شناسهٔ خبر: 26282496 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازه های غیرمقام در ایران همچنان قربانی می گیرد

قزوین-ایرنا-سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: با وجود زلزله های مرگبار در کشورمان، آموزش های ضعیف به همراه وجود سازه های غیرمقام و ناایمن هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله همچنان شاهد قربانیان این گونه حوادث هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، قدرت الله مهدیخانی روز شنبه به بهانه سالروز وقوع زلزله در منطقه چنگوره شهرستان آوج، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان این حادثه، افزود: نقش آموزش و فرهنگ سازی در پیشگیری از بروز خسارت های جانی و مالی ناشی از زلزله امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست.
وی، زمین لرزه را از دیرباز میهمان ناخوانده بشر دانست و ادامه داد: این مساله پدیده ای طبیعی بوده که علی رغم ظاهری ترسناک، فوایدی درخور توجه مانند پدید آوردن چشمه های آب معدنی را به همراه داشته است.
وی با این سئوال که آیا بشر می تواند در برابر این حادثه پایداری کند، یادآور شد: در کشورهای پیشرفته ای مانند ژاپن با وقوع زلزله هایی بیش از 6 درجه در مقایس امواج درونی زمین (ریشتر) شاهد مرگ و میرهای پائین به همراه خسارت هایی به مراتب کمتر از کشورهایی مانند ایران هستیم.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری قزوین تصریح کرد: مردم ژاپن این واقعیت را پذیرفته اند که در کنار تمام جنبه های مثبت زندگی در سرزمین حاصلخیز خود، زلزله به عنوان یک همزیست همیشگی با آنان همراه بوده و به همین لحاظ ضمن توجه به احداث سازه های سبک و مقاوم، از دوران کودکی تا پیری نیز آموزش های لازم را به همراه تمرین های مقابله با این پدیده را فرا می گیرند.
مهدیخانی، جدی گرفتن حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله را یک وظیفه همگانی برشمرد و گفت: شهروندان باید همواره ضمن شناسایی نقاط امن محل زندگی و کار خود، روش های پناه گیری، کار با کمک های اولیه و امداد و نجات را فرا بگیرند.
زلزله ای با قدرت 6.3 درجه در مقیاس امواج درونی زمین اول تیرماه سال 81 منطقه وسیعی را در جنوب استان قزوین به لرزه درآورد.
این واقعه 261 کشته و یک هزار و 300 مجروح برجای گذاشت.
8054

نظر شما