شناسهٔ خبر: 26829385 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ظرفیت های حج به حدی بالاست که اگر آن را رها کنیم دیگران از آن علیه ما استفاده می کنند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: ظرفیت های حج به حدی بالاست که اگر ما آن را رها کنیم، دیگران از آن علیه ما استفاده می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام قاضی عسگر پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در جمع نمازگزاران با اشاره به روایت پیامبر اکرم (ص) در خصوص اینکه مکه بهترین زمین روی کره خاکی است خاطرنشان کرد: این تعبیر، تعبیر بسیار مهمی است که بهترین سرزمین بر روی کره خاکی مکه مکرمه است.
وی افزود: خداوند هم در قرآن اینگونه بیان می کند که ابراهیم خلیل الله مأمور می شود برای آمدن مردم به این سرزمین فراخوان بدهد و قرآن اینگونه بیان می کند: فراخوان می دهد مسلمانان از گوشه و کنار جهان بیایند تا در اینجا شاهد منافع باشند که وقتی سوال می شود این منافع آیا دنیوی است یا اخروی، فرمودند هر دو.
قاضی عسگر در ادامه گفت: حتی ابراهیم خلیل دعا می کند خدایا دل بخشی از مردم را به این خانه متمایل کن چون اگر تمام مردم دلشان به این خانه متمایل می شد امکان برگزاری حج وجود نداشت آنجا ظرفیت محدود است بنابراین دعا می کند که دل بخشی از مردم را متوجه این خانه کند و مردم مشتاقانه و عاشقانه همه ساله توفیق آن را پیدا می کنند تا بیایند و خانه خدا را زیارت کنند و حج به جا آورند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به بهره های مادی سفر حج نیز اشاره کرد و افزود: حضرت ابراهیم حتی دعا می کند که خدایا این سرزمین را بهره مند کن تا آنها که اینجا می آیند گرفتار مشکلات اقتصادی نشوند، یعنی همه چیز را با هم خداوند در این سرزمین دیده است .
وی گفت: اهداف بسیاری برای این سرزمین روحانی در نظر گرفته شده که یکی از آنها این است که انسان ها بیایند و جذب خداوند شوند و به بیان امیرالمؤمنین علی (ع) بیایند در برابر عظمت خداوند اینجا کرنش کنند و حق را عبادت کنند؛ یا در بیان دیگری از آن حضرت آمده است که خدا حج را پرچم اسلام قرار داد و مسلمانان را موظف کرد تا این پرچم اسلام را برافراشته نگاه بدارند و نگذارند علم به زمین بیفتد.
قاضی عسگر به روایتی از امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: منفعت حج فقط برای حاجی نیست که به آنجا می رود، تعبیرشان این است که همه آنها که در شرق و غرب عالم هستند، آنها که در خشکی و دریا قرار دارند، آنها که حج به جای می آورند و یا حج انجام نمی دهند، همه باید از برکات حج بهره بگیرند که تعبیر عجیبی است .
وی اضافه کرد: در بیان دیگری از امام صادق (ع) آمده است که می فرماید از شرق و غرب عالم مسلمانان آنجا می آیند، یکی از اهدافش آشنایی مسلمانان با هم و شناخت از یکدیگر است و درمورد مشکلات، پیشرفت ها و آنچه باید در حج تصمیم گیری شود برای سرنوشت عالم اسلام از یکدیگر شناخت پیدا کنند.
سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر اینکه مسلمانان باید به حج بروند تا مکتب اسلام زنده بماند خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) می فرمایند باید مسلمانان به حج بروند تا یاد پیامبر اسلام زنده بماند و از سوی دیگر می بینید که در روایات ما درخصوص تعطیلی حج خیلی تهدید شده است در این باره امام صادق (ع) می فرماید : اگر یک عده از مردم حج را تعطیل کنند و حج نروند، امام مسلمین چه بخواهند اینها و چه نخواهند، باید عده ای را مجبور کنند تا بروند به حج و زیارت خانه خدا و آنجا تنها نماند و بی حج گزار نباشد.
