شناسهٔ خبر: 26798877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی:

۷۵هزار کیسه پلاسما از خراسان رضوی به آلمان ارسال شده است

گناباد- مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۷۵ هزار کیسه پلاسما از خراسان رضوی برای تهیه داروی بیماران تالاسمی به آلمان ارسال شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا اسلامی ظهر چهارشنبه در نشستی خبری در محل اداره انتقال خون شهرستان گناباد اظهار کرد:  سازمان انتقال خون یک مرکز عام المنفعه و واسط برای اهدای خون می باشد به صورتی که خون را دریافت و به همان شکل منتقل می کند که در حال حاضر ۵درصد خون در خراسان رضوی  به این شکل منتقل می شود و مابقی از فرآورده‌های آن استفاده می کنیم.

وی افزود: یکی از اهداف ما تامین خون و داروهای بیماران از طریق افزایش پلاسما می باشد زیرا در  خراسان رضوی به ۵۹ بیمارستان و ۶ دانشگاه علوم پزشکی سرویس می دهیم.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی تصریح کرد:  سال گذشته ۳۵۲هزار کیسه خون و فرآورده های آن اهدا شده و این استقبال باعث شده که حتی یک عمل جراحی به دلیل نبود خود کنسل نشود.

اسلامی افزود: یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام استفاده از روش های نوین مانند سلول های بنیادی می باشد که هم اکنون هفته ای دو روز در مشهد از اهدا کنندگان مستمر خون برای این روش دریافت می شود که پس طی مراحل در بانک خون نگهداری و برای بیماران سرطان خون استفاده می کنیم.

وی با  اشاره به مصرف ۱۰۰ هزار کیسه ای خون در شهر مشهد اظهار کرد: میزان مصرف بالای خون در خراسان رضوی به دلیل افزایش عمل های جراحی و کاهش زمان انجام عمل قلب در بیمارستان ها می باشد زیرا هر عمل قلب به ۵ کیسه خون نیاز دارد.

اسلامی با اشاره به وضعیت نامناسب ذخیره خون استان در این روزها گفت: در روزهای سرد و یا خیلی گرم مانند این هفته های اخیر استقبال مردم برای اهدای خون کاهش می یابد که با اجرای طرح نذر خون در دهه کرامت امیدواریم افزایش یابد.

وی گفت: سال گذشته ۷۵هزار کیسه پلاسما به آلمان ارسال کرده ایم که از این تعداد فقط دارد برای بیماران تالاسمی استفاده شده است.

اسلامی تاکید کرد: از هر سه نفر در طول عمر خود یک نفر به خون و فرآورده های آن نیاز پیدا می کند و ما متعهد شده ایم تولید خون استان که هم اکنون در رده سوم کشور پس از تهران و فارس قرار داریم را ۵ درصدافزایش دهیم.

وی با اشاره با تبدیل شدن گناباد به یک قطب درمانی و افزایش عمل های جراحی در این شهر اظهار کرد:  اهدای خون در این شهر باید افزایش چشمگیری داشته باشد تا پشتوانه قویی برای بیمارستان باشد.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی گفت: گناباد یکی از ۳مرکز استان خواهد بود که گروه خونی oمنفی در اختیار اورژانس قرارداده خواهد شد که می تواند در زنده ماندن افراد در حوادث نقش زیادی داشته باشد.

اسلامی بیان کرد: در خراسان رضوی ۵۳درصد اهدا کننده خون مستمر داریم که این یعنی فرهنگ اهدای خون به خوبی نهادینه شده  و نسبت به سال گذشته نیز ۲ درصد رشد وجود دارد.

وی با انتقاد از توجه کمتر به اهدای خون در طرح تحول سلامت افزود: در طرح تحول سلامت به میزانی که به دانشگاه ها اهمیت داده شد به مراکز انتقال خون توجه نشده و به عنوان مثال ساختمان انتقال خون استان بعد از گذشت چند سال هنوز ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان خراسان رضوی عنوان کرد: این سازمان در حوزه نیرو به شدت تحت فشار است و در سه سال اخیر هرچه نیرو بازنشسته شده فرد جدیدی جایگزین نشده است.

وی در خصوص افزایش پایگاه های انتقال خون در خراسان رضوی اظهار کرد: برنامه ای برای افزایش پایگاه ها نداریم و فقط دو شهرستان کاشمر و تربت جام که زمین پایگاه را خیرین کمک کرده و دانشگاه نیز نیروی آن را تامین کرده پایگاه جدید راه اندازی خواهد شد.

نظر شما