شناسهٔ خبر: 26843078 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیماری‌هایی که با خودمراقبتی کنترل می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در همایش تخصصی خودمراقبتی پژوهشگران، مردم و مسؤولان مخاطبان ما هستند و انتظار داریم با برگزاری این همایش باعث ارتقا آگاهی سلامت جامعه شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی دانشگاه تهران؛ دکتر سید علی جواد موسوی متخصص داخلی و فوق تخصص ریه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: همایش تخصصی خودمراقبتی به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه ایران برگزار می‌شود.

وی گفت: این ششمین سالی است که همایش تخصصی خودمراقبتی برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم فرهنگ خودمراقبتی را در جامعه نشر دهیم.

دکتر موسوی افزود: یکی از مؤلفه‌هایی که بر روی کاهش بار بیماری‌ها تأثیرگذار است و همچنین باعث از بین رفتن شیوع بعضی بیماری‌های مهلک می‌شود خودمراقبتی است که متأسفانه در این زمینه کار‌های زیادی در کشور انجام نشده است که امیدواریم بتوانیم با برگزاری این همایش‌های تخصصی باعث ارتقا آگاهی و سلامت جامعه شویم.

این متخصص داخلی گفت: به طور معمول وقتی همایشی برگزار می‌شود سه گروه هدف دارد که در این همایش نیز به همین شکل است؛ نخستین گروه هدف این همایش، مسؤولان هستند، زیرا در سیاست گذاری‌ها و آماده سازی بستر برای فعالیت در این زمینه نقش دارند.

دکتر موسوی افزود: گروه دیگری که مورد هدف ما هستند پژوهشگران هستند. این افراد در اکثرمواقع کار‌های پژوهشی مهمی انجام می‌دهند، ولی این پژوهش آن‌ها به جامعه نشر پیدا نمی‌کند و در این همایش تخصصی می‌توان این پژوهشگران را همراه کرد و به آن‌ها یادآور شد که فعالیت‌های ما باید بیشتر به سمت اجتماعی شدن برود تا در نهایت خروجی پژوهش‌های ما، کاهش شیوع بیماری‌ها در سطح جامعه باشد.

وی همچنین گفت: گروه سوم هدف ما مردم هستند ما می‌دانیم که دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند از عهده‌ی حل مسائل اجتماعی و سلامت برآیند که این موضوع مختص به ایران نیست و در همه جای دنیا نیز این مسأله وجود دارد و تا مشارکت مردم نباشد حل مشکل سلامت به مراتب کار سخت تری خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در انتقال این مفاهیم به مردم نقش بسزایی داشته باشند؛ علاوه بر این‌ها سازمان‌های مردم نهاد در آگاهی سازی مردم نقش مهمی را ایفا می‌کنند که از آن‌ها نیز برای حضور در این همایش دعوت کرده است.

این فوق تخصص ریه گفت: در این همایش تخصصی یک روزه در سه حوزه صحبت می‌شود که یکی از آن‌ها معضل مصرف دخانیات است که باعث شیوع و بروز بیماری‌های فراوانی می‌شود که قابل پیشگیری نیز هستند. اگر این آگاهی را به مردم بدهیم که دخانیات چقدر می‌تواند مضر باشد از شیوع بعضی از بیماری‌ها که امروزه معضل جامعه ما است و قشر جوان ما را به سمت مرگ می‌برد می‌توانیم پیشگیری کنیم.

دکتر موسوی افزود: یکی از مشکلاتی که در جامعه نیز با آن دست به گریبان هستیم مسائل روحی و عاطفی است که این‌ها می‌تواند باعث یک سری عوارض و ناتوانی‌ها مانند افسردگی، خودکشی و خودسوزی شود. در این همایش متخصص روان پزشکی نیز به این موضوع خواهند پرداخت.

وی گفت: تغذیه نیز از مسائلی است که در این همایش درباره آن بحث می‌شود؛ می‌دانیم که تغذیه یکی از اساسی‌ترین ارکان زندگی سالم است و نقش مهمی در ارتقا کیفیت زندکی و حتی بالابردن امید به زندگی دارد.

ششمین همایش تخصصی و سومین جشنواره ملی خود مراقبتی و آموزش بیمار ۲ مرداد مصادف با روز جهانی خود مراقبتی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تالار امام (ره) برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۵۸۱۵۶۰ داخلی ۱۳۹ تماس بگیرند و یا به سایت www.patient-education.ir مراجعه کنند.

نظر شما