قاضی عسگر بر روایات و تعابیر مهم آن برای باشکوه بودن حج تاکید و خاطرنشان کرد: در تعبیر دیگری از امام صادق (ع) آمده است اگر مردم حج را ترک کنند والی جهان اسلام و امام مسلمین باید مردم را مجبور کند و حتی اگر پول ندارند، باید از بیت المال بدهد و عده ای را به حج بفرستد تا خانه خدا از حج گزار خالی نماند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به اتفاقات سال های گذشته که عده ای می گفتند باید به حج نرویم و هنوز هم عده ای همان مسیر غلط را طی می کنند اشاره کرد و گفت : اینها آمدند با فتنه انگیزی ، با طرح مسائل نادرست به گونه ای عمل کردند تا حج را در ذهن مردم خدشه دار کنند و آن را به عنوان عمل ساده ای در ذهن مردم جا بیندازند که برای چه ما به آنجا برویم و پول بپردازیم، آنجا مصرف کنند و یا امثال این حرف ها.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2419275" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2181837/2419275?width=400&height=300"></script></div>

وی افزود : دلیل این است که این افراد اهمیت حج را نمی دانستند همانطور که امیرالمؤمنین در وصیت خود به مردم در زمینه توجه به یاد خدا و حج بیت الله الحرام فرمود مواظب باشید خانه خدا تنها نماند، اگر خانه خدا را تنها بگذارید، خدا به شما مهلت نمی دهد و عذاب را نازل می کند و نظیر این سخن را در روایات دیگر هم داریم بنابراین نمی شود به حج ساده نگاه کرد و با مشکلی که در روابط سیاسی به وجود می آید بلافاصله فکر کنیم که حج را باید تعطیل کرد، مگر تعطیلی حج به این سادگی است، ظرفیت های حج به حدی بالاست که اگر ما آن را رها کنیم دیگران از آن علیه ما استفاده می کنند .
قاضی عسگر به ظرفیت های حج اشاره و خاطرنشان کرد : اولین ظرفیت ایجاد تغییر و تحول روحی و اخلاقی در مردم است با آن آداب که برای سفر حج ذکر شده است هر حاجی که می خواهد به زیارت خانه خدا برود اموالش را پاک می کند، از هر کسی کدورتی دارد حلالیت می طلبد، سعی می کند توبه کند ، جانش را شستشو بدهد و به گونه ای برود که زمانی که در میقات قرار گرفت و به خدا لبیک گفت لبیکش را خدا جواب بدهد و پاسخ مثبت بدهد.
وی افزود: نشانه قبولی حج هم این قرار داده شده است که انسان با گذشته اش متفاوت باشد، اگر گناهی می کرده ترک کند اگر ظلمی کرده ترک کند، اگر مسیرش از دین جدا بوده مسیر حق را انتخاب کند.
قاضی عسگر گفت: این مطلب کمی نیست که ما حالا در موسم حج حدود 86 هزار نفر و قبلا که حج عمره بود تا 750 هزار نفر هم زائر به عمره می رفت، اینها اگر متحول شده برگردند ما این همه دچار آسیب های اجتماعی در داخل نخواهیم بود که رئیس قوه قضاییه بگوید 16 میلیون پرونده در سال به این قوه ارجاع می شود، پیروان اهل بیت نباید این همه آسیب داشته باشند و اولین اثر حج تغییر و تحول مردم و اصلاح جامعه است .
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت دومین هدف حج را تعمیق باورهای دینی و ارتقای سطح آگاهی های مردم دانست و افزود: تا همین سال پیش این گرفتاری را داشتیم که بعضی از حجاج ما با وجود سن بالا به حج آمدند، هنوز در حمد و سوره اشکال داشتند و هنوز هم مسأله طهارت و نجاست را دقیق نمی دانستند تا چه برسد به آداب حج و اسرار حج و معارف اسلامی.
وی ادامه داد: حج می تواند این نقش را ایفا کند که آن کسانی که ثبت نام می کنند و در کاروان ها می آیند با تشکیل جلسات و ارائه کتاب های مختلف باورهای دینی آنها تقویت شود ، اطلاعاتشان افزایش پیدا کند و وقتی به مدینه و مکه می روند آنجا در کنار خانه خدا و در کنار مرقد نورانی پیغمبر این باورها در آنها نهادینه شود و عالمانه و آگاهانه اعمال را انجام دهند و برگردند .
قاضی عسگر هدف دیگر حج را افزایش اخوت و برادری دینی عنوان کرد و افزود : هم در داخل کشور و هم در بیرون مرزها خیلی اوقات حاجی ها می گویند ما بهترین دوستانمان را در سفر حج پیدا کردیم، یک تشکل دینی که این کاروان با 150 نفر می تواند یک هیأت دینی عمل کند و بعدا با هم با تشکیل جلسات در کنار هم و پیوند دوستی و برادرانه و خواهرانه در این سفر شرکت کنند و از آن طرف در سطح جهان اسلام.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اینکه مهم ترین نیاز امروز دنیای اسلام وحدت است، خاطرنشان کرد : امروز دشمن است که می خواهد اختلاف ایجاد کند تا بتواند از رهگذر اختلاف سود ببرد اما ما آنجا هم وحدت را بین خودمان به نمایش می گذاریم و هم در جهان اسلام حدود 10 هزار و 300 نفر زائر اهل سنت داریم و بقیه هم اهل شیعه هستند، اما آنقدر فرهنگشان بالاست که وقتی در حج می آیند همه در کنار هم همه مدافع انقلاب ، مدافع کشور و عزت و سربلندی اسلامند و دنیا به عنوان حج نمونه از حج ایرانی ها یاد می کند و وقتی این قطره ها تبدیل به اقیانوس می شوند همه در اطراف کعبه دایره وار می ایستند، همه برابر با یک حوله احرامی هیچ شاخصی نیست و فقط برادری اسلامی، اخوت دینی به نمایش گذاشته می شود .
