شناسهٔ خبر: 26244537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دردسر های گلک ؛ گلستان

گل های زیبای جالیز که زمانی رنگ به مزارع می پاشند ، دردسر های عجیبی برای کشاورزان درست می کنند.

صاحب‌خبر -

دردسر های عجیب گل جالیززمانی که گلک ها ( گل جالیز ) سر از خاک بر آوردند و با گل های بنفش خود در میان کلزاها خودنمایی کردند کشاورزان نمی دانستند به راحتی دیگر نمی توانند  این میهمانان ناخوانده را از مزارع بیرون کنند.

گل جالیز  امسال کلزای شماری از  کشاورزان گلستانی را کم محصول کرد.

خسارت گل جالیز به یک هزار هکتارمزرعه کلزا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت : انگل گل جالیز امسال بیش از  یک هزار هکتار از مزارع کلزای گلستان را  کم  ثمر کرد و آسیب برخی از این مزارع به حدود 80 درصد می رسد.

عباسی گفت :  میزان خسارت گل جالیز به مزارع کلزای گلستان  حدود 4 میلیارد تومان برآورد می شود .

محمد رضا عباسی   گفت :  گل جالیز انگل گیاهان دولپه ای است و با چسبیدن به ریشه و مکیدن شیره پرورده گیاه ، سبب خشک شدن یا  کم محصولی گیاه میزبان می شود.

دردسر های عجیب گل جالیزسلیم کشاورز کلزا کار گلستانی گفت :  گل جالیز به  مزرعه حدود 80 درصد خسارت زد به حدی  که به صرفه نبود  اندک محصول باقی مانده را با کمباین جمع آوری کنم .

سلیم که در  60 هکتار زمین خود کلزا کاشته بود  گفت : پارسال از هر هکتار 2 تن محصول برداشت می کردیم اما امسال این میزان به کمتر از 200 کیلوگرم در هر هکتار رسیده است .

او گفت : گل جالیز مانند سرطان در کل زمین پخش شد و به محصول آسیب زد و غلاف کلزا بدون دانه ماند.

گل جالیز ساقه ای اسفنجی دارد و به خاطر نداشتن برگ سبز و کلروفیل(سبزینه )  امکان فتوسنتز( کربن گیری )  ندارد و برای ادامه زندگی ناگزیر به چسبیدن به ریشه گیاهان است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت :  این گل    در  ریشه بسیاری از سبزی ها و  صیفی جات و گیاهانی مانند   آفتاب‌گردان ،  کلزا ، بادمجان ، گوجه فرنگی ، توتون ، عدس ، باقلا ،  نخود ،  هویج و برخی درختان میوه همچون بادام و  زردآلو انگل وار زندگی می کند .

دردسر های عجیب گل جالیزعباسی افزود : دست کم سی گیاه می تواند میزبان  گل جالیز باشد.

نبود مبارزه شیمیایی موثر برای از بین بردن گل جالیز در جهان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان ، گل جالیز  را تهدیدی برای مزارع کشاورزی   استان دانست و گفت : مبارزه شیمیایی موثری برای مبارزه با این آفت  در دنیا وجود ندارد و روش های مبارزه با علف کش های موجود در  مرحله تحقیقات است.

عباسی گفت : موثرترین مبارزه با این انگل روش های به زراعی  مانند  خودداری از کاشت گیاهان میزبان ، از بین بردن علف های هرز و  استفاده از گیاهان تله ای است .

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت  : در مزارع با آلودگی کمتر می توان با خارج  کردن این گیاه انگلی  قبل از گلدهی و در مزارعی که آلودگی بالاست با سوزاندن زمین می توان از گسترش این انگل جلوگیری کرد.

مهسا صناعی که نشریه فنی شناسایی و مبارزه با گیاه انگلی گل جالیز جهاد کشاورزی گلستان را تهیه و تدوین کرده است  افزود :  در صورت امکان با کاشت شالی به شیوه غرقابی می توان توان تکثیر گل جالیز را از بین برد .

صناعی کاشت گندم و جو به جای گیاهان میزبان را دیگر راه مبارزه با گل جالیز دانست و افزود : برای پاک کردن مزارع از گل جالیز کشاورزان دست کم 5 سال در زمین های خود گیاهان میزبان گل جالیز را نکارند.

