شناسهٔ خبر: 26829141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خط قرمز فقط قانون است که باید محور باشد

امام جمعه موقت تهران: مفسد هر که هست باید قاطعانه با او برخورد شود، خط قرمز جعلی بعضی‌ها قابل قبول نیست، فقط قانون است که باید محور باشد و بس.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛  حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به آغاز دهه کرامت گفت: هر کسی این دهه را دهه کرامت نامگذاری کرده خوش سلیقگی به خرج داده است چرا که اول ذی قعده با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می‌شود، پنجم ذی قعده با تجلیل از امامزادگان ادامه پیدا می‌کند و امروز بزرگداشت احمد بن موسی حضرت شاهچراغ است و چهارشنبه آینده هم روز ولادت آقا ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) است که ما زیر سایه ایشان زندگی می‌کنیم و هر برکتی که در این کشور داریم مدیون ایشان هستیم و ان شاءالله که به استقبال باشکوه جشن میلادش می‌رویم و فرهنگ رضوی را در زندگی مان اجرا می‌کنیم. 
وی با اشاره به ولادت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ افزود: ایشان خط خوبی داشت و در طول عمرش هزار قرآن نوشت که هر کدام را می‌فروخت با پولش یک برده آزاد می‌کرد که سرانجام مأموران مأمون با او درگیر شدند و او را به شهادت رساندند.
خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت نام گرفته است گفت: بیش از ۱۴۰۰ امامزاده در این استان آرام گرفته اند معلوم می‌شود که این استان استقبال خوبی از امامزادگان داشته است، امامزادگان ذخایر و ثروت‌های معنوی اند، آن زمانی که زنده بودند مبلغان گویا بودند و بعد از شهادتشان مرقدشان کانون نور و معنویت است.
خاتمی با اشاره به دو دیدار اخیر مقام معظم رهبری با کارگزاران دولت و کارگزاران حج افزود: رهبر معظم انقلاب در این دو دیدار مشخصا راهکار‌هایی برای برون رفت از مشکلات کنونی از جمله نقشه راه اقتصاد باثبات، تقویت بخش خصوصی، ضرورت برخورد قاطع با متخلفان، اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی، جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقدام پیش از علاج، حرف زدن رو در رو با مردم و درک بیشتر و احساس مسئولیت مضاعف کارگزاران، هماهنگی همه دستگاه‌ها با تیم اقتصادی دولت، انتقال تصویر درست اقدامات در صدا و سیما، نشان دادن اقتدار نظام در مقابل بیگانگان به خصوص امریکا و جدی گرفتن کار‌ها با استفاده از امکانات و توانایی‌های داخل کشور عرضه کردند که از بین همه این‌ها من بر روی یک رهنمود تکیه می‌کنم که آن مبارزه با فساد به صورت جدی است.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2419391" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181828/2419391?width=400&height=300"></script></div>
وی با برشمردن هفت نکته در خصوص فساد گفت: اولا فساد خوره هر نظامی است، کاری به نظام حق و باطل ندارد اگر در نظام باطل هم خوره فساد پیدا شود آن نظام را متلاشی می‌کند و باید مراقب بود این خوره به جان انقلاب نیفتد.
