شناسهٔ خبر: 26317535 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه‌اندازی سامانه دارویی برای اطلاع مردم از قیمت داروها/ کمبودی در دارو‌های تولید داخل نداریم/ ارائه خدامت درمانی به سلبریتی‌ها خاص نباشد

حریرچی از راه‌اندازی سامانه دارویی سازمان غذا و دارو برای اطلاع مردم از قیمت دارو‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

راه‌اندازی سامانه دارویی برای اطلاع مردم از قیمت داروها/ کمبودی در دارو‌های تولید داخل نداریمحریرچی از راه‌اندازی سامانه دارویی سازمان غذا و دارو برای اطلاع مردم از قیمت دارو‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: به تازگی سامانه‌ای در سایت سازمان غذا و دارو با هدف اطلاع رسانی مردم در خصوص کمبود دارو راه‌اندازی شده است؛ این سامانه الکترونیکی قابلیت دسترسی از طریق تلفن‌های همراه را هم دارد.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند در این سامانه الکترونیکی از نزدیک‌ترین داروخانه ای که داروی مد نظرشان را دارد، مطلع شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: مردم علاوه بر سامانه الکترونیکی غذا و دارو می توانند از طریق سامانه تلفنی 190 کمبود‌های دارویی را به وزارت بهداشت اطلاع دهند؛ این اقدام جهت سرویس‌دهی بیشتر به مردم است.

حریرچی ادامه داد: در حال حاضر 130 هزار و 600 تخت بیمارستانی داریم که از این تعداد 66.6 درصد در بیمارستان‌های وزارت بهداشت 6 درصد در بیمارستان‌های دولتی، 9.5 درصد در نهادهای غیر دولتی، 13 درصد در بیمارستان‌های خصوصی و 3 درصد در بیمارستان‌های خیریه هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 981 بیمارستان در کشور مشغول به فعالیت هستند که 401 هزار و 395 نفر در این مراکز درمانی اشتغال دارند، از این تعداد 259 هزار نفر در بیمارستان‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی با شرایط ایده‌آل فاصله دارد ولی ما همه تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.

وی  با بیان اینکه شرایط دارو به حالت عادی برگشته و در مورد داروهای تولید داخل مشکلی نداریم، گفت: برای رفع کمبود دارویی اقدامات متعددی توسط وزارت بهداشت انجام شده است.

حریرچی ادامه داد: از آغاز طرح تحول سلامت 34 میلیون و 215 هزار بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت داشته‌ایم که 77.14 درصد آمار بستری کشور در بخش دولتی صورت گرفته است،  22 هزار و 180 مورد بستری موقت نیز در این بیمارستان‌ها داشتیم؛ در راستای ترویج زایمان طبیعی، سلامت مردم و سیاست‌های جمعیتی  طی 4 سال گذشته، 2 میلیون و 34 هزار زایمان طبیعی به صورت کاملاً رایگان در بیمارستان‌های دولتی انجام شده است.

وی اضافه کرد: در راستای ترویج زایمان طبیعی‌ یک هزار و 800 اتاق مبله‌ تحت عنوان اتاق زایمان LDR در 366 بیمارستان دولتی‌ به وسیله وزارت بهداشت ایجاد شده است و خوشبختانه در راستای سیاست‌های جمعیتی، دولت 85 درصد درمان‌های ناباروری‌ را با تعرفه‌ دولتی تقبل کرده است، 17 مرکز جدید درمان ناباروری‌ با تمرکز بر مناطق محروم و به خصوص در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهگیلویه‌ و بویر احمد، گلستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شده است.

ضرورت برقراری عدالت بین مردم در دریافت خدمات درمانی

حریرچی با اشاره به اینکه افکار عمومی نسبت به سلامتی‌ برخی از سلبریتی‌ و یا افراد معروف حساس است، افزود: بر اساس قانون نباید خدمات بهداشتی مازادی برای افراد سلبریتی‌ و مشاهیر ارائه داده شود زیرا این کار یک نوع بی عدالتی محسوب می‌شود، ارائه خدمات بهداشتی مازاد باید به افراد بی‌بضاعت، کارگر و آسیب دیده اختصاص یابد که این کار بر اساس راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای نظام پزشکی انجام می‌شود؛ شاخص‌های اجتماعی نباید باعث شود تا پزشک بیش از حد متعارف بر بالین اینگونه افراد حاضر شود البته در این میان مسائل اورژانسی استثنا‌ء محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: باید به زنان باردار، سالمندان، کودکان، زندانیان، معلولان ذهنی، افراد محروم و بی سرپرست‌ باید خدمات بهداشتی – درمانی بیشتری  ارائه شود؛ مراکز درمانی مجاز نیستند تا آمار افرادی که خودکشی‌ کرده‌اند یا معتاد هستند را به صورت عمومی اعلام کند، این مسئله بر خلاف اخلاق حرفه‌ای است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص شورای عالی بیمه گفت: وزارت بهداشت مانند گذشته در شورای عالی بیمه یک رأی دارد و تا به این لحظه همه مصوبات مانند دوره قبل اجرایی می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: طبق آمار بیش از ۱۰درصد افراد جامعه فاقد بیمه هستند که بیشتر این افراد جوانانی هستند که تشکیل خانواده داده‌اند.

وی در مورد داروهای ساخت ایران گفت: داروهایی که در کشور تولید می‌شوند دارای کیفیت بالایی است که می‌تواند با داروهای خارجی رقابت کند.

حریرچی با اشاره به برخی از تبلیغات دارویی غیر قانونی گفت: گاهی شاهد تبلیغ برخی داروها در شبکه‌های مجازی، ماهواره و برخی مجلات هستیم که غیر قانونی است، باید بگویم که وزارت بهداشت با افراد متخلف در حوزه سلامت برخورد جدی می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هیچ شرکت دارویی وجود ندارد که ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت نکرده باشد، افزود: با همکاری بانک مرکزی یک سیستم رسیدگی سریع در وزارت بهداشت ایجاد شده است و همه تولید کنندگان و وارد کنندگان دارو می‌توانند ارز 4 هزار و 200 تومانی را برای تأمین داروی کشور دریافت کنند.

حریرچی در مورد رسیدگی به وضعیت شرکت‌های دارو ساز پس از تحریم‌ها گفت: همه شرکت ها ارز 4 هزار و 200 تومانی را دریافت کرده‌اند و هیچ شرکتی نیست که این قیمت ارز به دستش نرسیده باشد؛ کمبود کمتر از یک درصد از اقلام دارویی اجتناب ناپذیر است ولی ممکن بوده بیماری یک قلم دارو را در بازار پیدا نکند.

افزایش قیمت دارو در سال 97 بیش از 9 درصد نیست

وی در خصوص میزان افزایش دارو ادامه داد: بعد از جریانات اخیر نسبت به حوزه سلامت و عملکردش کم توجهی شده است و به همین دلیل  کارگاه‌های تولید داروی داخلی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، اما از اینجا اعلام می‌کنم که وزارت بهداشت، تولیدکنندگان و وارد کنندگان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که افزایش قیمت  دارو به میزان کمتر از 9 درصد در طول سال 97 برسد و به نظرم این مسئله یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود و تأثیر زیادی در زندگی مردم دارد.

وزارت بهداشت مکلف به تأمین داروهای ژنریک‌ است

وی با اشاره به اینکه بعضی از داروهای خارجی مزمن‌ است و واردات داروهای خارجی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود مغایر با قانون و مصوبه مجلس محسوب می‌شود، افزود: وزارت بهداشت بنا بر مصوبه مجلس و ابلاغ رئیس جمهور مکلف به تأمین داروهای ژنریک‌ است و خوشبختانه هیچ مسئله جدی در این خصوص ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی از بیماران یا پزشکان تمایل زیادی به مصرف و تجویز داروهای خارجی هستند، افزود: اگر کسی دارو را با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد کرده است، باید با همان قیمت آن را به فروش برساند‌؛ وزارت بهداشت به طور جدی بازار را کنترل کرده است و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می‌کند.

حریرچی با اشاره به اینکه باید فرهنگ مردم در خصوص مصرف داروهای خارجی تغییر کند، عنوان کرد: قیمت داروی ژنریک‌ برای یک وارد کننده‌ 10 هزار تومان است که از این میزان مبلغ 3 هزار تومان به صورت نقد و بقیه از طریق بیمه دریافت می‌شود، در حالیکه‌ از فروش داروهای خارجی وارد کننده دارو در حدود 6 برابر سود می‌کند.

اقدامات دشمنان در حوزه سلامت را خنثی  می‌کنیم

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا بزرگان‌ کشور از داروهای داخلی مصرف می‌کنند، افزود: من به عنوان کارشناس اعلام می‌کنم که داروهای ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار هستند و افراد رسمی و دولتی و مؤثر می‌توانند فرهنگ استفاده از داروهای ساخت داخل را در بین مردم ترویج دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در چند سال آینده در خصوص تأمین دارو با هیچگونه‌ مشکلی روبرو نیستیم و تدابیر لازم در حوزه دارو اندیشیده‌ شده است تا اقدام دشمنان در حوزه سلامت خنثی‌ شود.

نقش کلیدی صدا و سیما در اصلاح الگوی مصرف مردم 

حریرچی‌ در خصوص تبلیغ کالاهای مضر‌ عنوان کرد: ممکن است صدا و سیما از محدودیت مالی و اعتباری برخوردار باشد اما درخواست من این است که غذاهایی که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند را به هیچ عنوان تبلیغ نکند؛ وزارت بهداشت معتقد است که صدا و سیما به عنوان رسانه ملی نقش مهم و کلیدی در خصوص مسائل مربوط به حوزه سلامت و سبک زندگی مردم دارد.