نابودی گل جالیز با آگاهی بخشی به کشاورزان

دردسر های عجیب گل جالیزعید محمد کشاورزآق قلایی که در  2 هکتار زمین خود کلزا کاشته بود گفت : امسال بخاطر تکثیر گل جالیز در زمینم از هر هکتار فقط 2 تن محصول برداشت کردم که این میزان نصف میانگین برداشت پارسال بود.او افزود : با این خسارت در هر هکتار حدود 5 و نیم میلیون تومان ضرر کردم.

او گفت : پارسال نیز تک تک گل جالیز را در مزرعه دیدم اما فکر نمی کردم  این گل های بنفش قشنگ بتوانند تولید محصول را نصف کنند.

او گفت  : کارشناسان و مروجان جهاد کشاورزی اطلاع رسانی مناسبی نداشتند و ما از عمق خسارت این گیاه اطلاعی نداشتیم .

 

دردسر های عجیب گل جالیزاطلاع رسانی دقیق و به  موقع شاید از میزان خسارت کشاورزان گلستانی کم می کرد و آنان را دچار تنگنای اقتصادی نمی کرد .

آقای نظری دیگر کلزا کار آق قلایی  که مزرعه اش مورد هجوم گل جالیز قرار گرفته است گفت  : بذر این گیاه آنقدر ریز و زیاد است که  کارشناسان کشاورزی  به من گفته اند نمی توانم  گوسفندان را برای چرا به داخل زمین بیاورم چون  بذرها به گوسفندان می چسبند و باعث انتقال بذرها می شود .

 

 

  دبیرخانه کشاورز گلستان گفت : تولید بذر فراوان کار مبارزه با این آفت زیبا را دشوارمی کند .

اله قلی ایمانی افزود:دردسر های عجیب گل جالیزهر بوته این گیاه 250 هزار دانه بذر تولید می کند  که  تا 12 سال در زمین باقی می ماند.

او گفت : بذرهای این گیاه بسیار ریز است و در هر قاشق چایخوری 20 هزار بذر این گیاه جای می گیرد .

ایمانی گفت  : کشاورزان برای ریشه کنی این گیاه مقاوم بایداز کارشناسان کمک بگیرند.

ایمانی گفت : اگر کشاورزان قبل از مرحله گلدهی متوجه این آفت  شوند تا حدی می توانند از گسترش و خسارت این آفت جلوگیری کنند اما اگر دیر هنگام متوجه این انگل  شوند علاوه بر این که محصول خسارت می بیند بذرهای بافی مانده  در سال های آینده نیز خسارت می زنند .

 گل جالیز تهدیدی برای قطب کلزای کشور

خسارت گل جالیز به کلزا و ماندگاری دراز مدت این گیاه انگلی زمانی مهم تر می شود که بدانیم گلستان نخستین استان تولید کننده کلزای کشور است و کلزا یکی ازپرمصرف ترین دانه ها برای تولید روغن به شمار می رود .

دردسر های عجیب گل جالیزامسال کشاورزان گلستانی  در 61 هزار هکتار از مزارع استان کلزا کشت کردند  که دست کم 120  هزار تن محصول تولید می شود.

هر چند بنا به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گل جالیز به یک هزار هکتار مزرعه کلزا خسارت زد اما با توجه به ماندگاری بالا ، سختی ازبین بردن و میزان تولید  بذر بالا احتمال شیوع این انگل در دیگر مزارع کلزای گلستان  زیاد است .

با توجه به واردات 90 درصدی روغن مصرفی کشور، قرار است در برنامه ایی ده ساله  با گسترش کشت دانه های روغنی به ویژه  کلزا این رقم به 30 درصد برسد که این مهم محقق نمی شود مگر این که کاری کنیم دانه روغنی کلزا محصولی فراوان و با کیفیت تولید کند .

بدون اقدامی فوری  از سوی کارشناسان کشاورزی ، گل جالیز  لجام گسیخته گسترش می یابد و  می تواند سطح زیر کشت این محصول  در گلستان را کاهش دهد .

علاوه بر استحصال روغن ، کلزا یکی از بهترین محصولات زراعی در تناوب کشت در زمین های آبی و دیم است که سبب افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش آفات و بیماری ها و علف های هرز مزارع و بالا رفتن 30 درصدی راندمان تولید می شود.

مبارزه با انگل خطرناک این محصول مهم ضروری است.

نظر شما