شناسهٔ خبر: 26411417 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در اتاق تهران خبر داد؛

بازار دسترسی ما، بازار مناسبی نیست/ تعهد داریم طی چهار سال آینده، متوسط سرعت سرویس‌ها را بالا ببریم

وزیر پیشنهادی ارتباطات به مشکلات شرکت‌هایی مانند کافه بازار و استارت آپ های دیگر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن رو به رو هستیم این است که بازار دسترسی ما، بازار مناسبی نیست. در اینجا تعهد داریم که در سرویس های خانگی طی 4 سال آینده، متوسط سرعت سرویس ها را بالا ببریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت دوازدهم در دیدار با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران  گفت: در کشورهای در حال توسعه در حوزه ICT در حوزه اشتغال، میزان درصد اشتغال حوزه فناوری اطلاعات به کل اشتغال کشورهای در حال توسعه به صورت نرمال 1.87 درصد است. این شاخص تا سال 1394 در ایران 0.2 درصد بوده است.

وی افزود: براساس اطلاعات مرکز آمار مجموع شغل های ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات -منظور مخابرات نیست، منظور تنها حوزه فناوری اطلاعات است- 50 هزار شغل بوده است. اما تنها در سال 1395 براثر توسعه هایی که در حوزه هایی ICT در کشور صورت گرفت با همه مشکلات و موانع بالغ بر 100 هزار شغل، یعنی دو برابر آن چیزی که در سال گذشته اش بود، شغل ایجاد شد. این یک پیغام روشن است.

آذری جهرمی با اشاره به ظرفیت نیروی جوان، پتانسیل رشد، بازار مناسب در کشور وجود دارد، گفت: پس برماست که بر این هدف که یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور چه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و به لحاظ فرهنگی موضوع اشتغال است، برسیم.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به همکاری دولت و بخش خصوصی ادامه داد: طبیعتا اگر ما در این حوزه ورود و سرمایه گذاری کنیم و دولت و بخش خصوصی با هم همکاری کنند، ثروت ملی افزایش پیدا خواهد کرد و رفاه مردم بیشتر خواهد شد. چرا که هر سرویسی که ارائه می شود، برای صاحب سرویس درآمدزایی دارد، در مقابلش کسی هم که پول پرداخت می کند، رفاه دریافت می کند. بنابراین به این شکل رفاه و سطح زندگی مردم را افزایش می دهد. همچنین این ماجرا طبیعتا در حوزه های فرهنگی و اجتماعی تاثیرات خودش را خواهد داشت.

به گفته وزیر پیشنهادی ارتباطات، رسیدن به این مهم، نیازمند مقدماتی است که این مقدمات در ایران 12 سال مورد غفلت قرار گرفته است. او اضافه کرد: در بخشی از زمان غفلت به لحاظ حوزه سرمایه گذاری بود و در بخشی دیگر هم، مقابله با تکنولوژی و فناوری رخ داد. این صحبت بنا به چه سندی گفته می شود؟ بنا به این سند که در دنیا چه زمانی 3G پیاده سازی شد و چه زمانی  4G پیاده سازی شد. فاصله بین این دو چه میزان بود و در جمهوری اسلامی 3G و 4G در چه فاصله زمانی و در چه سالی پیاده سازی شدند.

آذری جهرمی همچنین گفت: امروز اگر نشسته ایم و از سرویس های حمل و نقل و شیرینگ صحبت می کنیم، مدیون چیست؟ در واقع آنها مدیون توسعه دسترسی هستند. توسعه دسترسی که از ابتدای این دولت با چالش های زیادی مواجه  بود. چالش هایی که حتی در مقطعی با حساسیت های فقهی هم مواجه شد. بعضی مواقع توسعه آن مخالف احکام فقهی عنوان شد. دولت و دکترین رهبر معظم در این حوزه این است که ما موافق بستن فضای مجازی نیستیم. فضای مجازی هم فرصت  دارد و هم تهدید. باید از فرصت ها استفاده کنیم و تهدیدها را مورد بحث قرار داد.

او در ادامه به فرصت های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: چه کاری بزرگتر از اینکه در توسعه دین، مردم را شاغل و توانمند و فقر را ریشه کن کنیم. مگر در روایت ها نداریم که از هر دری که فقر وارد شد، ایمان خارج می شود. چه چیزی جز اختلاف طبقاتی می تواند جامعه را دچار آسیب کند. حوزه ای که می تواند به ما کمک کند، فرهنگ ما را به وسیله اشتغال توسعه دهد، همین توسعه کسب و کار است. هیچ امر به معروفی امروز بالاتر از توسعه اشتغال در کشور نیست و هیچ منکری جز جلوگیری و دست اندازی با هربهانه ای ولو بهانه شرعی به وسیله هرکسی، وجود ندارد.

براساس صحبت های او، دولت مصمم بوده و دربرنامه انتخاباتی اش به مردم قول داده که سالانه 900 هزار شغل ایجاد خواهد کرد. تعهد داده و اشاره کرده است که 100 هزار شغل از این میزان در حوزه ICT خواهد بود. آذری جهرمی تاکید کرد: این شغل ایجاد نخواهد شد مگر با فعالیت همین مجموعه، چه در حوزه تجهیزات مخابراتی و چه در حوزه تولید و صادرات نرم افزار و چه در حوزه خدمات و سایر حوزه هایی که امروز با آن سروکار داریم.

او در ادامه صحبت هایش به انقلاب دیجیتال در دنیا اشاره کرد و افزود: ما می خواهیم به این انقلاب دیجیتال به چشم فرصت نگاه کنیم، کشور و مردم را برای استفاده از این فرصت توانمند کنیم. ‌این چشم انداز ماست. البته در این مسیر سیاست های کلی وجود دارد. براساس سیاست های کلی و اسناد بالادستی، یک وزیر نمی تواند برنامه ریز باشد. برنامه های سیاست کلان داده شده است. هرچند اشکالاتی وجود داشته باشد و برنامه ها کامل نباشد، ما موظف هستیم به اسناد بالادستی اشاره کنیم و یا اگر جایی کمبود داریم، اسناد بالادستی را درست کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات به مشکلات شرکت هایی مانند کافه بازار و استارت آپ های دیگر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن رو به رو هستیم این است که بازار دسترسی ما، بازار مناسبی نیست. یعنی یک توازن مناسبی در کشور در حوزه دسترسی نداریم. در برخی از مناطق شهری و مناطق روستایی و کمتر برخودار، سرویس های ارائه شده، سرویس های نامطلوب است و دسترسی ها مناسب نیست. در اینجا تعهد داریم که در سرویس های خانگی طی 4 سال آینده، متوسط سرعت سرویس ها را بالا ببریم.

 

نظر شما