شناسهٔ خبر: 26315113 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سخنگوی وزارت بهداشت:

راه‌اندازی سامانه دارویی برای اطلاع مردم از قیمت داروها/ ماجرای درمان سلبریتی‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت از راه‌اندازی سامانه‌ای برای اطلاع مردم از وضعیت دارویی کشور و قیمت‌های داروها گفت: هموطنان می‌توانند مشکلات در زمینه دارو را از طریق این سامانه و یا شماره ۱۹۰ اطلاع دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس؛ ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با راه‌اندازی سامانه تیپک اظهارداشت: اخیراً در سایت رسمی سازمان غذا و دارو سامانه‌ای را برای دسترسی مردم به وضعیت دارویی کشور راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی افزود: آدرس این سایت IRC.FDA.GOV.IR است که این سامانه از 2 هفته پیش راه‌اندازی شده و تا اوایل هفته آینده نسخه اندروید آن نیز در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مردم در صورتی که نام دارو را در این سامانه وارد کنند قیمت دارو و نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که این دارو را موجود دارد برایشان اعلام می‌شود و در صورتیکه مشکلی در قیمت و کمبود بود آن را از طریق این سامانه و یا شماره 190 می‌توانند اطلاع دهند.

* کمبودی در داروهای تولید داخل نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شرایط دارو به حالت عادی برگشته و در مورد داروهای تولید داخل مشکلی نداریم، گفت: برای رفع کمبود دارویی اقدامات متعددی توسط وزارت بهداشت انجام گرفته است.

* افزایش تخت‌های بیمارستانی به بیش از 130 هزار مورد 

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش تخت‌های بیمارستانی به 130 هزار و 650 مورد اشاره کرد و گفت: ضمن حرکت به  سمت تأمین استاندارد تخت‌ها از لحاظ تعداد و کیفیت نیز برنامه‌های متعددی برای بستری‌های غیر ضروری و جایگزینی درمان به صورت سرپایی انجام شده است.

حریرچی اضافه کرد: 685 درصد بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت بوده و 6 درصد دیگر در سایر بیمارستان‌های دولتی، 9.5 درصد در نهادهای عمومی غیر دولتی، 13 درصد در بخش خصوصی و 3 درصد در بیمارستان‌های خیریه است.

وی بیان داشت: 981 بیمارستان در کشور مشغول فعالیت بوده که چند مورد دیگر نیز آماده راه‌اندازی است همچنین 401 هزار و 395 نفر در مجموع این بیمارستان‌ها مشغول فعالیتند که 64.6 درصد (259 هزار نفر) در بخش دولتی مشغول هستند.

* بستری بیش از 34 میلیون نفر در بیمارستان‌های وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه از ابتدای طرح تحول سلامت 34 میلیون و 215 هزار مورد بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت داشته‌ایم، گفت: 77.14 درصد بستری کشور (سه چهارم) در بخش دولتی و تحت پوشش این طرح صورت گرفته است.

حریرچی عنوان کرد: همچنین 22 هزار و 180 مورد بستری نیز به صورت موقت در بیمارستان‌های دولتی داشته‌ایم.

* انجام بیش از 2 میلیون زایمان طبیعی رایگان

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در راستای ترویج زایمان طبیعی و سیاست‌های جمعیتی 2 میلیون و 32 هزار زایمان طبیعی کاملاً رایگان با اجرای طرح تحول انجام شده است و جهت راحتی مادران 1800 واحد تک نفره زایمان در سراسر کشور در 366 بیمارستان دولتی ایجاد شد.

* 85 درصد هزینه درمان ناباروری با تعرفه دولتی 

وی گفت: اکنون 85 درصد هزینه درمان ناباروری با تعرفه بخش دولتی انجام می‌گیرد و 17 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم تأسیس و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

* شاغلین حرفه پزشکی در مورد درمان سلبریتی‌ها چگونه باید عمل کنند؟

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سلبریتی‌ها، مسئولان اجرایی، سیاستمداران و به طور کلی افرادیکه مورد اقبال عموم هستند و مردم نسبت به سلامت آنها حساسیت دارند 2 سوال برای انجام درمان آنها وجود دارد. اول اینکه آیا مجازیم وضعیت سلامتی، نوع درمان و سوابق آنها را اعلام کنیم؟

وی گفت: دوم اینکه برای این مشاهیر آیا سیستم بهداشتی و درمانی مجاز است خدمات مازادی را ارائه دهد که بحث نظری در این زمینه وجود دارد و براساس اسناد بین‌المللی اخلاقی و قانونی اصل عدالت و بی‌طرفی برای همه افراد باید رعایت شود مگر اینکه شخص شرایطش اورژانسی و نیاز فوری به خدمات درمانی داشته باشد.

حریرچی اضافه کرد: براساس ماده 48 راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای در نظام پزشکی شاغلین حرف پزشکی باید انصاف را در مورد همه بیماران و عدالت را بین بیماران و همه مراجعه کنندگان پاس بدارند و در اولویت دادن به بیماران باید شاخص روشن، مشخص و موجهی مانند وضعیت بیمار و شرایطش مد نظر باشد.

وی تأکید کرد: شاغلین حرف پزشکی و وابسته نباید در ارائه خدمات به بیماران با انگیزه مالی و غیرمالی و یا به دلیل تمکن مالی بیمار به طور مثال خدمات بیشتری همچون جلو انداختن نوبت آنها انجام دهند.

