شناسهٔ خبر: 26839097 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خودمراقبتی؛ راهکاری برای کاهش بیماری‌های مهلک امروزی/ دولت‌ها به تنهایی از عهده حل مسائل سلامت بر نمی‌آیند

صاحب‌خبر -
خودمراقبتی؛ راهکاری برای کاهش بیماری‌های مهلک امروزی/ دولت‌ها به تنهایی از عهده حل مسائل سلامت بر نمی‌آیندبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید علی جواد موسوی متخصص داخلی و فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: سمپوزیم خود مراقبتی به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه ایران برگزار می‌شود و ششمین سالی است که این کنگره را با هدف ارتقای فرهنگ خود مراقبتی برگزار می کنیم.
 
وی افزود: یکی از مولفه‌هایی که بر کاهش بار بیماری‌ها تاثیرگذار است و همچنین باعث از بین رفتن شیوع بعضی بیماری‌های مهلک می‌شود خودمراقبتی است اما متاسفانه در این زمینه کار‌های زیادی در کشور انجام نشده که امیدواریم بتوانیم با برگزاری این سمپوزیم‌ها باعث ارتقا آگاهی و سلامت جامعه شویم.
 
این متخصص داخلی گفت: معمولا وقتی سمپوزیومی برگزار می‌شود سه هدف دارد که در این کنگره نیز به همین شکل است؛ اولین گروه هدف این کنگره، مسئولان هستند، زیرا در سیاستگذاری‌ها و آماده سازی بستر برای فعالیت در این زمینه نقش دارند.

فعالیت های درمانی باید به سمت اجتماعی شدن پیش رود

موسوی ادامه داد: گروه دیگری که مورد هدف ما پژوهشگران هستند که این افراد در اکثرمواقع کار‌های پژوهشی مهمی انجام می دهند، ولی پژوهش آن‌ها به جامعه نشر پیدا نمی‌کند و در این سمپوزیم می توان این پژوهشگران را همراه کرد و به آن‌ها یادآور شد که فعالیت‌های باید بیشتر به سمت اجتماعی شدن برود تا در نهایت خروجی پژوهش‌های ما، کاهش شیوع بیماری‌ها در سطح جامعه باشد.
 
وی تصریح کرد: گروه سوم هدف ما مردم هستند و می دانیم که دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند از عهده‌ حل مسائل اجتماعی و سلامت برآیند و این موضوع مختص به ایران نیست بلکه در همه جای دنیا نیز این مسئله وجود دارد و تا مشارکت مردم نباشد حل مشکل سلامت به مراتب کار سخت تری خواهد بود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می توانند در انتقال این مفاهیم به مردم نقش بسزایی داشته باشند؛ علاوه بر این‌ها سازمان‌های مردم نهاد در آگاهی سازی مردم نقش مهمی را ایفا می‌کنند که از آن‌ها نیز برای حضور در این سمپوزیم دعوت به عمل آمده است.
 
این فوق تخصص ریه اظهار کرد: در این سمپوزیم یک روزه در سه حوزه صحبت می‌شود که یکی از آن‌ها معضل مصرف دخانیات است که باعث شیوع و بروز بیماری‌های فراوانی می‌شود که قابل پیشگیری هستند اما اگر درباره ضرر دخانیات به مردم آگاهی دهیم؛  از شیوع بعضی از بیماری‌ها که امروزه معضل جامعه ماست و قشر جوان ما را به سمت مرگ می‌برد پیشگیری می کنیم.
 
موسوی گفت: یکی از مشکلاتی که در جامعه نیز با آن دست به گریبان هستیم مسائل روحی و عاطفی است که این مشکلات می‌تواند  عوارضی مانند افسردگی، خودکشی و خودسوزی در پی داشته باشد بنابراین  در این کنگره متخصص روان پزشکی نیز به این موضوع خواهند پرداخت.
 
وی  یادآور شد: تغذیه  از دیگر مسائلی است که در این کنگره مورد بحث قرار می‌گیرد و می دانیم این عامل یکی از اساسی‌ترین ارکان زندگی سالم است که نقش مهمی در ارتقا کیفیت زندگی و حتی بالابردن امید به زندگی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما