شناسهٔ خبر: 26283518 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

منوچهر منطقی:

اگر شورای عالی امنیت ملی تأیید کند ماهواره «شریف‌ست» امسال پرتاب می‌شود

رئیس‌مرکز ملی فضایی گفت: ماهواره «شریف‌ست» امسال می‌تواند پرتاب شود، زیرا همه موارد آن آماده است و هنگامی که مجوز شورای عالی امنیت ملی صادر شود، ماهواره پرتاب خواهد شد.

صاحب‌خبر -




منوچهر منطقی، رئیس‌مرکز ملی فضایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ابراز داشت: گروهی که شریف ست را طراحی کرده‌اند، در حال طراحی ماهواره دیگری هستند. اصولاً روند طراحی و ساخت ماهواره در ایران هیچگاه کند نشده است. ماهواره شریف ست امسال می‌تواند پرتاب شود زمان دقیق پرتاب آن دست من نیست، ترتیب پرتاب ماهواره روش مخصوص به خود را دارد. وی ادامه داد: ماهواره‌ای که ساخته می‌شود، به قسمت ماهواره‌بر تحویل داده می‌شود و زمانی لازم است تا ماهواره‌بر یکپارچه شود و سپس ماهواره باید به ایستگاه پرتاب بیاید و مجوز‌های لازم برای پرتاب را اخذ کند که این مجوز را شورای عالی امنیت ملی صادر می‌کند و این شورا است که اجازه می‌دهد ماهواره‌ای پرتاب شود یا خیر. منطقی افزود: می‌توانم بگویم که ماهواره شریف ست می‌تواند پرتاب شود، زیرا همه موارد آن آماده است و هنگامی که مجوز شورای عالی امنیت ملی صادر شود، ماهواره پرتاب خواهد شد؛ ما از شورای عالی امنیت ملی نمی‌توانیم پیگیری کنیم که ماهواره دقیقاً چه زمانی پرتاب می‌شود، زیرا این شورا بر مبنای شرایط داخلی و خارجی است که تصمیم نهایی را صادر می‌کند. بنابراین می‌خواهم بگویم که این موضوعی نیست که ما بتوانیم تصمیم بگیریم و قضاوت کنیم مراحل پرتاب ماهواره بسیار پیچیده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی خاطرنشان کرد: هر سال قابلیت پرتاب ماهواره‌ها وجود دارد و در سال ۹۶ سیمرغ پرتاب شد و امسال هم ان‌شاءالله اگر مجوز‌های شریف ست داده شود، پرتاب انجام خواهد شد. رئیس‌مرکز ملی فضایی بیان داشت: در حالی‌که یکی از قابلیت‌های خوب پس از انقلاب ساخت هواپیمای۵۲ است، اما درباره آن چندان صحبت نمی‌شود، درست است که این هواپیما سطح کمی دارد اما  با توجه به توانمندی‌ای که در کشور موجود است، توان گسترش این هواپیما را داریم.
منطقی با ‌اشاره به اینکه در حال حاضر ایران در جایگاه خوبی در حوزه پهپادی قرار گرفته‌، اما این حوزه هم نیازمند توسعه است، ابراز داشت: یکی از فعالیت‌هایی که در قرن جدید می‌تواند سبب تغییر و تحولات بسیاری شود پهپادها هستند و جوانان فارغ‌التحصیل و متخصص ایرانی در این حوزه مشغول به کار هستند؛ جوانانی که بطور میانگین ۲۰ سال از متخصصین سایر کشور‌ها جوانتر هستند، اما دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که متخصصین در کشور‌های خارجی انجام می‌دهند و این یکی از نقاط قوت کشور ما در بخش پهپاد است.  دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی گفت: در صنعت هوایی از لحاظ فناوری‌ها در جایگاه خوبی قرار داریم و در رتبه دهم الی بیستم در بخش‌های مختلف قرار می‌گیریم و قرار گرفتن ما در این بخش در صنایع پیشرفته یکی از موفقیت‌هایی است که کشور پس از انقلاب به دست آورده، اگر بخواهم به صورت عددی بگویم که قبل از انقلاب نمره ۱۰ را می‌گرفتیم، الان می‌توانیم ۹۰ را بگیریم و این پیشرفت و جهش ۹۰۰ درصدی است. وی در پاسخ به این سؤال که چه سالی می‌توان خبر خوش مبنی بر ساخت هواپیما را به مردم داد؟ خاطرنشان کرد: اگر بخش‌های مختلف متولی  با یکدیگر تعامل داشته باشند و کار خود را به درستی انجام دهند تا پایان برنامه ششم هواپیمای ایرانی  ساخته می‌شود. رئیس‌مرکز ملی فضایی گفت: طیفی که ما در حال برنامه‌ریزی بر روی آن هستیم طیف خاص و ۱۵۰ نفره است و رقیبان ما در این حوزه بوئینگ و ایرباس نیستند بلکه شرکت‌های هواپیماسازی برزیل، کانادا، ژاپن و روسیه است. دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی بیان داشت: در قسمت ۱۵۰ نفره جای رشد بسیار زیاد است و می‌توان برای بازار داخل و خارج محصولات را طراحی کرد.
منطقی اظهار داشت: همین حادثه‌ای که برای هواپیمای ۱۴۰ اتفاق افتاد عیناً برای ATR هم افتاد منتهی هواپیمای ۱۴۰ متوقف می‌شود، اما ATR پرواز خود را ادامه می‌دهد، چون این خارجی است و دیگری ایرانی  تفاوت قائل می‌شویم می‌خواهم بگویم در بخش‌های حمایت از تولید داخل که یکی از بحث‌های شعار امسال است سخت‌گیری بیش از اندازه‌ای داریم و اگر همان رفتاری که دنیا با محصولات پیشرفته خود دارد ما هم داشته باشیم سرعت رشدمان بسیار بالا می‌رود سخت‌گیری ما سبب می‌شود طیف جوان و علمی این کشور متوقف شوند و همین حمایت نکردن است که باعث می‌شود  جوانان تربیت شده ایرانی به کشور‌های دیگر بروند و از توانشان برای کمک به ساخت هواپیما در دیگر کشور‌ها کمک بگیرند.

نظر شما