شناسهٔ خبر: 26162520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

شکست فضاحت‌بار

ائتلاف عربی به رهبری سعودی در الحدیده زمینگیر شد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: منابع امنیتی و رسانه‌های منطقه از جمله خبرگزاری‌های «الجزیره» و «المیادین» با کذب خواندن تبلیغات سعودی‌ها مبنی بر اشغال فرودگاه «الحدیده» یمن، ضمن اذعان به ناکام ماندن عملیات عربستان و امارات در این منطقه، از عقب‌نشینی و زمینگیر شدن مزدوران ائتلاف عربی و همچنین به محاصره درآمدن یگان‌هایی از نیروهای تحت فرماندهی امارات در منطقه «الدریهمی» این استان و سواحل دریای سرخ به دست نیروهای ارتش و انصارالله یمن خبر دادند.

برخی منابع یمنی از ناکام ماندن عملیات ائتلاف سعودی در جنوب بندر «الحدیده» و زمینگیرشدن مزدوران این ائتلاف در سواحل غربی این کشور و همچنین عقب‌نشینی آنها از تمامی جبهه‌های این منطقه به ویژه از اطراف فرودگاه «الحدیده» خبر دادند. شبکه خبری «الجزیره» قطر نیز با پخش تصاویری از داخل شهر «الحدیده» و فرودگاه بین‌المللی آن، ادعای رسانه‌های ائتلاف سعودی درباره اشغال این فرودگاه را کذب خواند و از ادامه زندگی عادی مردم در این شهر خبر داد.

مقامات ارتش و انصارالله یمن نیز اعلام کردند که همچنان کنترل کامل شهر «الحدیده» را در اختیار دارند و نیروهای ائتلاف سعودی را که به‌دنبال حمله به بخش‌های مختلف شهر هستند، محاصره کرده‌اند.همچنین شبکه خبری «المیادین» در همین رابطه اعلام کرد: ائتلاف سعودی در تمامی محورهای درگیری در ساحل غربی شهر «الحدیده» عقب‌نشینی کرده است.‌ در همین حال، شبکه خبری «العربیه» عربستان در حالی که پیشتر بارها مدعی سقوط فرودگاه «الحدیده» و اشغال آن توسط ائتلاف سعودی شده بود، با انتشار خبری جدید اذعان کرد که خبرها درباره تسلط ائتلاف سعودی بر فرودگاه «الحدیده» دروغ بوده است اما به زودی انجام می‌شود !

در چنین شرایطی، یک منبع نظامی یمنی اعلام کرد: تنها در چند ساعت گذشته در درگیری‌های جنوب «الحدیده»، دست کم ۵۰ مزدورائتلاف سعودی به‌هلاکت رسیده‌اند و ۱۳ خودروی نظامی آنها در جنوب الحدیده نیز منهدم شده است.به گفته این منبع امنیتی، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یگان هایی از نیروهای ائتلاف سعودی تحت فرماندهی امارات را در سواحل غربی این کشور به محاصره خود درآورده اند. منابع نظامی همچنین از حملات پهپادهای نیروی هوایی یمن به تجمع مزدوران عربستان و امارات در سواحل غربی شهر «الحدیده» خبر دادند که به هلاکت شمار زیادی از مزدوران انجامید.

به گفته منابع نظامی، نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی در برخی نقاط جنوب الحدیده محاصره‌اند و نتوانسته‌اند خط امداد خود را حفظ کنند و اکنون فقط از طریق دریا کمک دریافت می‌کنند. مرکز اطلاع‌رسانی انصارالله یمن نیز اعلام کرد: خط امداد و پشتیبانی دشمن از سه نقطه «الفازه»، «الجاح» و «الدریهمی» قطع شده و تنها راه باقی‌مانده برای آنان، مسیر دریا است.‌این در حالی است که ارتش و انصارالله یمن حتی امدادرسانی و پشتیبانی از مسیر دریایی را برای مزدوران عربستان نیز بسیار سخت و غیرممکن کرده اند . در همین راستا، نیروهای گارد ساحلی یمن یک قایق جنگی فرانسوی عضو ائتلاف سعودی را در سواحل جنوبی بندر «الحدیده» توقیف کردند.