قاضی عسگر گفت: تمام مسلمانان در دنیا اینجا در کنار همند و هیچ کس با هم نزاع ندارد و همه با مهربانی و محبتند لذا ایجاد و تقویت روح و اخوت دینی و برابری و برادری را هم در داخل و هم در خارج از کشور در حج می توانیم ببینیم .
وی یکی از اهداف مهم حج را ارتقای ارتباط شخصیت های دینی جهان اسلام دانست و افزود: بنده این توفیق را دارم که در موسم حج با افراد حدود 30 کشور اسلامی دیدار کنم و تبادل تجربیات کنار هم قرار گرفتن برای اینکه این بیرق برافراشته بماند نتیجه اش می شود که گاهی آنها می آیند و گاهی ما می رویم و تجربیات خود را به آنها انتقال می دهیم که بسیار هم استقبال می کنند و برای ما یک فرصت است که این ارتباط را داشته باشیم.
قاضی عسگر ادامه داد: جدا از آن علمای کاروان ها، روحانیان و کسانی که به عنوان زائر می آیند با محافل علمی آنجا ارتباط می گیرند و با شخصیت های جهان اسلام ارتباط برقرار و شبهه زدایی می کنند.
وی گفت: در کشور گمان می شود آنچه در کشور ماست به گوش مردم جهان می رسد اما میلیاردها دلار در دنیا هزینه می شود که شیعه را منکوب کنند و هنوز در ذهن مردم دنیا این شبهه را به وجود آورند که قرآن ما با قرآن اهل سنت متفاوت است.
قاضی عسگر افزود: ما نابود کننده تروریسم هستیم اما آنها در دنیا تبلیغ می کنند که ما حامی تروریسم هستیم، حج این فرصت را به وجود می آورد که هم شبهه های اقتصادی و سیاسی را جواب دهیم و هم از آن طرف ویژگی های مردم و انقلاب اسلامی را بیان کنیم آن هم بدون هزینه.
وی گفت: اگر بخواهیم یک مبلغ به کشورهای دیگر بفرستیم چقدر هزینه می شود؛ اما خداوند به گونه ای همراهی کرده است که مردم خود پول می دهند آنجا می آیند و از این فرصت به نفع خودشان استفاده می کنند .
قاضی عسگر خاطرنشان کرد: اگر شخصیت های جهان اسلام از این ظرفیت حج استفاده می کردند امروز شاهد این همه نکبت نبودند و سالی یک بار در یک مهلت و مکان مشخص می نشستند و چاره اندیشی می کردند برای مشکلات جهان اسلام، درباره فلسطین و همین کشورهای اطراف ما که همه گرفتار جنگ هستند و خانه ها را ویران کردند و تعداد زیادی را کشتند و به شهادت رساندند، می شد در این اجتماع چاره اندیشی کرد، می شد در این اجتماع برای اقتصاد جهان اسلام چاره اندیشی کرد می توانستند بنشینند و در مورد تولید کشورهای اسلامی تصمیم گیری کنند؛ چقدر اشتغال ایجاد می شد و بیکاری ها از بین می رفت و رونق اقتصادی به وجود می آمد، منتها متاسفانه امروز اینگونه نیست و فکر می کنند که فقط آنجا باید نماز بخوانند و طواف کنند و بروند، اما فلسفه حج خیلی مهم تر از این حرف هاست.
وی با بیان اینکه باید به روح امام خمینی (ره) درود فرستاد که بعد از پیروزی انقلاب احیاگر حج ابراهیمی شد تأکید کرد: باید برای سلامتی و طول عمر رهبرمان دعا کنیم که این اندیشه های بسیار عمیق و بلند را در مورد حج هر ساله ارائه می کنند که امیدوارم به فضل حق بتوانیم در این راستا تلاش کنیم و امسال هم حجاج عزیز بتوانند با آرامش و امنیت کامل و با موفقیت و سربلندی، حج خود را به جای آورند و به میهن بازگردند.

نظر شما