به گزارش ایسنا، پرویز کرمی، دبیر کل جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت در این نشست اظهار کرد: رویکرد دومین دوره از این جشنواره ملی فرهنگی و هنری، عزم جدی برای جریان سازی و تولید محتوا در ترویج فرهنگ حمایت از کالا و خدمات ایرانی است و این مهم با اتکای به ابزارها و زیرساختهای فرهنگی، هنری و رسانهای و با مشارکت تمامی فعالان فرهنگی، هنری و فناوری و بخشهای مختلف محقق میشود.
وی دستور جلسه نشست را هماهنگی و تعامل میان دبیران و مسئولان بخشهای گوناگون این جشنواره ملی عنوان کرد و افزود: در این جلسه هماهنگی، دبیران بخشهای گوناگون ضمن آشنایی با سازوکار و توان دیگر بخشها، با آگاهی از برنامههای بخشهای گوناگون برای بهبود کارها و روند تعامل بیشتر همافزایی ایجاد میکنند.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان ابراز امیدواری کرد برگزاری این جشنواره با همراهی و عزم جدی دبیران اجرایی بخشهای گوناگون این جشنواره و همراهی مسئولان کشوری و حمایت آحاد جامعه بتواند در جهت فرهنگسازی شعار سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی نامگذاری شده است، مؤثر باشد.
ظرفیت بالای بخش دانشآموزی در فرهنگسازی برای حمایت از ایرانساخت
منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر بخش دانش آموزی جشنواره ایران ساخت نیز با حضور در این نشست، ضمن اشاره به جدید بودن بخش دانشآموزی جشنواره ایران ساخت و ظرفیت بهرهمندی ازظرفیت آموزش و پرورش و مدارس کشور در برگزاری این جشنواره، گفت: با مشارکت سازمان دانشآموزی و نیز معاونتهای مختلف وزارت آموزش و پرورش و انجمنهای صنفی تولیدکننده نوشتافزار و ملزومات مدارس، ظرفیت خوبی فراهم میشود تا برای حمایت از تولیدات ایرانی در این عرصه فرهنگسازی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه مدارس میتوانند از بخشهای پایهای کودکان و نوجوانان کشور را در مسیر توجه به کالای ایران ساخت هدایت و حمایت کنند، اظهار کرد: ایران ساخت میتواند در جشنوارههای تربیتی و فرهنگی که در سطوح دانشآموزی برگزار میشود، حاضر باشد و مشارکت کند و نیز میتواند زمینه مناسبی را برای فرهنگسازی اهداف جشنواره ایرانساخت و حمایت از کالای ایرانی در این بستر فراهم کند.
ایدههای نو به کمک حمایت از کالای ایران ساخت میآید
علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و دبیر بخش ایدهبازار جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت گفت: با توجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت در دوره دوم با ساختاری پویاتر و عزمی جدیتر در حمایت از ایدههای نوآورانه کمککننده به حمایت از کالای ایرانساخت برگزار میشود.
وی افزود: ایدهبازار که یکی از بخشهای مهم و کلیدی این جشنواره بهشمار میرود، با روشهای جدیدی در حمایت از ایدههای خلاق حوزه بازار کالای ایرانی گام بر میدارد. امسال توجهی ویژه به نوآوری و بهرهمندی از فناوری در ایدههای این حوزه صورت میگیرد تا گامها در عرصه حمایت و فرهنگسازی کالای ایرانساخت مؤثرتر باشد.
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری با اشاره به سازوکارها و شیوههای نو برای فراخوان و جذب ایدههای گوناگون در این دوره جشنواره اظهار کرد: خوشبختانه در دوره پیشین این جشنواره ایدههای درخور توجه و خوبی به جشنواره راه یافت و امسال نیز با پیادهسازی شیوهها و نیز محورهای جدید، راه برای ورود ایدههای نو فراهم میشود.
