شناسهٔ خبر: 26758692 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

یادداشت/ حمید‌رضا خالدی رئیس واحد دانشگاه تهران شمال

توجه‌مان به اسناد بالا‌دستی و نقشه جامع علمی کشور است

باید دانشگاه با اتکا به توان علمی و تحقیقاتی در کنار بهره‌مندی از همگرایی بین رشته‌ها، بتواند به مسائل اصلی و اولویت‌دار کشور پاسخ دهد و در این صورت است که ما قادر خواهیم بود به یک قدرت علمی تبدیل شویم.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در دهه پنجم نظام جمهوری اسلامی موید بلوغ، بالندگی و هدفمند بودن آن است. به عبارتی باید دانشگاه با اتکا به توان علمی و تحقیقاتی در کنار بهره‌مندی از همگرایی بین رشته‌ها، بتواند به مسائل اصلی و اولویت‌دار کشور پاسخ دهد و در این صورت است که ما قادر خواهیم بود به یک قدرت علمی تبدیل شویم. این مهم با حضور اقتدار‌آفرینی دانشگاه در تمام زمینه‌ها میسر خواهد شد.

قدر مسلم نیل به این هدف بزرگ، سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری به‌عنوان حکیمی عالیقدر در عرصه فرهنگ و آموزش و توجه به اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی کشور خواهد بود. شالوده این فرامین، انقلابی بودن دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی است که می‌تواند در برنامه‌های کلان دانشگاه ازجمله نگاه به آینده کشور، ایجاد و تقویت احساس هویت افتخار‌آمیز ایرانی، انضباط اخلاقی، هدایت فعالیت‌های علمی به سمت نیازهای کشور، پیشرفت علم، دست یافتن به قلمروهای جدید، پیشرفت اندیشه و بصیرت سیاسی و عمق بخشیدن به اندیشه و ایمان دینی، راهگشا باشد و در‌بردارنده موفقیت‌های روزافزون خواهد بود.

دکتر خالقی پس از پرداختن به راهبردهای این موسسه علمی آموزشی در ادامه به مزیت‌ها و برتری‌های این واحد دانشگاهی نسبت به بقیه موسسات دانشگاهی سطح تهران پرداخته است. وی مهم‌ترین مزیت‌های این واحد آموزشی را برخوردار بودن جامعیت رشته‌های این مرکز دانشگاهی نسبت به بقیه موسسات دانشگاهی دانسته است.

به‌عنوان مثال این دانشگاه دارای ‌10 دانشکده در رشته‌های مختلف علوم‌تجربی، ریاضی، فنی و مهندسی، علوم انسانی و بعضی از رشته‌های هنر و همچنین در حوزه تحصیلات تکمیلی دکتری نیز دارای بیش از 90 رشته دکتری است. این دانشگاه دارای کتابخانه تخصصی غنی با بیش از 67 هزار عنوان کتاب و مجله تخصصی فارسی و لاتین قریب به 3000 عنوان مجله است. از مزیت‌های دیگر این دانشگاه می‌توان به شهره بودن قطب برنامه‌های علمی پدافند غیر‌عامل و علوم و فناوری همگرا اشاره کرد. همچنین مهم‌ترین و برترین ویژگی این واحد برخوردار بودن از زیرساخت بزرگ‌ترین آزمایشگاه مرجع کشور و خاورمیانه است که مشکلات علمی پژوهشی بسیاری از دانشجویان را برطرف کرده به‌طوری که در گذشته بسیاری از دانشجویان برای پاس کردن دروسی که نیاز به آزمایشگاه داشت، مجبور بودند به واحد‌های آزمایشگاهی حومه شهر تهران مراجعه کنند که با تاسیس این واحد آزمایشگاهی بسیاری از مشکلات دانشجویان بر طرف شده است. همچنین در پایان باید بگویم که برنامه‌ریزی‌هایی هم در راستای پیشرفت علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و رفاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی صورت گرفته است.

نظر شما