شناسهٔ خبر: 26080599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سناتور دمکرات: ترامپ در مذاکره با کره شمالی استراتژی ندارد

بن کاردین گفت: ما در گذشته هم با رهبران کره شمالی دیدار کرده ایم اما آنها به تعهداتشان پایبند نماندند و در حال حاضر نیز مشخصه های بسیار کمی از حرکت در یک مسیر شفاف وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ سناتور دمکرات از ایالت مریلند گفت: دولت ترامپ در مذاکره با کره شمالی استراتژی ندارد و نمی دانیم آن ها به دنبال دستیابی به چه هدفی هستند.

بن کاردین روز سه شنبه همراه با دیگر سناتورهای دمکرات عضو کمیته روابط خارجی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در واکنش به دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: این اقدام، آغاز یک فرایند به سوی یک هدف مهم یعنی عاری سازی کامل، قابل اثبات و دائمی شبه جزیره کره از سلاح اتمی است. از طریق دیپلماسی است که در نهایت می توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. 

عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ادامه داد: ما در گذشته هم با رهبران کره شمالی دیدار کرده ایم اما آنها به تعهداتشان پایبند نماندند و در حال حاضر نیز مشخصه های بسیار کمی از حرکت در یک مسیر شفاف وجود دارد. 

کاردین تاکید کرد: ما باید فرصت را برای پایان دادن به برنامه سلاح های هسته ای کره شمالی مغتنم بدانیم و از طریق تایید و نظارت، مانع از راه اندازی دوباره آنها شویم.

وی خواستار اعلام کامل برنامه های اتمی و موشکی کره شمالی شد و تصریح کرد: باید تایید شود که این برنامه ها از بین رفته و به بازرسان اجازه دهند تا دقیقا این رویداد را ببینند.

سناتور ایالت مریلند ادامه داد: کره شمالی باید با حذف سلاح های اتمی و مواد مربوطه از کشورش موافقت کند و مهمتر از همه، ما می خواهیم بدانیم تعهد آنها در آینده و پیشتیبانی از بازرسی های معمول روزمره چیست.

کاردین اضافه کرد: در هر توافقی که دولت به پیگیری آن متعهد شده و به کنگره ارسال می شود باید حذف سلاح و مواد اتمی، اجازه بازرسی و قابلیت تایید وجود داشته باشد و از همه مهمتر اینکه پیش از برطرف کردن هر گونه تحریم مربوط به هسته ای باید پیشرفت قابل اثبات برای رسیدن به این هدف مشاهده شود. 

وی با بیان اینکه «برای عادی سازی روابط با پیونگ یانگ لازم است به نقض حقوق بشر بی رحمانه علیه مردم کره شمالی و رفتارهای غیرهسته ای متخاصمانه در مرزهای این کشور پایان داده شود»، اظهار کرد: ما با عاری سازی کره شمالی از سلاح اتمی و پایان دادن به خصومت ها در شبه جزیره کره شروع می کنیم اما نمی توانیم دیگر مسائل مهم را در بلند مدت نادیده بگیریم.

عضو کمیته روابط خارجی سنا آمریکا یادآور شد: توجه داشته باشید کیم جونگ اون به یک هدف بزرگ و بلند مدت دست یافت و آن هم مشروعیت بین المللی از طریق دیدار با رئیس جمهوری ایالات متحده بود. 

کاردین تصریح کرد: علاقه وافر رئیس جمهوری ترامپ و تحسین های وی نمی تواند چیزی را درباره این دیدار تغییر دهد، ما نیازمند پایان دادن واقعی و تائید شدنی برنامه اتمی پیونگ یانگ و آوردن صلح وثبات به شبه جزیره کره و آسیای شرقی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این مساله باید بدون درنگ انجام شود. 

این سناتور دمکرات با تاکید بر اینکه ما نیازمند دیدن اقدام عملی از سوی کره شمالی هستیم، گفت: نباید پیش از آنکه پیونگ یانگ اقدام عملی در دست کشیدن از سلاح اتمی و موشک های بالستیک داشته باشد، هیچ امتیازی بدهیم.

