شناسهٔ خبر: 26101563 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ائتلاف بزرگ «العامری» و «صدر» برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی در عراق

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: سرانجام پس از هفته ها رایزنی و مذاکرات فشرده رهبران ائتلاف های انتخاباتی عراق، دو ائتلاف بزرگ و پیروز «السائرون»، به رهبری «مقتدا صدر» و ائتلاف «الفتح»، به رهبری «هادی العامری»، از فرماندهان الحشدالشعبی عراق که بیشترین کرسی های پارلمان را نیز ازآن خود کرده بودند، با هم برای تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمانی جهت تشکیل دولت آینده عراق توافق کردند.

در همین رابطه، «مقتدا صدر»، رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف «السائرون»عراق از توافق با ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» برای ایجاد هسته‌ اولیه تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق خبر داد .

وی در کنفرانس مشترک با «هادی العامری»، رئیس ائتلاف «الفتح» که مورد حمایت الحشد شعبی است اعلام کرد: ائتلاف «الفتح» در فضایی ملی در کنار ائتلافی قرار می‌گیرد که چند روز پیش میان «السائرون»، «الحکمه»، به رهبری سید«عمار حکیم» و «الوطنیه» به ریاست «ایاد علاوی» انجام شد.صدر اظهار داشت: هدف از تشکیل ائتلاف جدید، سرعت بخشیدن به تشکیل دولت ملی به دور از سهمیه بندی طایفه‌ای است.

العامری نیز خاطرنشان کرد: در به روی همه گروه‌ها برای پیوستن به این فضای ملی به دور از سهمیه بندی طایفه‌ای باز است. رئیس ائتلاف الفتح تاکید کرد: هیچ مشکلی در بازشماری دستی آرای انتخابات بر این اساس که تغییر با پنج یا ۱۰درصد همراه باشد وجود ندارد. در همین حال، یک هیأت از ائتلاف «الفتح» با «نوری مالکی»، رئیس ائتلاف «دولت قانون» و سید «عمارحکیم»، رئیس جریان «حکمت ملی» دیدار و گفتگو کرد. در چنین شرایطی، جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در بیانیه‌ای، مخالفت صریح خود را با برگزاری مجدد انتخابات و بازشماری دستی تمامی آرا اعلام کرد و خواستار توجه به نقاط مثبت این انتخابات شد.

در تحولی دیگر، حجت الاسلام «یوسف الناصری»، معاون دبیرکل جنبش «نجبا» عراق، در سخنانی بر ضرورت تشکیل یک ارتش جهانی مقاومت و پیوستن حتی غیرمسلمانان و غیر عرب‌ها به آن، برای مقابله با «محور شرارت» به رهبری آمریکا تاکید کرد. وی اظهار داشت: آرزو دارم که الحشد الشعبی، ارتش اصلی عراق شود و ارتش فعلی نیز به آن ملحق شود، زیرا این گروه قدرت فراوانی دارد و برخی از تجهیزات و صنایع نظامی ما از صنایع وزارت دفاع و ارتش عراق هم پیشرفته‌تر است.معاون دبیرکل نُجَبا ادامه داد: باید رژیم های سرسپرده در منطقه همچون رژیم آل سعود را سرنگون کنیم. در تحولات امنیتی نیز، ارتش عراق طی عملیاتی در محور غربی شهر موصل موفق شد پنج عنصر تکفیری داعش را بازداشت کند.

نظر شما