شناسهٔ خبر: 26776687 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قطع ارتباط غزه با خارج پس از اقدام رژیم صهیونیستی و مصر به بستن گذرگاهها

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، رژیم صهیونیستی بسته شدن کامل گذرگاه کرم ابوسالم با نوار غزه را تا اطلاع ثانونی اعلام کرد و افزود فقط به محموله های دارویی آن هم در صورت نیاز اجازه عبور داده خواهد شد. کرم ابوسالم تنها گذرگاه برای وارد کردن کالاها به غزه محسوب می شود.

عماد عید رئیس دفتر المنار در غزه در گزارشی از طریق اسکایپ گفت این اقدام رژیم اشغالگر به معنای بستن شریان حیات و زندگی به روی فلسطینیان در نوار غزه است که از طریق آن برخی نیازهای ابتدایی زندگی وارد می شد. کرم ابوسالم تنها گذرگاه واردات کالاها به نوار غزه است.

پیش از این تصمیم، روزانه حدود 500 دستگاه کامیون وارد می شد اما پس از این تصمیم به حدود 170 دستگاه کامیون کاهش یافته بود و امروز تا این لحظه هیچ کامیونی به نوار غزه وارد نشده است. موضوع خطرناکتر اینکه ارتش اشغالگر اسرائیل تصمیم گرفته است جلوی ورود سوخت را نیز به نوار غزه بگیرد در نتیجه رفت و آمد خودروهای گازوئیلی و بنزینی متوقف خواهد شد. همچنین گاز خانگی به نوار غزه وارد نمی شود.

برق نیز اصلا در نوار غزه وجود ندارد. این به معنای آن است که نوار غزه روی صفحه ای از آتش قرار گرفته است. ارتش اشغالگر اسرائیل به دنبال تشدید هرچه بیشتر محاصره نوار غزه است تا مجازات ساکنان غزه را تشدید کند. همزمان اشغالگران از مساحت ماهی گیری صیادان فلسطینی در سواحل نوار غزه کاسته اند.

متأسفانه این تشدید محاصره با اقدام مصر به بستن گذرگاه مرزی رفح همزمان شده است و کسی نمی داند مصر چه زمانی این گذرگاه را بازگشایی خواهد کرد. از طریق گذرگاه رفح برخی مواقع به نوار غزه کمکهای سوختی ارسال می شد. ساکنان نوار غزه به طور کامل به محاصره در آمده اند و به نظر می رسد روزهای دشوارتری پیش رو دارند. اسرائیل با این تصمیم ارتباط نوار غزه را با جهان خارج قطع کرده است.

خبرنگار المنار درباره گزینه های ملت فلسطین در نوار غزه در برابر این محاصره شدید و وسایل فشاری که می تواند باعث بازگشایی این گذرگاه ها شود گفت: ارتش اسرائیل هدف مشخصی را تعریف و اعلام کرده است تا زمانی که فرستادن بادبادکها و بالن های آتشزا از نوار غزه (به سمت مناطق صهیونیست نشین در اطراف نوار غزه) و نیز راهپیمایی های نوار غزه متوقف نشود این گذرگاه نیز بسته خواهد بود.

گروه های مقاومت فلسطینی نیز در این خصوص کاملا شفاف هستند و اعلام کرده اند به هیچ وجه امکان متوقف کردن راهپیمایی های بازگشت وجود ندارد مگر آنکه به محاصره غزه پایان داده شود. با ادامه پافشاری گروههای مقاومت فلسطینی، آنان از مردم فلسطین در نوار غزه خواسته اند روز جمعه در پاسخ به اشغالگران راهپیمایی گسترده برگزار و تأکید کنند با وجود اقدامات شدید ارتش اشغالگر به راهپیمایی خود ادامه خواهند داد. این پاسخ عملی فلسطینیان است.

از طرف دیگر برخی تحرکات بین المللی برای شکستن محاصره ادامه دارد. ملادینوف فرستاده سازمان ملل متحد در امور (به اصطلاح) صلح خاورمیانه به غزه بازگشته است و به نظر می رسد او به توافقی بین حماس و دولت اشغالگر اسرائیل دست پیدا کند. مصر تا این لحظه بستن گذرگاه رفح را به آنچه در گذرگاه کرم ابوسالم می گذرد و به موج تشدید تحرکات علیه اسرائیل ربط نداده است.

فلسطینیان امیدوارند بسته شدن گذرگاه رفح ناشی از نواقص فنی باشد و فردا یا پس فردا بازگشایی شود تا امکان چرخش چرخ زندگی در غزه فراهم آید. گروه های فلسطینی آنچه را علیه نوار غزه رخ می دهد اعلام جنگ دانسته اند و همه راههای تضمین کننده پایان دادن به رنج و سختی ساکنان غزه را بررسی می کنند.

نظر شما