شناسهٔ خبر: 26030428 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۲۰۱۷ سالی پر از غافلگیری برای صنعت نفت بود

اوپک در تازه‌ترین بولتن آماری سالانه خود گزارشی از شرایط بازار نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی ارائه داده و آمارهایی درباره تولید اعضای این سازمان اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، سال ۲۰۱۷ میلادی سالی پر از غافلگیری در زمینه عرضه نفت در دو جریان متفاوت بود. از یک سو، عرضه نفت کشورهای غیرعضو اوپک، به‌ویژه آمریکا، پس از تجربه افت ۷۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ میلادی، در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. این بازسازی تولید بسیار بالاتر از پیش‌بینی کارشناسان بود.

از سوی دیگر، عرضه نفت کشورهای عضو اوپک و برخی دیگر کشورهای غیرعضو این سازمان، کاهش خیره‌کننده‌ای داشت. این مسئله به طور عمده نتیجه توافق جهانی کاهش تولید نفت بود که به عنوان واکنشی ضروری در برابر عدم توازن در بازار نفت و نمایشی از نظم مورد نیاز برای پایبندی به محدودیت تولید، به شمار می‌آمد.

در مجموع، تولید نفت اوپک در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و بیشتر این افت تولید به کشورهای عربستان، ونزوئلا، کویت، عراق و امارات مربوط می‌شد. در میان کشورهای غیر عضو اوپک نیز بیشترین افت تولید در مکزیک و چین مشاهده شد.

در این گزارش، اعلام شده است در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، ذخایر اثبات شده نفت ایران ۱۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه بوده است. همچنین شمار دکل‌های حفاری فعال ایران ۱۵۷ مورد، شمار چاه‌های تکمیل شده ۲۰۱۶ مورد، شمار چاه‌های در حال تولید ۳ هزار و ۱۳۰ مورد بوده است.

گزارش اوپک نشان می‌دهد میانگین تولید روزانه نفت ایران در سال گذشته میلادی ۳ میلیون و ۸۶۷ هزار بشکه در روز بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما