شناسهٔ خبر: 26322709 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش ریسک‌های بازار با تحریم اقتصادی و بانکی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: تحریم اقتصادی و بانکی ریسک‌های بازار و هزینه‌های مبادله را به شدت افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ جمال رازقی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به موضوع تحریم‌های بانکی اشاره کرد و ادامه داد: تحریم اقتصادی و تحریم بانکی ریسک‌های بازار و هزینه‌های مبادله را به شدت افزایش داده است و در جهت تنگ کردن عرصه به فعالان اقتصادی بویژه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تاثیرگذار بوده است، لذا ایجاد نااطمینانی در اقتصاد با شدت گرفتن تحریم‌های بانکی در حال بروز است.

وی اضافه کرد: تحریم بانک‌ها بیش از سایر تحریم‌ها فعالیت‌های بخش خصوصی را تحت الشعاع قرار داده است.

جمال رازقی گفت: از طرفی این تحریم‌های بانکی است که زمینه اصلی خروج سرمایه از کشور را امکانپذیر کرده و بنابراین ضربه دوچندان به نظام اقتصادی کشور وارد می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تحریم بانکی می‌تواند تولید و صادرات ما را خفه کند و موجب تنگنا‌های جدی در توسعه اقتصادی شود، اما متاسفانه در این خصوص شاهد اقدام بایسته و موثر دولت‌ها نیستیم.

رازقی از اثرات مخرب تحریم‌های بانکی را، افزایش مطالبات، بالارفتن ریسک‌های اعتباری، کاهش اعتماد طرف‌های تجاری خارجی، افزایش هزینه‌های مبادله، سختی گشایش‌های اعتباری، کاهش سرمایه گذاری خارجی و محدودیت‌های صادرات و واردات گوشه‌ای برشمرد.

وی ادامه داد: درخواست فعالان بخش اقتصادی از وزارت امور خارجه بسترسازی مناسب برای بقاء مراودات بانکی بین المللی و رفع مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی است.

رازقی  اضافه کرد: بسیاری از اندیشیمندان داخلی و سیاستمداران خارجی برجام را دستاوردی غیرقابل انکار برای ایران می‌دانند، و اکنون که برجام با کارشکنی‌های ترامپ و تهدید‌های او حال و روز خوبی ندارد و صرف نظر از ماهیت و کارکرد خوب یا بد برجام نپذیرفتن تبعات ابقاء یا خروج از برجام در داخل اصلا خوشایند هیچ کس نیست.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز افزود: اینکه در برجام ببریم و یا ببازیم در درجه دوم اهمیت است اینکه هم اعتبار انجام برجام و هم تبعات آن را بپذیریم ارزش والایی دارد که جامعه اقتصادی ایران به خوبی آمادگی دارد تا با صداقت و صلابت با این تبعات روبرو شود.

وی بیان کرد: در مراودات بین المللی و صرف نظر از خوبی یا بدی FATF، دستگاه دیپلماسی کشور باید استراتژی و دیپلماسی اقتصادی موضوع را روشن کند و یا حتی مسیر جایگزین را معرفی کند که این موضوع مورد انتظار بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز به صدور کالا و خدمات به عراق، سوریه و یمن اشاره کرد و گفت: علیرغم سهم ایران از بازسازی کشور‌های سوریه، عراق و یمن؛ موضوعی که این روز‌ها همه فعالان اقتصادی را نگران کرده است حذف ایران از بازار بزرگ بازسازی سوریه و عراق است.

رازقی با بیان اینکه که نقش ارزنده و جان فشانی عزیزان ایرانی در حفظ و دفاع از حرم در این دو کشور بر کسی پوشیده نیست، اضافه کرد: با توجه به این موضوع می‌طلبد تا وزارت امور خارجه هوشیاری سیاسی دیپلماتیکی را برای گرفتن سهم ایران در بازسازی این سه کشور در دستور کار قرار دهد.

وی اضافه کرد: منافع بلند مدت ایران ایجاب می‌کند تا دستگاه سیاست خارجی کشور بر پروپاگاندای کشور‌ها در بردن منافع ناشی از بازسازی عراق چیره شده و آنچه را که سهم ایران است برای اقتصاد ایران مطالبه کند.

رازقی با بیان اینکه آنگونه که باید از تاریخ عبرت نگرفته‌ایم، ادامه داد: حفظ سهم ایران در اقتصاد بازسازی عراق، سوریه و یمن مهم‌ترین رسالت اقتصادی دستگاه دیپلماسی خارجی است که آن را مطالبه کنید.

وی به موضوع دیپلماسی اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: اهمیت مناسبات اقتصادی در روابط خارجی آن هم در فرآیند جهانی شدن اقتصاد به عزم جدی نظام بویژه دستگاه دیپلماسی کشور نیازمند است.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز افزود: اینکه عنصر اقتصاد در فرآیند جهانی مهم‌ترین فاکتور در دیپلماسی اقتصادی است بر کسی پوشیده نیست، اما در این میان پیشران این موضوع را باید در حرکت‌های اقتصادی بخش خصوصی یافت که آنگونه که باید به باور مسئولان ننشسته است.

وی ادامه داد: نیم نگاهی به عملکرد نمایندگی‌های ایران در کشور‌های دیگر و چرخ پنجم بودن فعالیت‌های اقتصادی در انبوه کار‌های سفارتخانه‌ها به خوبی نشان از ضرورت بازمهندسی تعریف چگونگی حضور نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی اقتصادی کشور دارد.

رازقی اضافه کرد: در حکمرانی مطلوب بر دیپلماسی اقتصادی، به طور قطع بخش خصوصی در جهت تعالی اقتصاد کشور سهم بهتری را می‌تواند ایفا کند.

انتهای پیام/ن

افزایش هزینه‌های مبادله با تحریم اقتصادی و بانکی

نظر شما