شناسهٔ خبر: 26321538 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبری مهر؛

کوره های زغال و چشم طمع به بلوط‌های دنا تراژدی مرگ را رقم می زند

یاسوج- با شروع فصل تابستان، آتش سوزی منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته و این روزها کوره های زغال گیری و چشم طمع به بلوطهای استوار دنا، تراژدی مرگ درختان را رقم می زند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- پژمان امیدی: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی از مهمترین استان های دارای تنوع پوشش گیاهی در حوزه زاگرس و حتی کشور محسوب می شود.

بالغ بر ۲۰ درصد تنوع زیستی کشور متعلق به استان است و همچنین این منطقه درصد مناسبی از تنوع گیاهی و جانوری کشور را دارا بوده و ارزش هر هکتار از منطقه ای مانند دنا معادل ۱۸۰ هکتار سایر مناطق کشور به لحاظ تنوع زیستی و جانوری است.

گردشگری از محورهای نوین توسعه استان شناخته شده است و پوشش گیاهی و ظرفیت های متنوع آن باعث شده که لقب سرزمین چهار فصل بر پیکره این خاک پر ظرفیت نقش ببندد.

بی شک حفظ و حراست از چنین ظرفیت هایی چالش های متعددی را در کنار خود جای داده که یکی از مهمترین موارد،  کنترل و پیشگیری از وقوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع است.

همه ساله وقوع ده ها آتش سوزی قلب زاگرس را هدف قرار می دهد و قامت بلوط های همیشه سرسبز دنا خمیده تر از قبل در برابر هجمه های ناجوانمردانه رو به شکستن می رود.

با شروع فصل تابستان، آتش سوزی های منابع طبیعی و مراتع افزایش یافته و علاوه بر تخریب طبیعت و منابع طبیعی، چالش هایی را برای بخش مدیریت بحران و دستگاه های متولی رقم می زند.

نابودی ۷۰ هکتار از منابع طبیعی طی سه ماه

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از نابودی ۷۰ هکتار از منابع طبیعی استان در آتش سوزی های سه ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد.

عزت الله بهشتی فر ظهر دوشنبه در نشست ستاد بحران استان افزود: از ابتدای سال جاری تا یکم تیرماه وقوع ۱۰ فقره آتش سوزی در حوزه منابع طبیعی استان، تخریب ۷۰ هکتار از منابع و مراتع را رقم زده است.

بهشتی فر با بیان اینکه طی مدت زمان مشابه سال گذشته وقوع ۴۵ آتش سوزی با نابودی ۲۱۷ هکتاری منابع طبیعی گزارش شده است، اظهار داشت: همکاری دستگاهی به نسبت سال گذشته افزایش یافته و در مهار آتش سوزی های اخیر  نیز همکاریها بهبود داشته و نهادهای مختلف نیز به کمک ما آمدند.

بهشتی فر با اشاره به چالش های موجود در  مهار آتش سوزیها در برخی مناطق استان، گفت: علل عمده آتش سوزی های اخیر در کوه های بهمئی به دلیل وجود کوره های زغال گیری متعدد در نوک قله است که به دلیل هم مرز بودن این منطقه با استان خوزستان نیازمند همکاری این استان برای برخورد با تخلفان هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: حفظ امنیت نیروهای اطفای حریق در مناطق هدف ضروری است و در آتش سوزی اخیر ضرب و شتم نیروها توسط سودجویان را شاهد بودیم و طی سال گذشته نیز تیراندازی به طرف نیروهای منابع طبیعی گزارش شد.

وی بر نقش افزایش ظرفیت های فرهنگی در کاهش آتش سوزی ها تاکید کرد و اظهار داشت: شعار نویسی حول محور حفظ منابع طبیعی از جمله هدفگذاری های انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان از خرید تجهیزات دمنده اطفای حریق خبر داد و گفت: شناسایی مناطق بحرانی نیز در استان عملیاتی شده است.

کوره های زغال گیری به موضوعی بحران زا تبدیل شده است

همچنین مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون وقوع ۹ مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان و نابودی ۲۴ هکتار از عرصه های محیط زیست ثبت شده است.

