شناسهٔ خبر: 26080639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

صدر با هادی العامری تشکیل فراکسیون مشترک می دهد

ائتلاف موسوم به 'الفتح، به ریاست العامری با 47 کرسی پس از سائرون بیشترین آراء را در انتخابات 22 اردیبهشت ماه پارلمانی عراق کسب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ 'مقتدا صدر' رئیس ائتلاف 'سائرون' که با 54 کرسی حائز رتبه نخست انتخابات پارلمانی اخیر عراق شد، سه شنبه شب اعلام کرد، بر سر تشکیل فراکسیونی بزرگتر با ائتلاف 'الفتح' به رهبری 'هادی العامری' به توافق رسیده است.

به گزارش شبکه خبری 'سومریه نیوز عراق' رهبر جریان صدر این موضوع را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با العامری رهبر ائتلاف الفتح در نجف اشرف اعلام کرده است.

ائتلاف موسوم به 'الفتح، به ریاست العامری با 47 کرسی پس از سائرون بیشترین آراء را در انتخابات 22 اردیبهشت ماه پارلمانی عراق کسب کرد.

رهبر ائتلاف سائرون ضمن اعلام این خبر که برای تشکیل «فراکسیونی بزرگتر»، با رهبر ائتلاف الفتح در مجلس عراق به توافق رسیده است، سوزاندن صندوق های رای گیری (در الرصافه منطقه شرقی بغداد) را جنایتی وحشتناک نامید و گفت که موضع گیری خود را پس از اعلام نتایج نهایی اعلام می کند.

العامری نیز پس از دیدار با صدر در نجف افزود: ما هیچ مخالفتی با بازشماری دستی 5 تا 10 درصد آراء انتخابات اخیر نداریم.

'احمد الاسدی' سخنگوی رسمی ائتلاف فتح با اعلام این خبر که گروه های پیروز انتخابات عراق درصورت پایبندی به برنامه های آینده دولت ائتلافی می توانند به فراکسیون مشترک این ائتلاف با سائرون بپیوندند، گفت: هسته فراکسیون مشترک (بعدا) اعلام می شود.

وی پیوستن دیگر گروه های پیروز انتخابات پارلمانی چون 'نصر' به ریاست حیدر العبادی، 'دولت قانون' به ریاست 'نوری المالکی' و دیگر گروه های 'کردی' را به این فراکسیون مشترک را دور از انتظار ندانست و افزود: هدف تشکیل دولتی قوی است که آرمان های مردم عراق را برآورده سازد.

اعلام تشکیل ائتلاف سائرون با فتح پس از آن صورت می گیرد که 'رعد الحیدری' از رهبران جریان حکمت به ریاست 'عمار الحکیم'(19کرسی) 18 خرداد 97 از امضای سند توافق تشکیل یک فراکسیون بزرگ میان این جریان با ائتلاف سائرون و جریان 'الوطنیه' به ریاست 'ایاد علاوی' (20 کرسی) خبر داده بود.

طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد ، دولت را تشکیل دهد. 

انتظار می رود که گروه های دیگری از کردها و اهل سنت، پس از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به این ائتلاف بپیوندند. 

در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که 22 اردیبهشت 97 با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند. 

دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.

انتهای پیام

نظر شما