شناسهٔ خبر: 26213711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ائتلاف چین و کره جنوبی در جنگ تجاری علیه آمریکا

جنگ تجاری چین و کره جنوبی در برابر آمریکا، اقتصاد کنونی جهان را فلج می‌کند، تجارت آمریکا بستگی به چین دارد؛ این امر اولویت‌های ژئوپلیتیک در دولت ترامپ را بغرنج می‌کند.

صاحب‌خبر -

ائتلاف چین و کره جنوبی در جنگ تجاری با آمریکابه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، بالا بردن تعرفه‌های گمرکی ابتدا بر صنایع فولاد و آلومینیوم و سپس بر دیگر کالا‌های چینی سبب شد که کره جنوبی نیز به این اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعتراض کند و خواستار شکایت به سازمان تجارت جهانی شود. تهدید دوباره ترامپ مبنی بر افزایش 100 میلیارد دلار اضافی بر تعرفه‌های گمرکی سبب افزایش تنش بین چین و آمریکا شده است.

به گفته نیوریورک تایمز، ترامپ در بیانیه‌ای اظهار داشت که به «انتقام ناعادلانه» از سوی چین پاسخ می‌دهد. این بیانیه در واکنش به موضع رسمی چین در روز چهارشنبه بود که این کشور اعلام کرد مبلغ 50 میلیارد دلار در تعرفه فرآورده‌های آمریکایی از جمله سویا و گوشت خوک اضافه می‌شود. ترامپ در پاسخ به این واکنش چین اعلام کرد: به جای اینکه چین از رفتار بد خویش نادم باشد، تصمیم گرفته است که به کشاورزان و تولیدکنندگان ما آسیب برساند.

وی افزود: من به نمایندگی از سوی آمریکا دستور داده‌ام تا تعرفه‌های 100 میلیارد دلار اضافی بر کالا‌های چینی تحمیل شود. اعلام ترامپ تنها یک روز پس از آن‌که مشاوران وی سعی داشتند تا بازار را آرام کنند و ترس از جنگ تجاری را بین 2 ابرقدرت اقتصادی از بین ببرند، صورت گرفت.

وی در بیانیه خود آورده است: احتمال تعرفه جدید و افزایش 100 میلیارد دلار بر گمرکات محصولات چینی، مانع از گفت‌وگو و مذاکره با چینی‌ها نمی‌شود. چین معتقد است اعمال تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر چین با مقررات سازمان تجارت جهانی و تفاهم به دست آمده در مذاکرات اقتصادی و تجاری 2 کشور مغایر است و به حقوق قانونی چین و منافع این کشور آسیب می‌رساند.

حرکت اخیر ترامپ با هدف عقب راندن چینی‌ها، یک قمار بزرگ به شمار می‌رود؛ این حرکت از سویی نوعی انتقام‌جویی پکن را نشان می‌دهد که بازار سهام این کشور را تحریک می‌کند. از سوی دیگر، برای خانواده‌های آمریکایی که به طور مرتب از محصولات چینی استفاده می‌کنند، هزینه‌های اضافی در بر خواهد داشت.

اعلام این مطلب از سوی ترامپ به سرعت انتقادات تولیدکنندگان، خرده فروشان و سیاست‌مداران را به همراه داشت. ساس از نمایندگان جمهوری‌خواه نبرسکا در مجلس گفت: «بیایید رفتار بد چینی‌ها را پاسخ دهیم، اما با طرح و نقشه‌ای که آنان را مجازات کنیم نه خودمان را.

وی در ادامه گفت: «این جنگ تجاری، اقتصاد کنونی جهان را فلج می‌کند، تجارت آمریکا بستگی به چین دارد.» این امر اولویت‌های ژئوپلیتیک در دولت ترامپ را بغرنج می‌کند؛ زیرا دولت ترامپ به کمک چینی‌ها برای مذاکرات تاریخی با کره شمالی حساب کرده است. روبرت لایتیزر مشاور در امور تجاری دولت ترامپ، تهدید ترامپ را پاسخ نامناسب خواند. روز جمعه سخنگوی وزارت بازرگانی چین بیان داشت که ما این نزاع را آغاز نکرده‌ایم و ادامه داد: «موضع چین کاملا مشخص است، ما نمی‌خواهیم بجنگیم، اما از جنگ اقتصادی هراسی نداریم.»

