شناسهٔ خبر: 26163900 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

با مقایسه مذاکرات کره شمالی و برجام/شومر از عملکرد ترامپ برابر پیونگ یانگ انتقاد کرد

صاحب‌خبر -
خرداد: رهبر اقلیت دمکرات سنای آمریکا عملکرد دونالد ترامپ برابر کره شمالی را ضعیف تر از عملکرد اوباما مقابل ایران درموضوع برجام دانست.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا به نقل از تارنمای واشنگتن اگزماینر، «چاک شومر» رهبر اقلیت دمکرات مجلس سنای آمریکا خواستار سخت تر شدن مذاکرات دولت ترامپ با کره شمالی شد.
وی با مقایسه مذاکرات جاری میان واشنگتن و پیونگ یانک با توافق برجام گفت: من با توافق اوباما (برجام) مخالف بودم. اعتقادم این بود که این توافق به اندازه کافی محکم نیست و رژیم بازرسی ها ضعیف است.
شومر با بیان اینکه خواهان مذاکرات سخت تری با کره شمالی در قیاس با مذاکرات مربوط به برجام است، افزود: (در مورد برجام) ما برای بازرسی از هر مکانی وابسته به کشورهای اروپایی بودیم و من به اروپایی ها به ویژه در موضوع اسرائیل اعتماد ندارم.
رهبر اقلیت دمکرات سنای آمریکا همچنین گفت: به نظر می رسد کاری که با کره شمالی انجام می دهیم حتی از آنچه اوباما درباره ایران انجام داد، ضعیف تر است.
شومر همچنین از موضع رئیس جمهوری آمریکا پیرامون واکنش چین به دیدار ترامپ و کیم انتقاد کرد و گفت: چین اعلام کرد که تحریم ها (علیه کره شمالی) را کاهش می دهد و رئیس جمهوری به این موضوع اهمیت نداد. این تحریم ها بود که کره شمالی را بر سر میز مذاکره آورد.
این سناتور دمکرات نیویورک هفته گذشته نیز در جلسه سنای آمریکا، دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی در سنگاپور را مورد تمسخر قرار داد و اظهار داشت که این نشست، بیش از اینکه موفقیت عملی در بر داشته باشد، حاوی حرف بوده است.
ترامپ در واکنش به این سخنان، در توئیتی توقف آزمایش های هسته ای کره شمالی، شلیک موشک های این کشور و همچنین تعطیلی سایت های انجام آزمایش های هسته ای پیونگ یانگ را دستاورد مذاکرات خود با رهبر کره شمالی برشمرد.
ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی هفته گذشته در سنگاپور برای اولین بار با یکدیگر دیدار کردند. در جریان آن نشست، توافقنامه ای در زمینه عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای منعقد شد. رهبر کره شمالی همچنین دعوت ترامپ برای سفر به واشنگتن را پذیرفت. 
در توافق منعقد شده میان دو طرف، بر تعهد پیونگ یانگ به عاری شدن از سلاح هسته ای و پایبندی آمریکا به تضمین دهی امنیتی به کره شمالی تاکید شده است.
توافقنامه ای که دو طرف آمریکا و کره شمالی امضا کردند، چهار ماده دارد که به غیر از تعهد درباره خلع سلاح کره و بازگرداندن بقایای سربازان کشته شده، شامل تعهد دو طرف برای بنا کردن روابطی جدید و تلاش مشترک برای ایجاد صلح پایدار در شبه ‌جزیره کره است.

نظر شما