خاتمی ادامه داد: نکته دوم در خصوص فساد این است که فساد کاری غیرقانونی است و بدترین شکل فساد دور زدن قانون است، اینکه آدم کار را غلط انجام دهد و برایش پوشش قانونی درست کند فساد است.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2419393" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181828/2419393?width=400&height=300"></script></div>
خطیب جمعه تهران در بیان سومین نکته در باب فساد گفت: با هر نوع فسادی باید مبارزه شود به خصوص در دست اندازی به بیت المال که بدترین نوع فساد است و جدی‌ترین برخورد با این دست اندازان باید بشود، همانطور که شش نامه از مجموع ۷۹ نامه موجود در نهج البلاغه به مجازات غارتگران بیت المال پرداخته است و نشان می‌دهد که مولا امیرالمؤمنین (ع) قاطع‌ترین برخورد را با غارتگران بیت المال داشتند.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2419395" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181828/2419395?width=400&height=300"></script></div>
حجت الاسلام و المسلمین خاتمی تأکید کرد: چهارم اینکه برای برخورد با مفسدان ملاک فقط قانون است، مفسد هر که هست در هر جایگاهی که هست و در هر نهادی که هست و هر نسبتی که با هر کسی دارد باید قاطعانه با او برخورد شود، خط قرمز جعلی بعضی‌ها قابل قبول نیست، فقط قانون است که باید محور باشد و بس.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2419394" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181828/2419394?width=400&height=300"></script></div>
وی در بیان پنجمین نکته در باب مقابله با فساد به بحث نظارت اشاره کرد و افزود: برای مبارزه با فساد نظارت یک ضرورت است، هم نظارت علنی و هم نظارت مخفی، مولا علی (ع) این نظارت‌ها را هم داشتند و در نامه ۳۳ ایشان خبری را به نقل از بازرس مخفی شان در مغرب نقل می‌کنند که نشان می‌دهد امیرالمؤمنین بازرس مخفی داشتند بنابراین نظارت نیاز به این دو بخش بازرسی دارد.
خطیب جمعه تهران گفت: ششم اینکه باید گزارش شفاف و صریح همراه با دقت به مردم داد، مردم صاحب این انقلاب و نظام هستند مولا علی نیز در نهج البلاغه می‌فرمایند اگر دیدی مردم سوال دارند افشاگری کن و آشکارا و رو در رو به آن‌ها گزارش بده و مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند بر صدا و سیما که این گزارش‌ها را پخش کند.
حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در بیان هفتمین نکته در باب فساد افزود: نباید در این عرصه مبالغه و حق خدمتگزاران پاک را ضایع کرد، در بدنه اداری نظام، بدنه قضایی و قانونگذاری نظام انبوه کارگزاران پاک هستند که رفتار صالح دارند، نباید طوری برخورد کرد که گویی فساد همه جای کشور را گرفته، این هم خلاف واقع است و سیاه نمایی است اینکه کسی بگوید همه جا را فساد گرفته است اینطور نیست، پاکی هم بسیار است، اما همان قسمت فسادی که هست بی محابا و بی ملاحظه از هیچ کس باید قاطعانه با آن برخورد شود.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2419396" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181828/2419396?width=400&height=300"></script></div>
وی با نقل قول جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه بجز موارد معدودی همچون امریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هر چه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی ادامه پیدا کند گفت: اصل ۱۵۲ قانون اساسی در خصوص دیپلماسی که شش بند دارد، بند اول آن می‌گوید نفی هر گونه سلطه و سلطه پذیری؛ ما بر اساس این اصل با همه دنیا رابطه داریم جز با رژیم جعلی صهیونیستی که رژیم غاصب است و امریکا که تا زمانی که آدم نشده است با آن رابطه نخواهیم داشت که تا الان هم آدم نشده است.
امام جمعه موقت تهران افزود: شعار نه شرقی، نه غربی این است که شرق و غرب حق سلطه بر ما را ندارند، اما ارتباط با کشور‌های دنیا متن قانون اساسی ماست، اینکه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور پیک ویژه به روسیه می‌فرستند، اینکه ما با چین و هند مراوده داریم، این رفتار کاملاً بر اساس قانون است، سخن این است که اگر امریکا و اروپا ببینند که ما در بن بستیم فشارشان را افزایش می‌دهند.
mp4
<div id="video-display-embed-code_2419397" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181828/2419397?width=400&height=300"></script></div>

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: سیاست عزت، حکمت و مصلحت می‌گوید ما با همه دنیا بر اساس این دو اصل که به هیچ کس زور نگوییم و اجازه هم ندهیم کسی به ما زور بگوید، روابطمان را با دنیا تنظیم کنیم و این سیاست، سیاست حق و ثابت نظام جمهوری اسلامی است.