 محسن جعفری نژاد بسطامی ظهر دوشنبه در نشست ستاد بحران استان افزود: تغییر اقلیم و خشکسالی ها نیز بر وقوع آتش سوزی ها تاثیر گذار بوده و آمادگی لازم برای مقابله با آتش سوزی ها ضروری است.

جعفری نژاد بسطامی تصریح کرد: از جمله عوامل دخیل در آتش سوزی ها حضور گردشگران در مناطق هدف است که در ایام تعطیل برای محیط زیست و منابع طبیعی دردسرهای زیادی را رقم می زند.

وی بهره برداری غیر مجاز را از چالش های پیش رو در این عرصه دانست و بیان داشت: زغال گیری در بسیاری از مناطق به یک موضوع بحران زا تبدیل شده و آتش زدن کاه و کلش نیز از دیگر عوامل آتش سوزی است.

وی افزود: جاده های دسترسی در مناطق طبیعی و جنگل ها نیز چالش هایی را در این بخش ایجاد می کند.

مدیرکل محیط زیست استان گفت: کمبود امکانات و تعداد کم نیروها نیز مشکل آفرین است و باید توسعه و تجهیز امکانات عملیاتی شود.

هزاران درخت در کوره های زغال گیری می سوزد

در ادامه  فرماندار لنده علت اصلی آتش سوزی کوه حاتم را کوره های زغال گیری دانست و گفت: بیش از ۱۵ سال است که تخریب هزاران درخت در این منطقه به دست سودجویان شکل گرفته و هزاران درخت در کوره ها می سوزند.

دارا کریمی ظهر دوشنبه در نشست ستاد بحران استان افزود: سود دهی این کار به شکلی است که گاهی کمپینگ و نصب چادر توسط این افراد در منطقه برای تولید زغال را شاهدیم.

کریمی ابراز داشت: سالانه آتش سوزی های منابع طبیعی و جنگل ها صدها هکتار از ظرفیت های استان را به نابودی می کشاند.

وی خواستار ایجاد پد هلیکوپتر و منطقه ایستگاه تامین سوخت برای بالگرد در مناطقی مانند کوه سیاه و کوه حاتم شد.

ایجاد قرارگاه عملیاتی مهار آتش سوزی

همچنین معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از ایجاد قرارگاه عملیاتی مهار آتش سوزی در هشت شهرستان خبر داد.

عزیز فیلی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: قرارگاه های مهار آتش سوزی با محوریت فرمانداری ها و حضور چندین دستگاه تشکیل خواهد شد.

فیلی با بیان اینکه این قرارگاه ها پوشش اطفای حریق منابع طبیعی و جنگل های هشت شهرستان را عملیاتی می کنند، بیان داشت: قرارگاه ها به عنوان قرارگاه معین، پوشش مناطق نزدیک به خود را نیز بر عهده خواهند داشت.

فیلی بر توسعه نیروی انسانی و توان لجستیکی نیروها تاکید کرد و گفت: افزایش ظرفیت ها و افزایش توان مقابله با آتش سوزی ها در راستای حراست از جنگلها و منابع طبیعی ضروری است.

معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: همچنین از سرجمع اعتبارات استانی برای حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی ها تامین اعتبار خواهیم داشت.

فیلی گفت: با توجه به فصل گرما شاهد وقوع آتش سوزی در برخی از نقاط استان هستیم که در این راستا مدیریت صحیح این حوزه و همکاری دستگاهی مورد تاکید است.

به گزارش خبرنگار مهر، با نگاهی توسعه محور و کارشناسی شده می توان دریافت که ارزش هر درخت بلوط در اکوسیستم کهگیلویه و بویراحمد بسیار محسوس است.  این روزها دستان تخریبگران درختان مظلوم بلوط را به ورطه نابودی کشانده و خروجی آن پایانی تلخ برای درختانی است که نه دست و نه زبانی برای دفاع از خود ندارند. بی شک آیندگان مدیریت و تفکر امروز ما در قبال طبیعت را قضاوت خواهند کرد.

نظر شما