شناسهٔ خبر: 26298149 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی:

سرانه مطالعه کشور به اثبات نرسیده است/ آماری از پروژه‌ها ندارم

خرم‌آباد- معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: سرانه مطالعه کشور در هیچ جایی به اثبات نرسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل شفایی در جمع خبرنگاران در سخنانی با اشاره به کتابخانه‌های عمومی در لرستان اظهار  داشت:  متاسفانه زیرساخت های کتابخانه ای در این استان مطلوب نبوده و سرانه کتابخانه ای استان از کشور پایین تر است.

پیگیری مشکلات کتابخانه مرکزی خرم آباد

وی با اشاره به کتابخانه مرکزی خرم آباد عنوان کرد: این کتابخانه بعد از سال های فراوان به بهره برداری رسید اما به دلیل سهل انگاری که در ساخت آن صورت گرفته بود در آستانه تعطیلی قرار گرفت.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: با پیگیری های نهاد کتابخانه‌های عمومی و استانداری لرستان توافقاتی صورت گرفته که امیدواریم هرچه سریعتر به سرانجام برسد و سرانه فضای کتابخانه ای استان ارتقا پیدا کند.

شفاعی بیان داشت: در مجموع استان لرستان به جهت دارا بودن فضای کتابخانه ای از استان های پایین جدول استان های کشور بوده و می طلبد که مدیران عالی استان به خصوص استاندار با دستور کار قرار دادن این موضوع در جلسات کمیته برنامه ریزی شهرستان و همچنین فرمانداران در شهرستان های مختلف پروژه های این حوزه را به نتیجه برسانند.

وی تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی نیر هر کتابخانه ای که احداث شود را تجهیز می کند.

انتخاب کتاب توسط کتابداران

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی طی دو سال اخیر در نهاد کتابخانه های عمومی صورت گرفته تا کتاب در کتابخانه‌ها توسط کتابدار انتخاب شود، گفت: با توجه به فضا و شرایطی که در استان ها وجود دارد نوع منابعی که قرار است به کتابخانه ها تزریق شود توسط کتابداران انتخاب می شود.

شفاعی با بیان اینکه انتخاب کتاب ها در دو مرحله‌ صورت گرفت و کتاب های جدید خریداری شد، گفت: هر ماهه منابع جدید و آخرین کتاب هایی که انتشاراتی ها به بازار نشر ارائه می دهند را به کتابخانه های سراسر کشور ارسال می کنیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه به جهت تخصیص منابع مشکلی نداریم،افزود: کمبود کتاب های تخصصی را نیز در کتابخانه های لرستان پیگیری خواهیم کرد و در کوتاه ترین زمان این مشکل حل خواهد شد.

سرانه مطالعه در هیچ جایی به اثبات نرسیده است

 معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین بدون اشاره به سرانه فضای کتابخانه ای و مطالعه کشور گفت: ما دنبال آمار و این مباحث نیستیم چرا که این امر مشکلی را حل نمی کند.

مشاعی افزود: اینکه ما آماری را ارائه بدهیم و بعد در مصاحبه بعدی آن را تکذیب کنیم مطلوب نیست.

وی با تاکید بر اینکه میزان سرانه مطالعه در هیچ جایی به اثبات نرسیده است، گفت: ما باید مطالعه را تعریف کنیم، برخی فقط خواندن کتاب را مطالعه می دانند، برخی خواندن نشریات، فضای مجازی و ... را مطالعه می دانند و این را باید متخصصین این حوزه اعلام کنند و ما به این حوزه اعتقادی نداریم و خیلی هم به آن نمی پردازیم.

  معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین بدون اشاره به پروژه های نیمه تمام کتابخانه ای در کشور گفت: در حال حاضر در این زمینه آمار ندارم.

نظر شما