این قایق جنگی قصد کمک به مزدوران عربستان در این منطقه را داشت. منابع یمنی گفتند: متجاوزان سعودی تلاش دارند تمامی اقدامات خود را بر جبهه «الدریهمی» و همچنین نزدیکی فرودگاه «الحدیده» متمرکز کنند تا بتوانند از محاصره یمنی ها خارج شوند.‌به گفته این منابع، در نقاط جنوبی‌تر استان الحدیده، در منطقه مثلث« الدریهمی»، نیروهای یمنی موفق شدند در تاکتیکی موفق، حداقل ۲۰ خودروی نظامی حامل نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی را در کمین قرار بدهند و منهدم کنند.

از طرفی، همزمان با شکست‌های پی در پی ائتلاف سعودی در نبردهای جنوب «الحدیده»، ارتش و انصارالله یمن پایگاه‌های ارتش سعودی در«جیزان»، واقع در جنوب عربستان را نیز با موشک های «کاتیوشا» هدف قرار دادند و منهدم کردند.خبرگزاری«اسپوتنیک» در این رابطه اعلام کرد: نیروهای ارتش وانصارالله یمن تجمعات ارتش عربستان در پایگاه های«الخقاقه»، «مرابض» و مرکز «العرعر» و پادگان «جیزان» را هدف حملات موشکی خود قرار دادند.یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین به پایگاه عربستان سعودی در «جیزان»، یک موشک بالستیک «بدر ۱» شلیک کردند.‌نیروهای انصارالله همچنین حملاتی را به پایگاه نیروهای دولت مستعفی یمن در بلندی‌های «القیمه» در مرز با عربستان انجام دادند که به کشته و زخمی شدن چندین تن منجر شد.خبرگزاری عربستان نیز از کشته شدن دو سرباز عربستانی در درگیری‌های مرزی با انصارالله یمن خبر داد.ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین تلاش مزدوران عربستان برای نفوذ به منطقه «أضیق» در نزدیکی گذرگاه «الخضراء» را ناکام گذاشتند و شماری از عناصر مزدور را به هلاکت رساندند.‌در چنین شرایطی و در پی ناکامی نیروهای زمینی ائتلاف سعودی در عملیات اشغال«الحدیده»، جنگنده‌های عربستان و امارات فرودگاه «الحدیده» و مناطق اطراف آن را به شدت موشک‌باران کردند.طبق اعلام رسانه های یمنی، مناطقی در جنوب الحدیده در چندین نوبت هدف حملات شدید جنگنده های سعودی قرار گرفت. به گفته این منابع، جنگنده های عربستان و امارات همچنین ساختمان وزارت بهداشت یمن و بیمارستان الحدیده را در این شهر هدف قرار دادند.‌در همین حال، وزارت بهداشت و حقوق بشر یمن در بیانیه ای با ابراز اعتراض شدید به حملات ائتلاف سعودی به مراکز بهداشتی در یمن‌ اعلام کردند: حمله به بیمارستان الحدیده، جنایت جنگی است.وزارت بهداشت و حقوق بشر یمن با ابراز انزجار از حمله هوایی ائتلاف سعودی به بیمارستان «الثوره» در استان الحدیده، آن را مصداق جنایت جنگی عربستان دانستند.

در بیانیه وزارت بهداشت یمن آمده است: حملات سعودی ها به دفتر وزارت بهداشت در الحدیده خسارت‌های زیادی برجا گذاشته است.وزارت بهداشت یمن همچنین آورده است: این حملات تجاوزکارانه به کادر پزشکی یمن درحالی انجام می شود که جامعه جهانی و سازمان ملل از بام تا شام فریاد نگرانی در خصوص اوضاع انسانی یمن را سر می دهند.این وزارتخانه افزود: سعودی ها در اقدامی از پیش برنامه ریزی شده و حساب شده اقدام به بمباران زیرساخت های یمن از جمله مراکز پزشکی می کنند و تاکنون بیش از ۴۰۰مرکز پزشکی را با خاک یکسان کرده اند.

