شناسهٔ خبر: 26311956 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شفاعی مطرح کرد:

لرستان از استان‌های محروم در بحث فضای کتابخانه‌ای/سرانه فضای کتابخانه‌ای لرستان افزایش می‎یابد

گروه فرهنگی ـ معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که سرانه فضای کتابخانه‌ای در لرستان افزایش می‎یابد، اظهارکرد: لرستان به جهت دارا بودن فضای کتابخانه‌ای از استان‌های تقریباً پایین جدول کشور است که می‌طلبد مدیران استان و شهرستان‌ها از اعتبارات موجود برای توسعه فضای کتابخانه‌ای تخصیص دهند.

صاحب‌خبر -

ش

به گزارش ایکنا از لرستان، اسماعیل شفاعی، معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک‌‏شنبه، سوم تیرماه در آیین معارفه مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی لرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه در رابطه با بحث کتابخانه‌های عمومی در لرستان از لحاظ زیرساخت‌های کتابخانه‌ای آن‌گونه که باید نیست و از سرانه کمی در سطح کشور برخوردار است.
وی ادامه داد: به‌عنوان مثال کتابخانه‌ای در خرم‌آباد بعد از سالیان سال انتظار به بهره‌برداری رسید اما به جهت اهمال در ساخت آن طی زمان اندکی پس‌از بهره‌برداری در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
شفاعی بیان کرد: با پیگیری‌های نهاد و استانداری توافقاتی در حال انجام است که سرانه فضای کتابخانه‌ای را در لرستان اضافه کنیم.
وی تصریح کرد: لرستان به جهت دارا بودن فضای کتابخانه‌ای از استان‌های تقریباً پایین جدول کشور است که می‌طلبد مدیران استان و شهرستان‌ها از اعتبارات موجود برای توسعه فضای کتابخانه‌ای تخصیص دهند.
معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ما هر مکانی که نیاز به تجهیز داشته باشد آن را در اسرع وقت مجهز می‌کنیم.
شفاعی با بیان این‌که در دو سال گذشته اتفاقات خوبی در نهاد کتابخانه‌های عمومی رقم خورده، اضافه کرد: کتاب‌ها و نوع منابع توسط کتابداران انتخاب می‌شود و در دو مرحله این کار اجرا و کتاب‌های جدید خریداری شده است.
وی اضافه کرد: تقریباً هر ماه کتاب‌های جدید که به بازار می‌آید خریداری و برای کتابخانه‌های سراسر کشور ارسال می‌کنیم و به‌لحاظ تخصیص منابع مشکلی نداریم و ماهیانه برای کتابخانه‌ها کتب و نشریه می‌فرستیم.

محرومیت 150 شهر از نعمت کتابخانه

شفاعی همچنین در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان اظهارکرد: این نهاد نوپا است، چون سال 84 تأسیس و از بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد جدا شده و به‌عنوان نهاد عمومی غیردولتی آغاز به کار کرد.
وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار با کتابداران طی سال 91، تصریح کرد: معظم‌له تاکید کردند نهاد کتابخانه‌های عمومی 100 درصد فرهنگی است و تحت هیچ شرایطی نباید فعالیت‌های سیاسی در آن دخیل باشد که این مهم در سرلوحه کار مدیران نهاد قرار گرفت و هم اکنون مدیران با گرایش‌های مختلف در استان‌ها فعالیت می‌کنند.
شفاعی بیان کرد: نگاه و سیاست نهاد، کتابخانه‌محوری است. همه ما در خدمت حوزه کتابخانه هستیم و اداره محور مطلقاً در این نهاد جایی ندارد.
معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان این‌که ظرفیت، جایگاه و نقش کتابخانه‌ها به‌عنوان یک پایگاه اجتماعی در سرلوحه کار ما قرار دارد، یادآور شد: بیش‌از 150 شهر در کشور از نعمت داشتن کتابخانه محروم بوده و اولویت ما شهرهای بی‌کتابخانه هستند.
وی در ادامه با اشاره به کتابخانه حضرت مهدی(عج) خرم‌آباد و ساختمان ستادی این نهاد در استان، گفت: این ساختمان بعد از سالیان زیادی به بهره‌برداری رسید که بر اثر سهل‌انگاری در استحکام بنا کمتر از چند سال با خطر ریزش مواجه شد و در حال حاضر ساختمان ستادی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان «استیجاری» است.
شفاعی با اشاره به پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد، تصریح کرد: این پروژه در دهه گذشته آغاز به کار کرده که نیمه‌تعطیل است و امیدواریم با کمک ما و مسئولان استانی به بهره‌برداری برسد.
وی گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم و با هر نوع نگاه و گرایش به کتابخانه‌های عمومی کمک کنیم که از آن می‌توانیم به‌عنوان دانشگاه عمومی نام ببریم.
معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی تأکیدکرد: کتابداران نباید فقط کتاب تحویل بگیرند و امانت دهند، بلکه باید با فراگرفتن آموزش‌های لازم به بهترین وجه ممکن فعالیت خودشان را ادامه دهند.
معاون اداری مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: لرستان به جهت دارا بودن فضای کتابخانه‌ای از استان‌های تقریباً پایین جدول کشور است.

انتهای پیام

نظر شما