شناسهٔ خبر: 26318422 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

8 قرارگاه مهار آتش در کهگیلویه وبویراحمد ایجاد شد

یاسوج - ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی کهگیلویه وبویراحمد گفت: هشت قرارگاه عملیات مهار اتش سوزی ها در عرصه های طبیعی و زیست محیطی استان در محل فرمانداری های شهرستان های هشتگانه این استان راه اندازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: فرماندهی عملیات هر قرارگاه بر عهده فرماندار هر شهرستان است و دبیر این قرارگاه‌ها نیز ادارات منابع طبیعی است.
وی تصریح کرد: 20 دستگاه اعم از اجرایی، خدماتی، امنیتی و انتظامی و نیروهای مردمی و بخش خصوصی عضو رسمی این قرارگاه هستند.
وی بیان کرد: وظیفه هماهنگی، فرماندهی و مدیریت تیم‌های امدادی و اطلاع رسانی سریع در زمینه آتش سوزی‌ها و مهار آنها بر عهده این قرارگاه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان به شدت با کمبود نیروهای امدادی اعم از محیط بان و جنگل بان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و زیست محیطی مواجه است و بدون کمک‌های مردمی و بسیج امکانات سایر دستگاه‌های خدماتی و اجرایی مقابله با آتش سوزی‌ها و حفاظت از این عرصه‌ها ممکن نیست.
وی با اشاره به آتش سوزی‌های گسترده روزهای اخیر در مناطق حفاظت شده کوه خاییز و کوه حاتم در شهرستان‌های لنده، بهمئی و کهگیلویه نیز گفت: وقوع این آتش سوزی‌ها عمدی بوده و افراد دخیل در بروز آن نیز شناسایی شده‌اند.
وی گفت: سودجویان زغال که تعدادشان به بالای 20 نفر نیز می رسد عامل آتش سوزی های چندروز اخیر در مناطق گرمسیری این استان به ویژه کوه حاتم شهرستان بهمئی بودند.
وی اظهار داشت: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که پای سودجویان زغال در بروز این آتش سوزی در میان بوده که با تشکیل شورای تأمین در 2 شهرستان بهمئی و لنده شناسایی و برخورد قاطع با این افراد در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.
فیلی یادآور شد: این افراد سودجو وفرصت طلب که به نظر می‌رسد دارای کوره زغال در مناطقی از شهرستان بهمئی و شهرستان بهبهان استان خوزستان هستند ظرف سال‌های گذشته تاکنون و به گفته مسئولان امر افزون بر سه هزار اصله درخت بلوط و جنگل‌های این استان را با هدف تهیه زغال قطع کرده‌اند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: باتوجه به بررسی‌ها این افراد پس از تهیه زغال در کوره‌های زغالی شهرستان بهمئی اقدام به فروش آنها در مناطقی از استان خوزستان و حتی صادرات به برخی از کشورهای خارجی حوزه خلیج فارس می‌کنند.
سید خدادوست موسوی بیان کرد: این افراد که تعدادشان به حدود بالای 20 نفر می‌رسند شناسایی شده‌اند و به زودی با حکم قضایی برخورد قاطع و قانونی با آنها نیز صورت خواهد گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: از اوایل سال جاری تاکنون 10 فقره آتش سوزی به وقوع پیوست که بیش از 70 هکتار از جنگل ها و مراتع این استان نیز طعمه حریق شد.
عزت الله بهشتی فر افزود: در سال گذشته نیز 45 فقره آتش سوزی به وقوع پیوست که سبب نابودی 217 هکتار از جنگل های این استان شد.
کهگیلویه وبویراحمد دارای افزون بر یک میلیون و 400 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی است.
کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و 660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.
3016/6110

نظر شما