در چنین شرایطی، «محمد عبدالسلام»، سخنگوی رسمی جنبش انصارالله در گفتگو با المیادین تأکید ‌کرد : ائتلاف سعودی به‌‌دنبال بزرگنمایی رسانه‌ای در خصوص نبردهای «الحدیده» است، چرا که از تحقق هر نوع دستاورد در این درگیری‌ها ناکام مانده است. وی به نیروهای ائتلاف متجاوز وعده داد که درگیری‌های فرسایشی سختی در انتظار آنها است که قدرت تحمل آن را نخواهند داشت.‌عبدالسلام تأکید کرد که نیروهای متجاوز نتوانستند کنترل فرودگاه الحدیده را در اختیار بگیرند، بلکه عقب‌نشینی کرده‌اند و الآن در منطقه «الدریهمی» محاصره شده‌اند.وی در پاسخ به ادعاهای عربستان افزود: حتی یک نظامی ایرانی در یمن وجود ندارد اما ارتش‌های سعودی، اماراتی و سودان، یمن را اشغال کرده‌اند. وی با بیان اینکه هدف از جنگ علیه یمن، به زانودرآوردن این کشور در برابر اشغالگران اجنبی است، اظهار داشت: ادامه حملات به الحدیده و سایر مناطق، راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران را به حاشیه خواهد برد.

عبدالسلام در مورد ورود «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی یمن به «عدن»، پایتخت خودخوانده دولت مستعفی نیز گفت: «منصورهادی» بدون موافقت با عملیات اشغال الحدیده، هرگز نمی‌توانست به عدن وارد شود؛ او در «ابوظبی» با اشغال الحدیده موافقت کرد.

در همین حال، «مارتین گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل به یمن در «صنعا» ماموریت تعیین کننده که شاید آخرین فرصت دیپلماتیک برای دستیابی به توافق بر سر بندر «الحدیده» و اجتناب از جنگ خونبار باشد را آغاز کرد.

به گفته برخی منابع، «گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل در نشست خود به انصارالله در «صنعا» پیشنهاد داد تا بندر « الحدیده» تحت نظارت سازمان ملل قرار بگیرد تا از حمله ائتلاف سعودی جلوگیری شود.«انور قرقاش»، دستیار وزیر امور خارجه امارات نیز در همین رابطه گفت: از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به یمن برای تسهیل تحویل کنترل امنیتی بندر«الحدیده» به نیروهای «منصور هادی»، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن استقبال و حمایت می‌کند. قرقاش اشاره‌ای به موافقت انصارالله به عقب‌نشینی از «الحدیده» و تحویل اداره این بندر به سازمان ملل و نظارت این سازمان بر آن در ازای توقف عملیات نظامی در الحدیده

داشت.

در چنین شرایطی، دیدبان حقوق بشر نسبت به تاثیر مخرب درگیری در الحدیده یمن بر غیرنظامیان هشدار داد.دیدبان حقوق بشر در این رابطه در گزارشی، بر ضرورت تلاش طرف‌های درگیر برای کاهش آسیب غیرنظامیان در جریان حملات ائتلاف متجاوز عربی، اجازه فرار آنها به مکان امن، تسهیل کمک‌رسانی‌ها به غیرنظامیان در سراسر یمن و دسترسی نهادهای انسانی به آنها تاکید کرد.این سازمان اعلام کرد: ائتلاف سعودی به دلیل عدم پایبندی به قوانین جنگی، سوابق وحشتناکی دارد.طبق اعلام این سازمان، نیروهای ائتلاف عربستان دست به تعدادی حملات هوایی غیرقانونی زده و از زمان آغاز عملیات نظامی در یمن از بمب های خوشه‌ای استفاده کرده‌اند.سازمان مذکور تصریح کرد: شورای امنیت باید به مسئولان ارشد طرف‌های درگیر در یمن هشدار دهد که در صورت ممانعت از وصول کمک‌ها به غیرنظامیان، با تحریم‌ها مواجه خواهند شد.

در خبری مرتبط، سرویس‌های امنیتی یمن موفق شدند با شناسایی یکی از بزرگترین باندهای جاسوسی عربستان در «الحدیده»، سرکرده تکفیری آن را دستگیر کنند.به گفته منابع خبری، سرویس‌های امنیتی در استان «الحدیده» یمن موفق شدند یکی از خطرناک‌ترین باندهای جاسوسی ائتلاف سعودی را در منطقه «تهامة» پس از رصد دقیق آن، شناسایی کنند.

نظر شما