حریرچی عنوان کرد: براساس ماده 50 این آئین‌نامه شاغلین حرف پزشکی ضمن رعایت انصاف بین بیماران باید افرادی که آسیب‌پذیر هستند را مورد توجه ویژه قرار دهند که سالمندان ، کودکان، زندانیان، معلولان جسمی و ذهنی از این دسته هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت به نمایش یکی از سریال های کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: در این سریال رئیس جمهور فرضی احتیاج به پیوند کبد داشت که شبکه پیوند آن کشور پاسخ داد کامپیوتر ما شناختی به رئیس جمهور و مقامات ندارد و نمی‌داند که مشهور و ثروتمند چه کسی است و تنها براساس معیار درمانی تصمیم می‌گیریم.

 

حریرچی در پاسخ به سوالی در ارتباط به خروج برخی از داروها از پوشش بیمه‌ای اظهارداشت: وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه یک عضو بوده و ما یک رأی داریم همچنین این مصوبات بخشی مرتبط به دوره قبل و بخشی مربوط به این دوره است. دو بار در این زمینه بحث شده و ما هم در امور بیمه‌ای براساس ابلاغ دبیرخانه شورای عالی بیمه عمل می‌کنیم.

*تبلیغات پزشکان محدودیت جدی قانونی دارد

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با تبلیغات پزشکان گفت: تبلیغات در حوزه پزشکان محدودیت جدی قانونی دارد و این تبلیغات از شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، مجلات و ... مدنظر بوده که اکثر آنها در حال حاضر غیرعلمی، غیرقانونی یا غیر اخلاقی است و طب رسمی، مکمل و سنتی را نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه تبلیغ غیرعلمی که منجر به عارضه شود پیگیری قانونی محکمی دارد، گفت: در مورد سهم‌خواهی و رشوه برخی از پزشکان اگر این مسئله معلوم و ثابت شود چه به صورت محکمی یا شهودی با آن برخورد قانونی خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد سخنان رئیس سازمان نظام پزشکی مبنی بر سهم‌خواهی و رشوه گفت: استاد فاضل از اخلاقی‌ترین پزشکان بوده که بالاترین رعایت را از نظر مسائل اقتصادی با مردم دارند و رابطه مالی، کالایی یا سفر خارج از کشور به دلیل استفاده از تجهیزات خاص پزشکی و نه به دلیل مصحلت بیمار برخورد قانونی داشته و همان اصطلاحات دکتر فاضل را باید برای این افراد به کار برد.

* کل افزایش قیمت دارو در سال جاری بیشتر از 9 درصد نخواهد بود

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی شرکت‌های واردکننده دارویی در حال حاضر سفارش نمی‌پذیرند و برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه چیست، گفت: اقداماتی در حوزه سلامت انجام می‌شود که گاهی به آن کم توجهی شده یا بدیهی در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: طی 2 ماه تعداد زیادی کالای خارجی تحت تاثیر معنادار قرار گرفتند ولی وزارت بهداشت تولید و واردکنندگان دارو سینه سپر کرده که کل افزایش قیمت دارو کمتر از 9 درصد در یکسال باشد و بر این مسئله پافشاری و عمل می‌کنیم.

وی بیان داشت: هیچ شرکت دارویی نیست که بگوید ارز 4200 خواسته و ما آن را تأمین نکرده‌ایم چرا که رسیدگی سریع در این زمینه در بانک مرکزی گذاشته‌ایم و دولت با هوشمندی این شرایط را کنترل کرده است.

حریرچی عنوان کرد: روزانه وضعیت داروخانه‌ها را به صورت لحظه‌ای و در سراسر کشور رصد می‌کنیم ولی باید توجه داشت که در همه کشورهای دنیا با بازار چندهزار قلمی دارو، کمبود یک تا 1.5 درصد قابل قبول و اجتناب ناپذیر است. و بهترین سیستم‌ها که تولیدکننده دارو هستند بازازرشان به دلیل نوسانات مختلف است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: البته در زمینه برخی داروهای خارجی کمبود وجود دارد و بعضاً تخلفاتی در مورد دارو و تجهیزات داریم، اگر کسی با دلار 4200 دارو آورد باید با همان قیمت عرضه کند و در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستم نظارتی وجود داشته و از کانال‌های مختلفی بررسی می‌شود.

* مردم به داروهای ایرانی اعتماد کنند

سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه لازم است فرهنگ مردم در زمینه دارویی تغییر کند، اظهارداشت: مردم باید به داروی ایرانی اعتماد کنند و توجه داشته باشند که این داروها آزمایشات خود را با موفقیت گذرانده است. بنده خود قرص‌های مختلف ایرانی همچون قرص چربی و سردرد ایرانی می‌خورم و مشکلی در این زمینه ندارم.

وی گفت: تدابیر لازم در زمینه آنچه باید در حوزه داروهای داخلی و خارجی انجام دهیم صورت گرفته و اگر اتفاقی رخ دهد حتی تا سال‌های آینده در ذخیره رسمی و قانونی دارو مشکلی نخواهیم داشت.

* انتقاد از صدا و سیما به دلیل آموزش پخت غذاهایی که با استطاعت مالی مردم مطابقت ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تبلیغات صدا و سیما گفت: این سازمان در کشور نقش کلیدی دارد و در مورد این مسائل حوزه سلامت سبک زندگی مردم مورد توجه است. البته می‌دانیم این سازمان محدودیت بودجه‌ای و اعتباری دارد ولی درخواست ما این بوده که غذاهایی که برای سلامت مردم مضر است تبلیغ نشود.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: در آموزش پخت غذاها باید سلامت روانی و اجتماعی جامعه مد نظر باشد چرا که اکنون عمده غذاهای آموزش داده شده با استطاعت مردم مطابقت نداشته و ما نسبت به این مسئله گلایه داریم.

حریرچی خاطرنشان کرد: همه خانواده‌ها هر روز نمی‌توانند پروتئین حیوانی مصرف کنند ولی باید به حسرتی که از طریق آموزش پخت غذا و سریال برجای گذاشته می‌شود توجه داشت.

نظر شما