شناسهٔ خبر: 26847545 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ارز مسافرتی بزودی تعیین تکلیف می شود

بانک مرکزی در نامه ای به بانک ها، از سرگیری ارائه ارز مسافرتی به متقاضیان تا تصمیم گیری نهایی را خواستار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
­برخی بانک ها براساس شنیده های خود مبنی بر تصمیم احتمالی بانک مرکزی برای توقف پرداخت ارز مسافری، با ارسال نامه هایی به شعب خود خواستار تعلیق ارائه ارز مسافری به متقاضیان شده بودند اما بلافاصله با واکنش های بازار نسبت به این خبر ، بانک مرکزی با تماس و نامه نگاری با بانک ها خواستار آن شده که تا زمان ابلاغ دستورالعمل مربوطه که در ستاد اقتصادی دولت قرار است نهایی شود، پرداخت ارز مسافری از سر گرفته شود . بر این اساس بانک های مختلف نیز در اطلاعیه هایی روند تخصیص ارز به مسافران را مطابق روال گذشته اعلام کردند.
در پی اجرای سیاست جدید ارزی ، دولت تصمیم گرفت به مسافران برای سفر به کشورهای نزدیک ۵۰۰ یورو و برای سفر به کشورهای دورتر هزار یورو آن هم یک بار در سال اختصاص دهد . از سوی دیگر دولت اعلام کرد خروج ارز در هر سفر بیش از ۵ هزار یورو ممنوع بوده و مسافران نمی توانند رقمی بیش از آن را که از هر منبعی اعم از رسمی یا غیررسمی تامین کرده باشند از کشور خارج کنند.
دولت از 21 فروردین ماه تا پایان 23 تیر یعنی حدود سه ماه معادل 312 میلیون دلار ارز مسافرتی با نرخ 4200 تومان به مسافران خروجی تخصیص داده است .
 برخی خبرها حکایت از آن دارد که ارائه ارز مسافرتی از سوی دولت با دو نرخ دولتی و بازار ثانویه از این پس صورت خواهد گرفت و متقاضیان می توانند بر اساس آن نیازهای خود را تامین کنند. 
 
 مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی هم امروز از تعیین تکلیف ارز مسافرتی ظرف چند روز آتی خبر داد.
مهدی کسرائی پور گفت: بانک مرکزی پیشنهادهای جدیدی برای اصلاح نحوه پرداخت ارز مسافرتی مطرح کرده که در ستاد اقتصادی دولت در دست بررسی است.
در راستای اجرای تصمیم 20 فروردین 1397 ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز با بهای 42000 ریال برای هر دلار که به منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، اطلاعیه شماره 2 یکسان سازی نرخ ارز در رابطه با نحوه تأمین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی به شرح زیربه استحضار عموم هموطنان می رسد:

1. ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می باشد.
2. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی می باشند.

3. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/ رسید دریافت کنند.

4. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می شود.
5. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی خواهد شد.

6. تامین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک های تجارت و سامان کمافی السابق ادامه می یابد.

نظر شما