شناسهٔ خبر: 26262243 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

محسن هاشمی در نکوداشت زادروز هنرمندان موسیقی عنوان کرد

نیازمند برنامه جامع و حمایت جدی از هنرمندان و آثار هنری هستیم

صاحب‌خبر -

مراسم نکوداشت زادروز هنرمندان پیشکسوت موسیقی متولد بهار روز پنجشنبه در خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد برگزار شد.
به گزارش مهر، در این برنامه جمعی از مسئولان فرهنگی و شورای شهر تهران از جمله محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی، الهام فخاری عضو شورای شهر و رئیس شورای عالی استان تهران، سید محمود میرلوحی، محمد علیخانی، ناهید خداکرمی از اعضای شورای شهر اسلامی تهران، ابوالفضل رفیعی مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، فرهود حمیدی شهردار منطقه ۱۴، یاسر هاشمی رفسنجانی، مهدخت معین فرزند معین و نوه امیرجاهد، پریچهر معین و مهدی سبحانی مدیر موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد حضور داشند.
در این مراسم حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران ضمن خوشامد گویی به ریاست و اعضای شورای شهر تهران گفت: به همت این مسئولان شورای شهر است که چنین محل‌هایی در شهر تهران پا برجاست و محل انس و الفت اهالی موسیقی است و امیدوارم این کمک‌ها بسیار بیشتر شود چون انتظار مردم و اهالی فرهنگ و هنر از مجموعه شورای شهر و شهرداری فراتر از گذشته است.
نوربخش ادامه داد: اهالی فرهنگ و هنر در انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری مشارکت و انتظاراتی داشته اند که این انتظارات باید در همین دوره برآورده بشود. نهاد خانه موسیقی که نوزده ساله شده است، متجاوز از ۱۵ هزار عضو از سراسر کشور دارد و همه اهالی موسیقی این خانه را خانه خود می دانند. ما انتظار داریم به همت مهندس هاشمی و دکتر حق شناس و همه اعضای شورای شهر، خانه موسیقی بیش از پیش پا بگیرد.
مدیرعامل خانه موسیقی افزود: خانه موسیقی تنگناهایی را که در این دو سه سال تجربه کرده در تمام عمر خودش ندیده بود. شایسته نیست نهادی اینچنینی که این همه تاثیرگذاری در ساحت فرهنگ و هنر کشور دارد دچار اینگونه تنگناها باشد. بودجه ای امروز که خانه موسیقی و دیگر نهادهای صنفی دارند شایسته آنها نیست.
وی متذکر شد: وظیفه مجموعه شهرداری است که به اینگونه مسایل توجه بیشتری داشته باشد، وقتی عزیزان می خواهند با نگاه فرهنگی شهر را اداره کنند شایسته است که به این مسایل بیشتر توجه کنند. عددی که امروز در بودجه شورای شهر برای اختصاص به این نهادها هست اصلا قابل گفتن نیست. این انتظار هست که با عزم جدی دوستان شاهد گشایش خوبی باشیم.
در ادامه برنامه محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مفتخر هستم امروز در این برنامه زادروز هنرمندان موسیقی را گرامی می داریم و در حضور استادان برجسته موسیقی ایران هستم. استاد محمدعلی امیرجاهد که این خانه موزه در منزل وی تاسیس و به محل گردهمایی اهالی موسیقی تبدیل شده، یکی از مفاخر فرهنگ ایران است که حدود یک قرن پیش در سال ۱۲۹۹ و در سن ۲۴ سالگی به عنوان دبیر انجمن اشاعه و اعتلای موسیقی کشور انتخاب شد و تا پایان عمر خود در سن ۸۱ سالگی خدمات شایان توجهی برای موسیقی ایران به یادگار گذاشت.
وی ادامه داد: اگر ما نگران فرهنگ ایرانی - اسلامی و میراث گران بهای هنری و ملی خود هستیم در برابر موج انبوه فعالیت‌هایی که غرب در راستای اشاعه فرهنگ خود انجام داده است چه کرده‌ایم. انجمن اشاعه و اعتلای موسیقی ایرانی که استاد امیرجاهد صد سال قبل دبیر آن بود کجاست. چه حمایت جدی از موسیقی ایرانی که از ارزشمندترین انواع موسیقی سنتی در جهان است و می تواند مخاطب بین‌المللی را به سوی خود جذب کند انجام شده است.
محسن هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنانش بیان کرد: اساتید بنام موسیقی ایران، که تعدادی از آنها در این جلسه حضور دارند چه میزان از سوی دیپلماسی عمومی ما که هنر یکی از موثرترین ابزارهای آن است حمایت شده اند. ما سرمایه گرانقدری در موسیقی داریم که تنها بخش کوچکی از آن را در عرصه‌های بین‌المللی ارایه شده است و چهره‌هایی نظیر استاد شجریان، استاد ناظری و استاد علیزاده در عرصه بین‌المللی مطرح شده‌اند اما برای هنرمندان شاخص بسیاری هنوز نتوانسته ایم فضای مناسبی در حوزه بین‌المللی فراهم کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر می خواهیم در برابر تهاجم فرهنگی، فرهنگ سنتی و ملی ایران را حفظ کنیم نیازمند برنامه ای جامع و حمایت جدی از هنرمندان و آثار هنری داخلی هستیم البته حفظ شان و کرامت اساتید هنر، مهمترین اولویت است و اگر دستگاه‌های مسئول تنها زمینه را برای فعالیت و ارایه آثار هنری تسهیل کنند، میزان علاقه شهروندان ایرانی به هنر فاخر به اندازه‌ای است که اقتصاد هنر را تامین کند.
 

برچسب‌ها:

نظر شما