 
خطبه نخست؛
باور داشتن مبدأ و معاد دو رکن اساسی مراقبت از خود
امام جمعه موقت تهران: باور داشتن مبدأ و معاد دو رکن اساسی مراقبت از خود است.
حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه نخست نماز جمعه تهران به سبک زندگی قرآنی اشاره کرد و افزود: خودم و شما خوبان را به تقوا، حریم نگهداری ذات مقدس ربوبی توصیه می‌کنم.
وی با بیان اینکه در چارچوب دین زندگی کنید گفت: صبح که از خواب بیدار می‌شوید تا شب که به بستر می‌روید با خود این قرار را بگذارید که بنده باشید و از خط قرمز‌های خداوند که نامش گناه است، عبور نکنید و سرمایه را از دست ندهید و از این سرمایه خود در مسیر بندگی خدا بهره بگیرید.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: خداوند در آیه ۱۰۵ سوره مائده می‌فرماید؛ مؤمنان مراقب باشید سرمایه را نبازید که باید دید مراقب نبودن چیست. قرآن کریم می‌فرماید؛ یکی از راه‌های مراقبت، داشتن باور دینی است.
سید احمد خاتمی گفت: البته باور یک چیز است و علم چیز دیگری است. همه ما باور داریم آب جوی آلوده است و هیچ کدام از ما وقتی تشنه می‌شویم سراغ آب جوی نمی‌رویم. اما گاهی وقت‌ها آدم‌ها به چیزی علم دارند، اما باور ندارند همانند افراد سیگاری که علم دارند کشیدن سیگار ضرر دارد، اما باور ندارند.
وی افزود: قرآن می‌فرماید باور داشتن مبدأ و معاد دو رکن اساسی مراقبت از خود است.
خطیب جمعه تهران در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم روی علم خدا تکیه خاصی دارد، گفت: بسیاری از آیات قرآن بعد از سخن از تقوا روی علم تکیه می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: بحث علم خداوند بحث مفصلی است، اما سه نکته در باب علم خداوندی مطرح می‌کنیم؛ نخست اینکه علم خداوند چگونه است که ملاصدرا روان‌ترین تفسیر را در این خصوص می‌فرماید؛ که نخست علم خداوند حضوری در مقابل حصولی است. علم حضوری این است که خودش حضور دارد یعنی جهان هستی در محضر خداست و این روان‌ترین تفسیر در باب علم خداوند است.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2419212" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181828/2419212?width=400&height=300"></script></div>
وی افزود: نکته دوم بحث پنهان و آشکار است یعنی فقط آنچه علنی است تنها متعلق به خدا نیست حتی آنچه باطن است و در ذهن انسان می گذرد خداوند از آن آگاه است و در واقع خداوند پنهان و آشکار را می داند و بر همه چیز احاطه و بر همه چیز غلبه دارد.
خطیب جمعه تهران گفت: نکته سوم خروجی این باور است، در واقع کسی که این باور را دارد تفاوتش با کسانی که این باور را ندارند چیست؟ که در این خصوص سه خروجی مطرح است؛ نخست کسانی که باور دارند در برابر گناه بیمه می شوند و هر قدر این باور تقویت شود بازدارندگی از گناه بیشتر می شود. در واقع چنین باوری حضرت یوسف(ع) را از گناهان حفظ کرد.
وی ادامه داد: خروجی دوم پشتوانه مقاومت است اینکه آدم باور داشته باشد که پشتوانه اش خداوند است و پشتوانه مقاومت باور به خداوند است و خروجی سوم نیز این است که باور به خداوند غرورشکن است و انسان اگر توجه داشته باشد که خداوند می بیند دست از طغیان برمی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی گفت: مراقب باشید خودتان را نبازید که یک راهش تحکیم این باورهای دینی است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما