شناسهٔ خبر: 26835036 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر نیرو:

نیروگاه 540 مگاواتی در سیستان و بلوچستان احداث می‌شود

وزیر نیرو در زاهدان گفت: ساخت نیروگاه 540 مگاواتی حداکثر تا نیمه مرداد ماه در استان سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -




به گزارش ایرنا رضا اردکانیان در نشست شورای بررسی مسایل آب و برق سیستان و بلوچستان با حضور استاندار و مدیران دستگاههای دست‌اندرکار در زاهدان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان این استان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر (باد و خورشید) سعی می‌کنیم حداقل تسهیل لازم را برای توسعه این منابع در این استان بکار ببندیم.
وی افزود: ضروری است علاوه بر وزارت نیرو با توجه به توجیه اقتصادی این گونه طرح‌ها به دلیل نیاز کشورهای همسایه به صادرات برق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در این بخش ورود جدی داشته باشند.
محمدرضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور نیز در این نشست با توجه به مشکلات عدیده سیستان و بلوچستان در زمینه آب و فاضلاب؛ آبرسانی با تانکر به هزار و 257 روستا تنها با 111 دستگاه تانکر، بر رفع این مشکل با کمک مسئولان استانی و نمایندگان مجلس تاکید کرد.
افتتاح سه طرح آبرسانی در سیستان و بلوچستان
دوطرح آبرسانی شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه به طور همزمان در مراسمی در زاهدان با حضور وزیر نیرو کلنگ‌زنی و یک طرح نیز به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم گفت: عملیات ساخت فاز چهارم آب شیرین‌کن زاهدان با اعتبار 170 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی آغاز شد.
محسن میرادی افزود: این طرح در زمان راه‌اندازی قابلیت شیرین‌سازی 15 هزار مترمکعب آب را در شبانه روز دارد.
وی ادامه داد: همچنین خط انتقال آب از نوک‌آباد به روستاهای اسکل آباد، دهپابید و کهنوک خاش با اعتبار 120 میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این طرح دارای چهار مخزن به ظرفیت کلی شش هزار متر مکعب است که در صورت راه‌اندازی آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را برای 17 هزار روستایی شهرستان خاش فراهم می‌کند.
میرادی از بهره‌برداری خط آبرسانی سکن به شهر گشت سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: برای راه‌اندازی این طرح 45 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی افزود: سرانه مصرف آب قبل از اجرای این طرح 60 لیتر نفر در روز بوده که هم اینک به 200 لیتر نفر در روز افزایش یافته است.
وزارت امور خارجه پیگیر حقآبه سیستان است
وزیر نیرو گفت: وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه مسئول از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیگیر حقآبه سیستان از رودخانه هیرمند است.
اردکانیان اظهار داشت: وزارت نیرو در رابطه با حقآبه رودخانه هیرمند به وظایف خود عمل خواهد کرد.
وی بیان کرد: امیدواریم برادران ما در کشور همسایه (افغانستان) نیز با درک شرایط موجود به معاهده سال 1351 عمل کنند.
دولت پیگیر تأمین پایدار آب
برای سیستان و بلوچستان است
وزیر نیرو گفت: دولت دوازدهم طرح تامین پایدار آب برای سیستان و بلوچستان را در دست پیگیری دارد که امیدواریم این طرح به همراه مصوبه جبران خشکسالی به نتایج امیدوارکننده‌ای برسد.
اردکانیان در مراسم افتتاح همزمان طرح‌های زیربنایی شبکه انتقال برق در شمال سیستان و بلوچستان در محل فرمانداری زابل اظهار داشت: از همه توان و فرصتی که داریم در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی استفاده می‌کنیم و با تجمیع مطالعاتی که تاکنون انجام شده و طرح‌های نیمه تمام و ‌در درست اجرا یک طرح جامع در زمینه تامین آب پایدار سیستان و بلوچستان از چابهار به زابل تدارک می‌بینیم.
وزیر نیرو ادامه داد: آبرسانی به شهرستان‌های سیستان (زابل، هیرمند، زهک،‌ هامون و نیمروز) نیاز به 160 کیلومتر لوله‌گذاری از چاه نیمه سه دارد که 110 کیلومتر آن اجرا و برای 46 کیلومتر دیگر قراردادی به ارزش 130 میلیارد تومان امضا شده است.
وی بیان کرد: 33 میلیارد تومان برای ایستگاههای پمپاژ این خط لوله در نظر گرفته شده که تاکنون 50 درصد پیشرفت داشته است.
وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح فاضلاب در سیستان و بلوچستان گفت: طرح فاضلاب زابل با توجه به توسعه این شهر هم اینک 56 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام آن 76 میلیارد تومان دیگر نیاز است.
وی افزود: امسال اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح فاضلاب زابل، زهک و زاهدان کافی نیست که از محل اعتبارات متمرکز می‌توان این اعتبار را تا سه برابر افزایش داد و این کار را خواهیم کرد.
اردکانیان اظهار داشت: در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر مزرعه 50 مگاواتی در میل نادر ساخته می‌شود که نشست‌های زیادی در این رابطه برگزار شده و برنامه آغاز بکار آن نیز تدوین شده است.
هفت طرح برق‌رسانی
 در سیستان به بهره‌برداری رسید
هفت طرح زیربنایی شبکه انتقال برق در شمال سیستان و بلوچستان به طور همزمان در مراسمی با حضور وزیر نیرو در محل فرمانداری زابل به بهره‌برداری رسید.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم گفت: طرح‌های افتتاح شده روز پنجشنبه شامل خط 400 کیلوولت سفیدآبه - ادیمی، پست400.230 کیلوولت ادیمی، خط 230 کیلوولت ادیمی - لوتک، خط 230/63 کیلوولت ادیمی - هیرمند، پست 230/63 کیلو ولت ادیمی، پست 230/63 کیلوولت هیرمند و توسعه و تکمیل پست 63/230 کیلوولت لوتک بوده است.
محبعلی قزاق جاهد افزود: برای راه‌اندازی این طرح‌ها بیش از هزار و 570 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
خط انتقال آب به تصفیه‌خانه زهک
کلنگ‌زنی شد
عملیات ساخت خط انتقال آب خام از چاه نیمه سه به تصفیه‌خانه زهک به طول 12 کیلومتر در شمال سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه در مراسمی با حضور وزیر نیرو و استاندار در محل فرمانداری زابل آغاز شد.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم اظهار داشت: برای اجرای این طرح از لوله فایبر گلاس هزار و 400 استفاده می‌شود که بعد از بهره‌برداری دبی قابل انتقال آن 2 هزار و 436 لیتر بر ثانیه خواهد بود.
عبدالاحد ریگی افزود: برای راه اندازی این طرح مهم آبرسانی روستایی 239 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: 254 هزار نفر از روستاییان پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز بعد از اتمام طرح از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این طرح با توجه به اهمیت آن تا شش ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

برچسب‌ها:

نظر شما