وی افزود: «اگر آمریکا به تهدیدات خود ادامه دهد، برای ما هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت و قطعا به مبارزه با آن ادامه خواهیم داد که آن پاسخی جامع و محکم بر اساس منافع کشور و مردم چین است.»

تهدید ترامپ تنها چین را شامل نمی‌شود، بلکه کره جنوبی نیز از این تهدید بی‌بهره نمانده است؛ به همین دلیل این‌بار کره جنوبی و چین در کنار هم سیاست مشترکی را در قبال لایحه افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم اتخاذ کرده‌اند. «پیاک اون گون» وزیر تجارت کره جنوبی ضمن تاسف از اقدام دونالد ترامپ، گفت که کشورش در برابر اقدام آمریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد.

وضع تعرفه در منازعات تجاری بین آمریکا و چین بیانگر آن است که هر 2 کشور در صدد گرفتن امتیاز از یکدیگر هستند و «دین سی گارفیلد» مدیر اجرایی صنعت فناوری اطلاعات که نمایندگی شرکت‌هایی نظیر آمازون، اپل، آی بی‌ام برعهده دارد گفت که ما از هر 2 طرف می‌خواهیم که این جنگ لفظی غیررسمی را متوقف کنند، زیرا این کلمات و اقدامات پیامد‌های جهانی دارند.

کارشناسان چینی تردید دارند که روش تهاجمی مذاکره دونالد ترامپ با رهبران چین بتواند در مذاکرات به اجماع برسد. تسلیم شدن به خواسته‌های ترامپ، یعنی کاهش تسلط چین بر تولید و ساخت تکنولوژی، یک ضعف داخلی است که پکن با آن موافق نیست.

وانگ شون، معاون وزیر بازرگانی چین، بار‌ها بحث در مورد محدود کردن برنامه صنعتی 2015 چین را رد کرده است. دولت ترامپ مدعی است که این برنامه قوانین تجارت بین‌المللی نقض کرده است و مانع استفاده کشور‌ها از یارانه‌ها و کمک مالی برای کمک به صادرکنندگان می‌شود و باعث دلسردی واردکنندگان می‌شود. آمریکا 153 میلیارد دلار تعرفه گمرکی بر محصولات چینی گذاشته است و هم اکنون تهدید 100 میلیارد دلاری بالاترین میزان تعرفه در تاریخ آمریکا در محصولات چینی بوده است. سال گذشته چین 130.4 میلیارد دلار از محصولات آمریکایی را خریداری کرد و آمریکا 505.6 میلیارد دلار از محصولات چینی را خریداری کرده است.

اما علاوه بر اقدامات تلافی‌جویانه اقتصادی چینی‌ها در حوزه تعرفه‌ها، چین از ابزار قدرتمند دیگری برخوردار است و آن محدود کردن عملیات بانک‌های آمریکایی و دیگر خدمات بانکی در چین است. دولت چین می‌تواند از مردم خود بخواهد که خودرو‌های برند آمریکایی نظیر شورولت و یا فورد را نخرند، هرچند تمام قطعات این خودرو در چین نیز ساخته می‌شود. اما سوال مهم این است که آیا چین نه از نظر تجاری بلکه از نظر ژئوپلتیکی اقدامات تلافی‌جویانه انجام می‌دهد؟

باید این نکته را در نظر گرفت که سیاستگذاری در کره شمالی، تایوان و چین بسیار یکپارچه‌تر از ایالات متحده است؛ کارشناسان چینی بیان کرده‌اند که افزایش فزاینده تعرفه‌ها از سوی آمریکا فراتر از یک جنگ تجاری است، بلکه اهداف ژئوپلیتیکی به همراه دارد. زینبو، رئیس مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه فودان در شانگهای، گفت که این اقدام ترامپ بیش از یک مسئله تجاری است و دلایل ژئوپلتیک دارد. ترامپ پیش‌تر گفته بود اگر چین با مسائل تجاری از سوی آمریکا موافق نباشد، چین را مورد بازنگری قرار می‌دهد که شامل دریای جنوبی چین و تایوان است. بدین ترتیب جنگ تجاری ایالات متحده و چین ممکن است به جنگی گسترده‌تر از ملاحظات تجاری تبدیل شود که تبعات منفی آن برای آمریکا می‌تواند بیش از چین باشد.

انتهای پیام/ 431

نظر شما