شناسهٔ خبر: 26762049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رایزنی آمریکا با ترکیه برای فروش سامانه‌های موشکی پاتریوت

R1036247/P36446/S8,89,90,1128,1414/CT10

وزارت خارجه آمریکا از همکاری با ترکیه درباره فروش احتمالی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده است که در حال همکاری با ترکیه بر سر فروش احتمالی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت است تا آنکارا را از خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 روسیه منصرف کند.

بر اساس این گزارش، "تینا کایدانو" دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور نظامی و سیاسی به خبرنگاران گفت: مقام های آمریکایی تلاش کرده اند تا مقام های ترکیه را نسبت به آنچه که ما می توانیم در خصوص سامانه دفاع موشکی پاتریوت انجام دهیم، متقاعد کنند.

ترکیه تاکنون دو بار با خرید سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت مخالفت کرده است. بار نخست ترکیه ترجیح داد تا یک سامانه دفاع موشکی چینی را خریداری کند و بار دوم نیز سامانه دفاع موشکی اس 400 روسیه را ترجیح داده است.

مقام های آمریکایی و ناتو بارها به آنکارا درباره خریداری سامانه های دفاع موشکی اس 400 از روسیه هشدار داده اند. کوین فیهی دستیار وزیر دفاع آمریکا نیز در این باره گفت: ترکیه به خرید سامانه پاتریوت علاقه دارد بنابر این ما در حال همکاری با آنکارا برای فروش این سامانه دفاع موشکی هستیم.

کایدانو در ادامه افزود: واشنگتن می خواهد نسبت به سامانه هایی که متحدان ایالات متحده در اختیار دارند، از این مساله مطمئن شود که این سامانه ها حامی رابطه راهبردی بین ما و متحدان ما است، در خصوص ترکیه، این سامانه های پاتریوت است که ما را مطمئن خواهد کرد.

پیش از این نیز تاد ولترز فرمانده نیروی هوایی متحد ناتو و ژنرال ارشد نیروی هوایی آمریکا در سخنانی گفت: طرح ترکیه برای خریداری سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 روسی به سلاح مشهور دشمن علیه ناتو این امکان را می دهد تا نظارت عمیقی بر جنگنده های رادارگریز اف 35 داشته باشد که تعداد این جنگنده ها در اروپا رو به افزایش است.

وی در ادامه افزود: این مساله نگران کننده است ولی من در شرایط کنونی برای حفظ ارتباط مستحکم نظامی با ترکیه تلاش خواهم کرد.

مقام های آمریکا و ناتو می خواهند مانع از آن شوند که سامانه دفاع موشکی روسیه بتواند اطلاعات مربوط به جنگنده های اف 35 را جمع آوری کند.

تصمیم ترکیه برای خریداری سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 از روسیه موجب افزایش تنش با واشنگتن شده است و نمایندگان آمریکایی به دنبال لغو فروش و انتقال جنگنده های اف 35 به ترکیه هستند.

انتهای پیام/

نظر شما