شناسهٔ خبر: 26810670 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش ذخایر خونی در خراسان رضوی

کاهش ذخایر خونی در خراسان رضوی تامین خون را با مشکل مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی در نشست خبری در گناباد گفت: کاهشکاهش ذخایر خونی در خراسان رضوی ذخایر خونی در استان  تامین خون را با مشکل مواجه کرده و افزایش عملهای جراحی و نیاز بیشتر به خون در این استان بر این مشکل افزوده است.

حمید رضا اسلامی با دعوت از مردم نیکوکارخراسان رضوی برای شرکت در امر حداپسندانه اهدای خون  همچنین افزود: توجه به انتقال خون در طرح تحول نظام سلامت در این استان ناکافی است و مسئولان و دست اندرکاران مربوط باید بیشتر به این مساله توجه داشته باشند.

وی با اشاره به مقام سوم خراسان رضوی در کشور به عنوان سومین استان تولیدکننده خون پس از تهران و فارس گفت: در طرح تحول سلامت به اندازه دانشگاههای علوم پزشکی به مراکز انتقال خون توجه نشده و مصداق بارز آن پیشرفت حدود 30 درصدی احداث ساختمان انتقال خون خراسان رضوی با گذشت چند سال است که به علت کمبود اعتبار و مشکلات زیرساختی هنوز به اتمام نرسیده است.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات این بخش دانست و افزود:این اداره کل به شدت کمبود نیروی انسانی داردو نیروی مورد نیاز، جایگزین افراد بازنشسته نشده است.

اسلامی افزود:  برنامه ای برای افزایش پایگاه های انتقال خون در خراسان رضوی وجود ندارد و فقط در 2شهرستان کاشمر و تربت جام که زمین پایگاه را خیران اهدا کرده اند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز نیروی آن را تامین کرده است، پایگاه انتقال خون در آینده نزدیک راه اندازی می شود.

وی استفاده از روشهای نوین مانند سلولهای بنیادی را از دیگر اقدامات در دست انجام اداره کل انتقال خون خراسان رضوی اعلام  کرد و افزود: این طرح هم اکنون دو روز در هفته در مشهد اجرا می شود که در آن سلول ها از اهدا کنندگان مستمر خون دریافت می کنند و پس از نگهداری در بانک خون برای بیماران مبتلا به سرطان خون استفاده می شود.

در شهرهای خراسان رضوی 11پایگاه انتقال خون  شامل 6 پایگاه در مشهد و پنج پایگاه در شهر های نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، قوچان و گناباد فعال است.

مراکز خونگیری در شهرستانهای تربت‌ جام، خواف، درگز و کاشمر نیز فعال شده است.

نظر شما