شناسهٔ خبر: 20824299 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایجاد سالانه ۱۰۰ هزار شغل درحوزه ICT

وزیر پیشنهادی ارتباطات: با توسعه حوزه ICT بیش از صد هزار شغل ایجاد می‌شود که نشان می‌دهد ظرفیت، نیروی جوان و بازار مناسب برای رشد در این حوزه را داریم.

صاحب‌خبر -
حضور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در اتاق تهرانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع فعالان عرصه فناوری اطلاعات در اتاق بازرگانی تهران حضور یافت. آذری جهرمی در این نشست ضمن شنیدن دغدغه ها و انتظارات فعالان عرصه فناوری اطلاعات مشور، برنامه های خود را در این باره ارائه می کند.
محمد جواد آذری جهرمی در نشستی با حضور فعالان بخش خصوصی این عرصه در اتاق بازرگانی تهران افزود : زمانی که یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور به لحاظ اجتماعی و فرهنگی موضوع کمبود اشتغال است باید در این حوزه سرمایه‌گذرای کنیم و مسیر حرکت را درست برویم. 
وی اضافه کرد: براساس آمار مرکز آمار ایران درصد اشتغال در حوزه ICT و حوزه فناوری اطلاعات به کل اشتغال در کشورهای در حال توسعه 1.87 درصد است.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ابتدای دولت در زمینه توسعه دسترسی به فناوری اطلاعات با چالش‌های زیادی مواجه بودیم و حتی با چالش‌هایی فقهی مواجه شدیم ، افزود : دولت بر تاثیرگذاری این مساله بر کسب و کار به آن پرداخت و دکترین رهبر معظم انقلاب در این حوزه این است که از فرصت‌های فضای مجازی استفاده بهینه کنیم و تهدیدهای آن را دفع کنیم.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت در برنامه‌های انتخاباتی به مردم قول داده است که سالانه 900 هزار شغل ایجاد کند و تعهد کرده است در برنامه ششم که 100 هزار شغل از این 900 هزار شغل در حوزه ICT خواهد بود که این امر با فعالیت بخش خصوصی در حوزه تجهیزات مخابراتی و تولید و صادراتی و خدمات بخشی خصوصی محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه شاه بیت برنامه اصلی ما انقلاب دیجیتال است ، گفت: فرصت محور به آن نگاه می کنیم و کشور و مردم را برای استفاده از این فرصت‌ها توانمند خواهیم کرد.
آذری جهرمی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات ما این است که بازار دسترسی مناسب نداریم، افزود: در برخی از مناطق شهری و در بسیاری از مناطق روستایی و کمتر برخوردار دسترسی‌ها مطلوب نیست که تعهد داده‌ایم، متوسط سرعت سرویس‌های خانگی را حداقل به 20 مگابایت برسانیم.
وی با بیان اینکه کپی‌رایت هم یکی از مشکلات این حوزه است ، گفت : قانون کپی رایت متعلق به سال 1348 است که در تجارت الکترونیک تطبیق داده شده است و می‌توان از آن استفاده کرد، اما وقتی به محاکم قضایی مراجعه می‌شود متوجه می‌شویم این قانون کفایت لازم را ندارد.
وی با اشاره به موضوع حریم خصوصی افزود: اگر قرار است اقتصاد دیجیتال در کشور شکل گیرد باید مشکل حریم خصوصی حل شود.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ساختار مخابرات ما در زمان آقای غرضی طراحی شده است، گفت: قرار بود قطب تولید محصولات الکترونیک باشیم که با این وضعیت امروز تولیدات ما در این حوزه کنار گذاشته شده است.
آذری جهرمی با بیان اینکه باید سیاست‌ها را تغییر دهیم ، گفت : پست بانک را باید به بانک حمایت کننده از این عرصه تبدیل کنیم که البته در این زمینه اتفاق خوبی در مجلس افتاد و 1.5 میلیارد دلار از صندوق ارزی برای توسعه مناطق روستایی اختصاص یافت و پست بانک هم بانک عامل آن شد.

نظر شما