وی اضافه کرد: متأسفانه در صدا و سیما طرز تهیه مواد غذایی را نشان می‌دهند که بخشی از مردم به دلیل هزینه بالا امکان تهیه مواد اولیه آن را ندارند که همین مسئله باعث ایجاد بار منفی بین مردم می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص رابطه مالی پزشکان با برخی از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی گفت: اگر رابطه مالی و کالایی پزشکان با برخی از شرکت‌های دارویی یا تجهیزات پزشکی به دلیل مصلحت بیمار باشد هیچگونه منع قانونی وجود ندارد ولی اگر رابطه پزشک با شرکت‌های مختلف به دلیل سفرهای خارجی و شرکت در سمینارهای‌ مختلف باشد تخلف‌ محسوب می‌شود و از طرف وزارت بهداشت برخورد قانونی با متخلف‌ انجام می‌شود.

حریرچی در خصوص امکانات فراهم شده برای شهرهای مرزی که در زمان جنگ تحمیلی دچار حملات شیمیایی شده بودند، ادامه داد: اقدامات متعددی برای شهر سردشت‌ انجام شده است و وزیر بهداشت نیز در این زمینه بازدیدهای‌ متعددی را در راستای ایجاد امکانات بیشتر برای بیماران شیمیایی داشته است، همچنین در این زمینه بنیاد شهید فعالیت‌های خوبی را انجام داده است.

وی در خصوص شکایت‌های پزشکی عنوان کرد: در صورتی که مردم از پزشکی شکایت کنند، سازمان‌های ذی ربط‌  مسئول بررسی و اعلام نتیجه آن هستند اما به طور کلی باید بگویم که میزان شکایات را نباید با میزان خطای پزشکی مقایسه کرد زیرا مقایسه خطا و شکایت، قیاس درستی نیست.

حریرچی با اشاره به اینکه برخی از آزمایش‌ها در مراکز درمانی به صورت روزانه تکرار می‌شود و این کار به جز تحمیل هزینه به حوزه سلامت فایده‌ای ندارد، تأکید کرد: برخی از اقدامات در مراکز درمانی غیر ضروری است و همین مسئله باعث بروز هزینه‌های زائد در سیستم بهداشت و درمان کشور می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر تصویب 12 ساله قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: در سال 86 قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به تصویب رسیده است اما دولت وقت‌ نتوانسته بود در مدت 6 سال آن را اجرا کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: کارانه پرستاران، پیراپزشکان و پزشکان با تأخیر پرداخت می‌شود به طوری که در برخی از دانشگاه‌ها کارانه‌ پرسنل جلوتر از گروه‌های پزشکی پرداخت شده است.

حریرچی اضافه کرد: تأخیر کارانه‌ها به دلیل بدهی شرکت‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی و دانشگاه‌های سراسر کشور است و من بابت این تأخیر از همه گروه‌های پزشکان و پرستاران عذرخواهی‌ می‌کنم.

وی در خصوص تحت پوشش بیمه بودن افراد ادامه داد: اگر کسی بخواهد در مراکز غیر دولتی خدمات دریافت کند باید ماهیانه در حدود 20 هزار تومان بابت ویزیت‌ و آزمایش‌های مختلف به بیمه سلامت پرداخت کند اما به طور کلی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یا سایر ارگان‌های حمایتی هستند، می‌توانند به صورت رایگان از خدمات بهداشتی – درمانی تحت پوشش بیمه سلامت استفاده کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در تمام روستاها مراکز درمانی به صورت شبانه روزی دایر است و کمبود پزشک در خانه بهداشت وجود ندارد.

حریرچی اظهار کرد: با انتقال شورای عالی بیمه و بیمه سلامت به وزارت بهداشت، نقش این وزارتخانه پر رنگ‌تر شده است و دستاوردهای‌ بهتری را برای سلامت کشور دارد.

وی در خصوص آموزش پزشکی گفت: روش پذیرش دانشجو در رشته پزشکی بر اساس کنکور مناسب نیست و به نظرم افراد شرکت کننده در رشته پزشکی آگاهی کامل نسبت به مسائل حوزه بهداشت و درمان، کشیک‌های طولانی و استرس‌های ناشی از این شغل ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: یک سری از افراد بدون آگاهی از کار پزشکی و اطلاع از رنج مردم فقط به دلیل اشتغال، درآمد بالا و جایگاه اجتماعی خوب در رشته پزشکی مشغول به تحصیل می‌شوند.

حریرچی اضافه کرد: امسال رشته ریاضی 150 هزار شرکت کننده داشته که تعداد صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های دولتی 180 هزار نفر بوده است به طوریکه در رشته تجربی 550 هزار نفر برای تنها 150 هزار صندلی به رقابت می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه در آمریکای شمالی تحصیل در رشته پزشکی بعد از اخذ لیسانس‌ انجام می‌شود، افزود: در کشور انگلیس افراد یک سال پس از فارغ‌ التحصیلی در مقطع دبیرستان حق ادامه تحصیل را ندارند و این مسئله باعث شده نسبت به مسائل مختلف جامعه و رشته‌های دانشگاهی دید خوبی پیدا کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر 15 هزار پزشک در کشور داریم که تنها یک بار به نظام پزشکی برای دریافت مهر مراجعه کرده‌اند و  پس از آن برای تمدید شماره نظام پزشکی خود هیچ مراجعه‌ای نداشته‌اند که به نظر می‌رسد یا در خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند یا به دلیل نداشتن علاقه مشغول به طبابت‌ نیستند.

انتهای پیام/

نظر شما