شناسهٔ خبر: 26185833 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شرکت نفت لیبی در خصوص مخازن نفتی راس لانوف هشدار داد

الجزیره-ایرنا- شرکت ملی نفت لیبی روز دوشنبه اعلام کرد، با آتش سوزی در دو مخزن نفت بندر «راس لانوف» به دلیل درگیری های مسلحانه اخیر، بیم آن می رود این درگیری و آتش سوزی ها به فاجعه اقتصادی و زیست محیطی در این منطقه منجر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تارنمای «الوسط» لیبی نوشت، حمله به مخزن های شماره 2و 12 در بندر راس لانوف و آتش گرفتن آن باعث شده است ظرفیت ذخیره نفت در این منطقه از 950هزار بشکه به 550هزار بشکه کاهش یابد.
شرکت نفت لیبی اعلام کرد، آتش سوزی در مخزن شماره دو ممکن است به سه مخزن شماره یک ، سه و 6 نیز سرایت کند که در این صورت، صادرات نفت از بندر راس لانوف به طور کامل متوقف می شود.
شرکت ملی نفت لیبی همچنین ضمن ابراز نگرانی از احتمال بروز فاجعه زیست محیطی در این محل تاکید کرد این آتش سوزی ها جدا از مشکلات زیست محیطی که به وجود می آورد، باعث از بین رفتن زیرساخت های بندر می شود و پس از آن حتی در صورت بهبود شرایطی امنیتی، تا مدت ها امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.
شرکت ملی نفت لیبی در مورد زیان های وارد شده به این منطقه نیز اعلام کرد، صدها میلیون دلار برای بازسازی این محل نیاز است و از سوی دیگر فرصت فروش نفت به ارزش ده ها میلیارد دلار از بین می رود، همچنین بازسازی این مخزن ها سال ها زمان نیاز دارد که در چنین شرایطی بسیاری از فرصت های مالی از دست می رود.
شرکت نفت لیبی از افراد مسلح خواسته است هرچه زودتر به عملیات نظامی در این منطقه پایان دهند و به گروه های آتش نشانی کمک کنند آتش را خاموش کنند.
ارتش لیبی شبه نظامیان مسلح را عامل این آتش سوزی ها می دانند و این در حالی است که گروه های مسلح حاضر در این منطقه می گویند ارتش لیبی با بشکه های انفجاری این مخزن ها را به آتش کشیده است.
هلال نفتی لیبی منطقه ای است در ساحل دریای مدیترانه که از طبرق در شرق لیبی شروع می شود و تا السدره در غرب لیبی با طول 205 کیلومتر امتداد دارد . بیشترمنابع نفتی لیبی در این منطقه که به شکل هلال است، قرار دارد.
بندر راس لانوف در شمال لیبی و در خلیج السدره و حدود 500کیلومتری شرق طرابلس پایتخت این کشور قرار دارد.
لیبی از زمان سقوط حکومت معمر قذافی دیکتاتور پیشین این کشور در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است.
اکنون دو دولت در این کشور وجود دارد: دولت 'وفاق ملی' به ریاست 'فایز السراج' در طرابلس که مورد حمایت سازمان ملل است و دیگری دولت 'طبرق' در شرق این کشور به ریاست 'عبدالله الثنی' است که مورد تائید ژنرال حفتر فرمانده ارتش این کشور قرار دارد.
خاورم **2041*شبس*1613*

نظر شما