شناسهٔ خبر: 26206897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

درگیری سنگین نیروهای یمنی و مزدوران ائتلاف عربستان در «الحدیده»

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: منابع رسانه ای از یورش مجدد مزدوران و نظامیان ائتلاف سعودی با پشتیبانی هوایی جنگنده های عربستان و امارات به فرودگاه «الحدیده» یمن و وقوع درگیری های سخت میان ارتش و انصارالله با نیروهای این ائتلاف خبر دادند.
به گفته منابع خبری،در حالی که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به محاصره نیروهای ائتلاف عربستان در جنوب «الحدیده» و سواحل غربی و بستن مسیرهای انتقال تجهیزات برای آن‌ها ادامه می‌دهند، برخی منابع از یورش مجدد یگان‌هایی از نیروهای ائتلاف متجاوز عربی به فرودگاه «الحدیده» خبر دادند. به گفته این منابع، نیروهای مزدور مورد حمایت امارات با پشتیبانی گسترده هوایی جنگنده های ائتلاف، حمله به فرودگاه الحدیده را آغاز کردند و درگیری‌های سختی میان نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن با نیروهای ائتلاف عربستان در اطراف فرودگاه «الحدیده» در جریان است.
شبکه خبری «اسکای نیوز» مدعی شد که نیروهای ائتلاف سعودی بر برج فرودگاه و بخش‌هایی از فرودگاه الحدیده مسلط شده‌اند. فرماندهی ائتلاف عربی در جبهه ساحل غربی یمن نیز ادعا کرد که نیروهای مورد حمایت ائتلاف بر فرودگاه «الحدیده» مسلط شده‌اند.برخی منابع نظامی وابسته به ائتلاف متجاوز عربی نیز به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که نیروهای ارتش وابسته به دولت مستعفی یمن با پشتیبانی ائتلاف متجاوز عربی وارد مجتمع اصلی فرودگاه «الحدیده» شده‌اند. شبکه خبری«المسیره» یمن نیز گزارش داد که جنگنده‌های ائتلاف سعودی پیش از حمله مزدوران به فرودگاه الحدیده، هفت بار این فرودگاه را بمباران کردند.
به گفته برخی منابع یمنی، عربستان بعد از محاصره شدن مزدوران خود و مسدود شدن مسیرهای زمینی، تجهیزات نظامی را از طریق دریای سرخ به مناطق «الفازه»، «الجاح»، «المجیلیس» و «النخیله» منتقل کرده است تا نیروهای ائتلاف عربی به حملات و پیشروی های خود در جنوب الحدیده ادامه دهند.
شبکه الجزیره نیزگزارش داد که نیروهای انصارالله با حملات توپخانه‌ای‌ از چند جهت نیروهای مزدور دولت مستعفی یمن را که در تلاش برای ورود به فرودگاه الحدیده بودند، هدف قرار دادند.بر اساس گزارش این خبرگزاری، نیروهای انصارالله همچنین توانستند خطوط امدادرسانی بین «الخوخه» و «الدریهمی» در جنوب الحدیده را مسدود و ۱۰خودروی ائتلاف عربی را به غنیمت بگیرند و ۳۰ خودروی دیگر را نیز منهدم کنند.ارتش یمن همچنین با پهپاد، نیروهای متجاوز را که برای یورش به ساحل غربی تلاش می‌کردند هدف قرار داد که موجب کشته و زخمی شدن چندین تن از آن‌ها شد.
از سوی دیگر، یک منبع نظامی از انهدام انبار تسلیحاتی متجاوزان به دست نیروهای مقاومت یمن در جنوب الحدیده خبر داد.به گفته وی، نیروهای مقاومت یمن موفق شدند انبار تسلیحات متجاوزان را در جنوب منطقه «الدریهمی» واقع در استان الحدیده هدف قرار داده و منهدم کنند.همچنین به دنبال شلیک موشک های کاتیوشا به سمت محل تجمع نظامیان ارتش عربستان در غرب «مجازه»، شماری از آنها به هلاکت رسیدند. نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن همچنین با خنثی کردن پیشروی نظامیان ارتش عربستان در «جیزان»، شمار‌ زیادی از آنها را به هلاکت رساندند.نیروهای یمنی همچنین مواضع نظامیان ارتش سعودی در «الخقاقه»، «الفریضه» و «المعریضه» را با خمپاره و توپخانه هدف قرار دادند که به دنبال آن شماری از این نظامیان کشته شدند.
در همین حال، سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد: ناکامی‌های ائتلاف سعودی درعملیات اشغال‌ فرودگاه و بندر«الحدیده» یمن با مقاومت سرسختانه نیروهای ارتش و انصارالله یمن همچنان ادامه دارد و یمنی‌ها پیشروی نظامیان و مزدوران ائتلاف سعودی در این منطقه متوقف کرده‌اند. «شرف لقمان» افزود: یگان هایی از مزدوران عربستان نیز در جنوب الحدیده به محاصره یمنی‌ها درآمده اند.
به گفته وی، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند ضمن غلبه بر دشواری های جغرافیای سخت جنوب «الحدیده»، کنترل اوضاع را به دست گرفته و با رسیدن به منطقه«الجاح» و تقسیم نوار ساحلی به سه بخش، یگان هایی از نیروهای مهاجم سعودی را نیز از سه محور شمالی، شرقی و جنوبی به محاصره خود درآورند و هم اکنون تنها راه برای فرار نیروهای ائتلاف سعودی، از طریق دریا است.
«شرف لقمان» در ادامه گفت: ائتلاف عربستان در شکستن محاصره نیروهایش به رغم افزایش حملات هوایی شکست خورده و تنها در مناطق خالی از سکنه در ساحل غربی پیشروی کرده است.سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد: نیروهای ائتلاف عربستان نمی‌توانند به شهر«الحدیده» برسند، الحدیده امن است و هیچ درگیری در آن وجود ندارد و تمامی متجاوزانی که در درگیری‌های جبهه ساحل غربی شرکت کنند ازپا درخواهند آمد.
وی درباره طرح‌های ارائه شده از سوی سازمان ملل یا کشورهای خارجی گفت: ما بر روی این طرح برای حل بحران حساب باز نمی‌کنیم و کسانی که می‌خواهند دیدگاهی ارائه بدهند، باید بی طرف باشند و با دو طرف درگیر یکسان برخورد کنند. لقمان افزود: هرگونه طرحی برای تحویل بندر «الحدیده» به سازمان ملل یا هر طرف دیگری به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست.« علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز با تأکید بر شکست ائتلاف سعودی در پیشروی به سمت فرودگاه الحدیده، گفت: دشمن در پی پیروزی رسانه‌ای است.
در همین حال، «أنور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در سخنانی تأکید کرد:عملیات ائتلاف سعودی – اماراتی برای اشغال بندر «الحدیده» در غرب یمن تا زمان عقب‌نشینی بی‌قید و شرط جنبش انصارالله از این منطقه ادامه خواهد یافت.وی اعلام کرد: هدف استراتژیک از عملیات «الحدیده»، وادار کردن انصارالله به قبول راهکار سیاسی است.قرقاش افزود: ما احساس می‌کنیم که الحدیده نقطه تحول خواهد بود و امیدواریم فرستاده سازمان ملل به یمن بتواند انصارالله را به ممانعت از سیطره بر الحدیده وادار کند.
در چنین شرایطی، شورای امنیت در نشستی با تاکید بر لزوم ادامه فعالیت تجاری بندر «الحدیده» از طرف‌های بحران یمن خواست به مسئولیت‌های خود در قبال قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.
«مارتین گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل نیز با«مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیدار کرد و اوضاع فاجعه بار انسانی در یمن و اقدامات سازمان ملل برای کاهش بحران انسانی در این کشور را مورد بررسی قرار داد.
در خبری مرتبط، اندیشکده آمریکایی «کیتو» در گزارشی نوشت که حمله ائتلاف عربستان و امارات به یمن بر پایه یک دروغ شکل گرفته و نتیجه آن بحران امنیتی و انسانی در یمن بوده است.در این گزارش آمده است: ائتلاف میان عربستان و امارات متحده عربی به عنوان «خطرناک‌ترین نیرو» در منطقه غرب آسیا است و این منطقه را وارد بحران بزرگی کرده است.

نظر شما