کاردین افزود: این چیزی است که ما انتظار آن را داریم. کیم جونگ اون در این دیدار توانست تعهد رئیس جمهوری آمریکا را برای متوقف کردن رزمایش های نظامی در شبه جزیره کره به دست آورد بدون اینکه پیشرفت قابل ملاحظه ای را شاهد باشیم.

این سناتور ایالت مریلند با استناد به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مبنی بر ارسال توافق به کنگره، گفت: آنها می خواهند توافق را به معاهده تبدیل کنند در حالی که ما نمی دانیم استراتژی آنها چیست و چه هدفی را دنبال می کنند.

کاردین با یادآوری ادعاهایی که دولت ترامپ درباره برجام و توافق هسته ای ایران مطرح می کردند، افزود: آنها می گفتند که دراین توافق ما درباره کنترل و نظارت بر برنامه هسته ای نگرانی داریم و باید این مساله به صورت دائمی باشد تا فعالیت هسته ای ایران بدون داشتن هیچ نظارتی دوباره احیا نشود.

وی ادامه داد: اما درباره توافق با کره شمالی، هیچ چیزی در این زمینه نمی شنویم. برای عادی سازی روابط با کره شمالی ما نیازمند یک لایحه درباره مسایل هسته ای، حقوق بشر و خشونت کره شمالی که در جهان بدترین است، هستیم. ما همچنین می خواهیم که بخشی از این مذاکرات باشیم.

'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه گذشته وارد سنگاپور شدند. این دو نفر امروز برابر با 22 خرداد ماه با یکدیگر دیداری را برگزار کردند که برای رهبران دو کشور در بیش از شش دهه گذشته سابقه نداشت .

با این وجود بسیاری از ناظران تحولات کره شمالی، معتقدند کیم جونگ اون بسیار غیرقابل پیش بینی است و به همین دلیل متوقف کردن کامل برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای این کشور از سوی رهبر کره شمالی را بعید می دانند.

رهبر کره شمالی در سال جاری میلادی با حضور در سنگاپور سومین سفر خارجی خود را پس از حضوردر چین و کره جنوبی انجام داد.

گفته می شود بیش از 100 نفر از مسئولان ، مقام ها وکارشناسان کره شمالی کیم جونگ اون را در این سفر همراهی می کردند.

وی برای نخستین بار حدود 5 هزار کیلومتر از مرزهای کشورش برای حضور در نشست سنگاپور دور شده بود.

ترامپ طرف مقابل رهبر کره شمالی نیز درحالی با کیم دیدار کرد که پیش از آن در اجلاس سران گروه 7 سبب آشکار تر شدن اختلاف هرچه عمیق تر بین واشنگتن با دیگر متحدان دیرینه غربی خود شد.

ناظران منطقه ای معتقدند مذاکرات روز سه شنبه دشوار و بحرانی بود و رسیدن به شرایط عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح اتمی روندی است که سال ها به طول می انجامد و صرفا با همین یک نشست نمی توان تمامی موارد میان دو کشور را حل کرد.

کره شمالی و آمریکا پس از جنگ کره در دهه 1950 دو دشمن اصلی یکدیگر بوده و روابط خصمانه ای داشته اند. 

این روابط از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ متشنج‌تر از همیشه شد. پیونگ‌یانگ پس از آزمایش یک بمب هسته‌ای هیدروژنی و چند موشک بالستیک قاره پیما، اعلام کرد خاک ایالات متحده در تیررس این کشور است.

لفاظی های شدید میان رهبران دو کشور و اعمال تحریم‌های گسترده و تهدید نظامی از سوی آمریکا، نگرانی وقوع مجدد جنگ در شرق آسیا و شبه جزیره کره را تا یک مه پیش به بالاترین حد در دهه‌های گذشته رسانده بود.

کره شمالی اما از اوایل سال جاری میلادی با برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی ،موضع آشتی‌جویانه‌ای در برابر سئول در پیش گرفت و سرانجام پس از دیدار با مون جائه-این رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که برای کاهش تنش در شبه جزیره کره، با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت وگو می کند.

انتهای پیام

نظر شما