دلیری افزود: چند آیتم جدید در این دوره به بخش ایدهبازار افزوده میشود که روشهای جذب یا تأمین سرمایه، جذب سرمایهگذار، ترویج فرهنگ سرمایهگذاری جسورانه، حمایت از استارتاپهای ایرانی در ساختار جشنواره حمایت میشوند. همچنین ترغیب و هدایت پایاننامههای دانشجویی به این سمتوسو نیازمند روشهای خلاقانه و جدید است که از روشهای نو در این موضوع نیز حمایت خواهد شد. انتخاب شتابدهنده برتر، استارتاپ برتر و نهادهای مالی برتر در حوزه حمایت از کالای ایرانی از بخشهای جدید دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری ایران ساخت است.
موضوع جشنواره مورد توجه جامعه قرار گرفت
ناصر فیض، دبیر بخش ادبیات این جشنواره گفت: علیرغم برگزاری نخستین دوره این جشنواره در دو سال گذشته، استقبال درخور توجه و چشمگیری از سوی هنرمندان عرصه ادبیات و خصوصاً شعرا که کمتر انتظار میرفت، واقع شد؛ اما خوشبختانه مشارکت هنرمندان این عرصه نشان داد نگاه به موضوع مورد توجه جشنواره مورد توجه جامعه نیز قرار دارد.
رئیس خانه ادبیات طنز کشور با تأکید بر ضرورت اطلاعرسانی این جشنواره در سطح استانها افزود: در این دوره نیز اگر به ظرفیت هنرمندان استانها توجه شود، قطعاً ضمن استقبال بیشتر برای مشارکت در این جشنواره، زمینه اثرگذاری و ترویج فرهنگ کالای ایرانساخت نیز افزایش مییابد.
نشان ایرانساخت برای کالای با کیفیت ایرانی ارائه شود
شجاعی طباطبایی، دبیر بخش کارتون و هنرهای تجسمی، مهمترین دغدغه دستاندرکاران این جشنواره را مشارکت و همراهی ارگانها و دستگاههای اجرایی کشور برای جریانسازی دانست و گفت: این رویداد به عنوان یک ضرورت برای کشور باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و در ساختار جشنواره نیز باید سازوکاری برای ترغیب صاحبان اثر بخشهایی که محصولمحور هستند و سفارش اثر جزئی از کار آنهاست، تمهید شود.
معاون هنری حوزه هنری کشور افزود: با توجه به استقبال خوب از دوره پیشین جشنواره و همراستایی شعار امسال با این موضوع، این ظرفیت وجود دارد که لوگوتایپ منحصر و ویژه "ایران ساخت" طراحی و رونمایی شود تا در کالاهای ایرانی حائز کیفیت و معیارهای یک کالای ایرانساخت مورد استفاده قرار بگیرد.
حمایت تشویقی از تولیدکنندگان آثار دیداری و شنیداری ضروری است
شهاب اسفندیاری، دبیر بخش رسانههای دیداری و شنیداری دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایرانساخت نیز در این نشست بیان کرد: ظرفیت ویژه عرصه رسانههای تصویری برای ترویج و اطلاعرسانی فرهنگ ایرانساخت بسیار منحصر بهفرد و ویژه است و جشنواره میتواند با اندیشیدن تمهیداتی راه را برای مشارکت گسترده فعالان این عرصه و افزایش انگیزه تولید اثر در بخشهای زیرمجموعه این عرصه فراهم کند.
رئیس دانشگاه صدا و سیما افزود: هرچند ما در دوره اخیر بخش دانشجویی نداریم، توجه به تولیدات جوانان که اکثریت جامعه مخاطب ما را تشکیل میدهند، ضروری است و امیدوار هستم در این دوره از ایدههای ناب ایشان بهره بیشتری ببریم.
داوری مردم در جشنواره را امکان پذیر کنیم
سید مرتضی موسویان دبیر بخش رسانههای دیجیتال دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت توجه بیش از پیش به نقش فضای مجازی و رسانههای دیجیتال را با توجه به آمادگی جامعه در این زمان متذکر شد و اضافه شدن بخشهای نرم افزارهای پیام رسان به جشنواره را خواستار شد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال همچنین توجه به نقش و همراهی مردم از طریق ایجاد امکان نظرسنجی و نیز نظردهی مردمی در بخشهای جشنواره را خواستار شد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره ایران ساخت، دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بیرویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانههای دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی، با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دیماه سال جاری برپا میشود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1397 است.
انتهای پیام
نظر شما