شناسهٔ خبر: 26177052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استاندار خوزستان: برطرف کردن معضل گرد و غبار یک روزه ممکن نیست

R41468/P1336/S6,57/CT11

استاندار خوزستان گفت: معضل گرد و غبار یک روزه حل نمی‌شود و یک روزه به وجود نیامده و باید با پیگیری آن را رفع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، غلامرضا شریعتی امروز در همایش مقابله با بیابان‌زایی در سالن گیت بوستان اهواز با اشاره به ضرورت معرفی ظرفیت‌های بیابان به مردم، اظهار داشت: یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان را بیابان تشکیل داده است.

وی ادامه داد: 350 هزار هکتار از اراضی بیابانی خوزستان شامل شن‌های روان و 350 هزار هکتار نیز کانون‌های گرد و خاک و ریزگرد هستند.

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که اقدامات لازم برای مهار بیابان با استفاده از مالچ‌پاشی از سال 1347 آغاز شده است، ادامه داد: 127 هزار هکتار از این عرصه‌ها در 50 سال گذشته تثبیت شده است.

وی افزود: در دوره 15 ساله متأسفانه به مساله مهار کانون‌های ریزگرد بی توجهی شد که علاوه بر آن، تغییر اقلیم و خشکسالی به این مساله دامن زده است.

شریعتی با اشاره به مصوبه دولت بعد از بحران بهمن ماه سال 95 جهت مهار گرد و غبار، گفت: این مصوبه با اولویت کانون‌های فوق حاد، حاد و فعال است که به ترتیب مساحت آنها در خوزستان 42 هزار، 100 هزار هکتار و 350 هزار هکتار است.

استاندار خوزستان گفت: 30 میلیارد دلار برای مهار ریزگردها در سال 95 اختصاص یافت که در سال جاری مبلغ 100 میلیارد دلار برای بیابان‌زدایی مصوب و 70 درصد آن برای خوزستان است.

وی با اشاره به رهاسازی آب در هر هفت هکتار از یک هزار هکتار اراضی استان خوزستان، ادامه داد: 15 هزار هکتار مالچ‌پاشی برای کل کشور در سال گذشته مصوب شد اما باتوجه به شرایط استان خوزستان و اهتمام دولت، نزدیک به 10 هزار هکتار آن به استان اختصاص یافت.

شریعتی خاطر نشان کرد: 2 هزار و 700 هکتار از اراضی خوزستان توسط وزارت نفت و 2 هزار و 300 هکتار توسط دستگاه‌های مربوطه مالچ پاشی شد.

استاندار خوزستان تخریب یا آسیب زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق و فاضلاب، خدمات شهری، مبلمان شهری، سلامت شهروندان و اقتصاد استان را از آسیب‌های گرد و غبار عنوان کرد و گفت: معضل گرد و غبار یک روزه حل نمی‌شود و یک روزه به وجود نیامده و باید با پیگیری آن را مرتفع کرد.

به گزارش تسنیم، سخنان استاندار خوزستان در حالی گفته می‌شود که 6 سال از آغاز کار دولت تدبیر و امید می‌گذرد و این دولت بیش از 2000 روز فرصت برای مهار ریزگردها داشته است. 

انتهای پیام/ ت

نظر شما