صنایع ما آسیب دید که در آن بخش سیاست تثبیت شغل و کاهش هزینه ها را دنبال می کنیم.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با تحریم ها دسته ای از فعالیت ها مانند صنایع پایین دستی پتروشیمی، پوشاک، کفش و مبلمان رونق می گیرد.
ربیعی افزود: واردات یک دسته از کالاها را نیز ممنوع اعلام کردیم که تولید کنندگان داخلی آن رونق می گیرند و سیاست ما این است که بازار را برای آنها با افزایش قدرت خرید مردم فراهم کنیم.
وی گفت: در حال آماده سازی کارت خرید بسیار ارزان برای بازنشستگان هستیم که بتوانند تسهیلات دو ساله بسیار ارزان برای افزایش قدرت خریدشان در یافت کنند.
ربیعی افزود: برخی از فعالیت ها مانند فرش و زعفران تأثیری از تحریم ها نمی بینند اما باید هزینه مبادلات آنها را کاهش داد.
­وی گفت: در صنایع همگن متالوژی ظرفیت برای صادرات و بهبود وضع ریخته گران کشور وجود دارد.
­وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با تحریم ها برای برق و الکترونیک داخلی تقاضا بیشتر می شود.

نظر شما