شناسهٔ خبر: 66740919 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شهریاری:

باید مشوق‌های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود

زهرا علیدادی

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اهرم اساسی در راستای جوانی جمعیت، مساله مهم فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری است و باید مشوق‌های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی شهریاری در نشست فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده به مناسبت فرارسیدن سومین سالروز تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اظهار کرد: قانون جوانی جمعیت در دولت‌های قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اما در آن زمان رهبر انقلاب فرمودند که این قانون باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد به همین دلیل به مجلس ارجاع شد.

وی متذکر شد: در مجالس قبلی نیز روی این قانون کار شد اما زمانی که به تصویب می‌رسید برآورد می‌شد که ۱۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و دولت زیر بار آن نمی‌رفت. در نهایت در مجلس یازدهم که مجلسی انقلابی بود، این قانون را پیگیری کردیم و توانستیم به سرانجام برسانیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از وزارتخانه‌هایی که در اجرای این قانون پیش‌رو بود، وزارت بهداشت و درمان بود که دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های آن را فراهم کرد و زمینه اجرای این قانون را محقق کرد، اما باید بگویم که هنوز در ابتدای راه هستیم و احکام زیادی باقی‌مانده و باید اجرایی و عملیاتی شود.

شهریاری اظهار کرد: اهرم اساسی در راستای جوانی جمعیت، مساله مهم فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری است که ما هنوز نتوانستیم کار جدی در این حوزه انجام دهیم. در حوزه درمان ناباروری گفته می‌شود که ۹۰ درصد هزینه‌ها در بخش دولتی و با پوشش بیمه سلامت انجام می‌شود، اما واقعیت این بوده که بخش دولتی توان اینکه تمام این افراد را تحت پوشش قرار دهد، ندارد و هزینه درمان این افراد در بخش خصوصی نیز بسیار بالا است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر حفظ سلامت مادران باردار نیز موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اما به دلیل مسائل معیشتی، سلامت مادران در دوران بارداری بعضاً مورد غفلت قرار می‌گیرد. باید مشوق‌های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود.

وی گفت: در حوزه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اقدامات خوبی انجام شده است، اما همچنان در ابتدای راه هستیم. پیشگیری از سقط نوزادان مساله حائز اهمیتی است که در این حوزه تلاش شده است، اما همچنان آمار سقط‌های زیرزمینی بالا است و باید کار جدی‌تری در این حوزه صورت گیرد. علی‌رغم اینکه هزینه زایمان طبیعی رایگان در نظر گرفته شده است، متأسفانه همچنان آمار سزارین در کشور بالا است.

نظر شما