شناسهٔ خبر: 26781646 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

مقاومت فلسطین اشغالگران قدس را به زانو درآورده

هراس ارتش صهیونیستی از بادبادک‌ها

صاحب‌خبر -

مقاومت تنها گزینه ملت فلسطین برای احقاق حقوقش است چنانکه این روزها دغدغه اصلی امنیتی برای رژیم صهیونیستی که خود را صاحب یکی از برترین ارتش‌های دنیا می‌داند، «بادبادک‌های آتش‌زا»ی دست ساز فلسطینیان است که سامانه دفاع موشکی هم برای مهار آنها کارساز نیست.
جوانان و نوجوانان فلسطینی ساکن اردوگاه‌های باریکه غزه، پس از آنکه نظامیان اسرائیلی و تک‌تیراندازان صهیونیست از همان آغاز «راهپیمایی‌های بازگشت» در دهم فروردین (سی ام مارس) سال جاری جواب مردم معترض را با گلوله دادند، فکرهای زیادی به سرشان رسید. آنها می‌دیدند، مردمی که در طول مرزهای شرقی غزه با سرزمین‌های اشغالی فلسطینی با دست‌های خالی در راهپیمایی شرکت می‌کنند و خواستار حق بازگشت به سرزمین‌های خود و پایان محاصره غزه هستند، پاسخشان گلوله تک‌تیراندازان، گازهای سمی و آتش‌زا و سرکوب است.
از این‌رو، برخی جوانان منجنیق‌هایی ساختند، برخی لاستیک‌هایی آتش زدند و برخی با بطری‌های پلاستیکی ماسک برای مقابله در برابر گازهای شلیک شده از سوی دشمن درست کردند. در همان روزهای نخست عده‌ای از جوانان فلسطینی با چند قطعه چوب، کاغذ و نخ، بادبادکی ساختند و اندکی ماده آتش‌زا را در کیسه‌ای به آن آویزان کردند و پس از شعله ور کردنش به سوی نظامیان اسرائیلی فرستادند. ورود این بادبادک‌های آتش‌زا به خط مقاومت مردمی، ابتدا با هدف سرگرم کردن نظامیان تا دندان مسلح دشمن و البته ترساندن آنها بود که شرکت کنندگان در راهپیمایی ها را به راحتی به قتل می‌رسانند.
تاکنون همین بادبادک‌های آتش‌زا که نه سامانه ضدهوایی «گنبد آهنین» و نه هیچ سلاح دیگری نمی تواند با آن مقابله کند، با انداختن شعله‌های کوچک در مزارع، انبارها و خانه‌های صهیونیست ها، خسارت‌های بزرگی ایجاد کرده و خشم شدید مقام‌های تل‌آویو را برانگیخته است. روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» این هفته خبر داد که کارشناسان، خسارتی را که در طول این مدت کوتاه و تا پنج‌شنبه گذشته به زمین‌های اشغالی اطراف غزه رسیده است، ۳ میلیون دلار برآورد کردند که این مقدار زیان‌های غیرمستقیم را شامل نمی شود. تاکنون بالغ بر ۱۲۰ تقاضای جبران خسارت توسط زیان دیدگان صهیونیست تحویل شده و ۶ هزار هکتار زمین کشاورزی آتش گرفته است.
«موشه گیونی» عضو پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) و رئیس کمیسیون دارایی آن، در تماس با مقام‌های وزارت دارایی و هیات مالیات، خواسته مساله جبران خسارت آسیب دیدگان از بادبادک‌های فلسطینی را در اولویت قرار دهند.
«گلعاد اردان» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز گفته است که «بادباک‌های آتش‌زا، سلاحی فعال است که باید آن را از کار انداخت».«نفتالی بینت» وزیر آموزش کابینه رژیم صهیونیستی گفت: ما احتیاج به یک گنبد آهنین دیگر داریم تا مانع این بادباک‌های آتش‌زا باشند. صهیونیست ها یازده سال است از همه سو، چه دریا و چه زمین و چه آسمان، نوار غزه را تحت شدیدترین محاصره درآورده‌اند و در طول این مدت هم سه بار جنگ بر آنها تحمیل کرده‌اند و هم گاه و بی‌گاه موشک‌های خود را بر سر مردم بی‌گناه آن می‌ریزند. باریکه غزه که تنها ۳۶۰ کیلومترمربع مساحت دارد، طول آن به ۴۱ کیلومتر می‌رسد و عرضش از دریا تا مرزهای سرزمین‌های اشغالی بین ۵ تا ۱۵ کیلومتر است. غزه‌ای که تنها ۱.۳ درصد از مساحت کل فلسطین را تشکیل می‌دهد و در سال ۱۹۴۸ و «ایام نکبت» از دیگر مناطق جدا شد. لازم به ذکر است رژیم صهیونیستی تنها گذرگاه تجاری در مرز غزه را بست و به دنبال آن، مصر نیز از بسته شدن گذرگاه رفح تا اطلاع ثانوی خبر داد تا نشانه‌ها حاکی از فشاری جدید بر حماس باشد.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته دستور بستن گذرگاه «کرم ابوسالم» تنها گذرگاه تجاری نوار غزه را صادر کرده و این دستور هفته جاری ابلاغ شد. رژیم صهیونیستی اعلام کرده گذرگاه مذکور را به صورت کامل می‌بندد و فقط اجازه ورود دارو در زمان نیاز را می‌دهد. گذرگاه رفح واقع در مرز نوار غزه با مصر نیز از دیروز از هر دو جهت (فلسطینی و مصری) بسته شد. براساس گزارش وبگاه «فلسطین‌آنلاین»، مصر دیروز یک اتوبوس حامل مسافران از نوار غزه را به دلیل وجود مشکلات فنی، برگشت داد. غزه هفت گذرگاه دارد و به غیر از گذرگاه رفح که زیر نظر مصر است شش گذرگاه دیگر یعنی «بیت حانون یا ایزر»، «الشجاعیه»، «القراره یا کوسوفیم»، «العوده یا صوفا»، «کرم ابوسالم» و «المنطار» زیر نظر رژیم صهیونیستی است.
در این میان «کسنیا اسوِلتووا» نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی «کنست» اذعان کرد که بازدارندگی و پاسخ‌های نظامی این رژیم به اقدامات گروه‌های مقاومت در نوار غزه، ضعیف شده است. اسولتووا در مصاحبه با شبکه رادیویی «داروم» گفت: «حماس اکنون می‌داند که ما واکنش‌های محدودی (به اقدامات آنها) داریم و می‌داند که ارتش اسرائیل فقط سیاست‌های کابینه را اجرا می‌کند».

نظر شما