شناسهٔ خبر: 26315356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس:

دولت‌ها درخصوص تحریم‌های بانکی اقدام موثری انجام نداده‌اند/ دستگاه دیپلماسی کشور استراتژی اقتصادی را روشن کند

صاحب‌خبر -
دولت‌ها درخصوص تحریم‌های بانکی اقدام موثری انجام نداده‌اند/ دستگاه دیپلماسی کشور استراتژی اقتصادی را روشن کند
به گزارش شیرازه ، جمال رازقی در صحن علنی پارلمان بخش خصوصی که با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، بیان کرد: به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان داخلی و سیاستمداران خارجی برجام دستاوردی غیر قابل انکار برای ایران است.

وی افزود: اینک که برجام با کارشکنی های ترامپ و تهدیدهای او حال و روز خوبی ندارد و صرف نظر از ماهیت و کارکرد خوب یا بد برجام؛ نپذیرفتن تبعات ابقاء یا خروج از برجام در داخل اصلا خوشایند هیچ کس نیست.

رازقی با اشاره به باخت تیم ملی کشورمان در مقابل اسپانیا اظهار داشت: به دلیل بازی خوب و جوانمردانه فوتبالیست های عزیزمان حلاوت این باخت ثابت کرد که ملت فهیم ایران معنا و مفهوم تلاش ارزنده و سازنده را می داند و این موضوع موید این نکته است که می بایستی در 
پذیرفتن تبعات تصمیم های بزرگ به ملت اعتماد کرد و پاسخگو بود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: اینکه در برجام ببریم و یا ببازیم در درجه دوم اهمیت است اینکه هم اعتبار انجام برجام و هم تبعات آن را بپذیریم ارزش والایی دارد که جامعه اقتصادی ایران به خوبی آمادگی دارد تا با صداقت و صلابت با این تبعات مواجه گردد.

وی همچنین با اشاره به موضوع تحریم های بانکی عنوان داشت: تحریم اقتصادی و تحریم بانکی ریسکهای بازار و هزینه های مبادله را به شدت افزایش داده است و در دو جهت تنگ کردن عرصه به فعالان اقتصادی به ویژه تولید کنندگان و صادرکنندگان تاثیرگذار بوده است.

رازقی با تصریح اینکه تحریم بانک ها بیش از سایر تحریم ها فعالیت های بخش خصوصی را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: از سوی دیگر این تحریم های بانکی است که زمینه اصلی خروج سرمایه از کشور را فراهم ساخته و بنابراین ضربه دوچندان به نظام اقتصادی کشور وارد می کند.

تحریم‌های بانکی صادرات و تولید ما را خفه می‌کند
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: تحریم بانکی می تواند تولید و صادرات ما را خفه کند و تنگناهای جدی در توسعه اقتصادی به وجود آورد اما متاسفانه در این خصوص شاهد اقدام بایسته و موثر دولتها نیستیم.

رازقی بیان کرد: افزایش مطالبات، بالارفتن ریسک های اعتباری، کاهش اعتماد طرف های تجاری خارجی، افزایش هزینه های مبادله، سختی گشایش های اعتباری، کاهش سرمایه گذاری خارجی و محدودیت های صادرات و واردات گوشه ای از اثرات مخرب تحریم های بانکی است.

وی اظهارداشت: تحریم های بانکی بازار هزینه های مبادله را به شدت افزایش داده است و در دو جهت تن کردن عرصه به فعالان اقتصادی و تولید کنندگان و صادر کندگان تایر گذار بوده است لذا ایجاد نااطمینانی در اقتصاد با شدت گرفتن تحریم های بانکی در حال بروز است.

رازقی اضافه کرد: درخواست فعالان بخش اقتصادی از وزارت امور خارجه بسترسازی مناسب برای بقاء مراودات بانکی بین المللی و رفع مشکلات ناشی از تحریم های بانکی است.

وی ادامه داد: در مراودات بین المللی و صرف نظر از خوبی یا بدی FATF ، دستگاه دیپلماسی کشور باید استراتژی و دیپلماسی اقتصادی موضوع را روشن کند و یا حتی مسیر جایگزین را معرفی کند که این مهم مورد انتظار بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدور کالا و خدمات به عراق، سوریه و یمن عنوان داشت: علیرغم سهم ایران از بازسازی کشورهای سوریه، عراق و یمن؛ موضوعی که این روزها همه فعالان اقتصادی را نگران کرده است حذف ایران از بازار بزرگ بازسازی سوریه و عراق است.

وزارت امور خارجه هوشیاری سیاسی دیپلماتیکی را در دستورکار قرار دهد
رازقی گفت: ایرانی که نقش ارزنده و جان فشان عزیزانش در حفظ و دفاع از حرم در این دو کشور بر کسی پوشیده نیست که باتوجه به این موضوع می طلبد تا وزارت امور خارجه هوشیاری سیاسی دیپلماتیکی را برای اخذ سهم ایران در یازسازی این سه کشور در دستور کار قرار دهد.

وی تصریح کرد: منافع بلند مدت ایران ایجاب می کند تا دستگاه سیاست خارجی کشور بر پروپاگاندای کشورها در بردن منافع ناشی از بازسازی عراق فائق آمده  و آنچه را که سهم ایران است برای اقتصاد ایران مطالبه کند.

رازقی با بیان اینکه متاسفانه آنگونه که باید از تاریخ عبرت نگرفته ایم افزود: حفظ سهم ایران در اقتصاد بازسازی عراق، سوریه و یمن مهمترین رسالت اقتصادی دستگاه دیپلماسی خارجی است که آن را مطالبه کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع دیپلماسی اقتصادی نیز بیان کرد: اهمیت مناسبات اقتصادی در روابط خارجی آنهم در فرآیند جهانی شدن اقتصاد نیازمند عزم جدی نظام به ویژه دستگاه دیپلماسی کشور است.
ر
ئیس اتاق بازرگانی فارس اظهارداشت: اینکه عنصر اقتصاد در فرآیند جهانی مهمترین فاکتور در دیپلماسی اقتصادی است بر کسی پوشیده نیست اما در این میان پیشران این موضوع را باید در حرکت های اقتصادی بخش خصوصی یافت که متاسفانه آنگونه که باید به باور مسئولان ننشسته است.

وی اضافه کرد: نیم نگاهی به عملکرد نمایندگی های ایران در کشورهای دیگر و چرخ پنجم بودن فعالیت های اقتصادی در انبوه کارهای سفارتخانه ها به خوبی نشان از ضرورت بازمهندسی تعریف چگونگی حضور نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی اقتصادی کشور دارد.

رازقی ادامه داد: هرچند در دوران مدیریت حضرتعالی شاهد رشد توسعه اقتصادی در فعالیت های وزارت امور خارجه هستیم اما نیاز این مهم نه تنها به رشد بلکه به اقداماتی از جنس تحول است.

وی عنوان داشت: در حکمرانی مطلوب بر دیپلماسی اقتصادی فطعا بخش خصوصی خواهد توانست که در جهت تعالی اقتصاد کشور سهم بهتری را ایفا نمایند.
انتهای پیام/

نظر شما