شناسهٔ خبر: 25774534 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۸۴ درصد از سیگاری‌ها در کشور‌های در حال توسعه

معاون بهداشت وزارت بهداشت: ۸۴ درصد از سیگاری‌ها در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر علیرضا رئیسی در جمع خبرنگاران گفت: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در جهان دخانیات استعمال می‌کنند که تنها ۱۶ درصدشان در کشور‌های پیشرفته هستند.

وی افزود: بر اساس برخی آمار‌ها در کشور سالی ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که گردش مالی آن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هزینه درمان بیماری‌های این افراد ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است در حالی که هزینه طرح پزشک خانواده امسال تنها هزار میلیارد تومان بود.

رئیسی افزود: مجلس طرح خروج قهوه خانه‌ها از امکان عمومی را تصویب کرد و اکنون قهوه خانه مکانی خصوصی و حتی برای نظارت بر رعایت مواد غذایی ارائه شده در آن کارشناسان وزارت بهداشت نیاز به دستور قضایی دارند و نمی‌توانند خودشان اقدام کنند.

زیان یک قلیان برابر با ۱۰ پاکت سیگار

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زیان استفاده از یک قلیان برابر با ۵ تا ۱۰ پاکت سیگار است.

رئیسی افزود: ضرر قلیان برای افرادی که تنها در مجاورت دود آن قرار می‌گیرند برابر با ۵ تا ۱۰ نخ سیگار است، علاوه بر آن ذرات حاصل از دود قلیان از طریق پوست نفوذ کرده و ۱۰۰ درصد سرطان زا تشخیص داده شده است.

وی گفت: افزایش مصرف قلیان در بین دختران و ایجاد قهوه خانه در مجاورت خوابگاه‌های دانشجویی و دبیرستان‌های برتر، موجب دسترسی آسان و کاهش قبح مصرف آن در مقایسه با سیگار شده است.

رئیسی از اجرای یک تحقیق در سال ۹۴ خبر داد که امسال پس از گذشت سه سال دوباره اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این تحقیق ۲ هزار و ۷۴۶ دانش آموز پایه هشتم و دهم در ۵۴ مدرسه شرکت داشتند، گفت: ۱۰ و ۲ دهم درصد از این دانش آموزان دخانیات استعمال می‌کردند.

وی افزود: ۹ و ۲ دهم درصدشان دود تدخین می‌کردند که ۷ درصدشان را دختران تشکیل می‌دادند.

رئیسی اضافه کرد: ۳ و ۴ دهم درصد سیگار و ۱۱ و ۲ دهم درصد قلیان می‌کشیدند که ۱۱ و ۲ دهم درصد سیگاری‌ها دختر و ۸ و نیم درصد قلیانی‌ها نیز دختران بودند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ۲۴ و ۲ دهم درصد از دانش آموزان در معرض دود سیگار یکی از اعضای خانواده قرار داشتند.

وی افزود: ​۶۵ درصد دانش آموزان به راحتی از سوپر مارکت یا دکه و دست فروش سیگار تهیه می‌کردند که ۶۸ و نیم درصدشان گفتند بدون هیچ سؤالی درباره سن شان به آنان سیگار فروخته می‌شد.

رئیسی تأکید کرد: فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال غیرقانونی است.

وی افزود:​ ۷ نفر از هر ۱۰ دانش آموز پیام‌های رسانه‌ای ضد دخانیات را دیده بودند و ۷۶ و ۷ درصد دانش آموزان زیان‌های استعمال دخانیات را می‌دانستند.

رئیسی گفت: ۷۸ درصد دانش آموزان موافق توقف عرضه دخانیات در اماکن عمومی بودند.

۴۰ درصد مالیات برای هر بسته سیگار خارجی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اخذ ۴۰ درصد مالیات از هر بسته سیگار خارجی در سال ۹۷ خبر داد.

رئیسی گفت: مجلس شورای اسلامی امسال نخستین بار مالیات بر عمده فروشی و خرده فروشی سیگار را تعیین کرد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: برای هر پاکت سیگار داخلی ۱۰ درصد، سیگار تولید مشترک ۲۰ درصد، سیگار داخلی با مارک بین المللی ۲۵ درصد و برای هر پاکت سیگار خارجی ۴۰ درصد مالیات در نظر گرفته شده است.

رئیسی اضافه کرد: برای هر نخ سیگار داخلی ۷۵ ریال، هر نخ سیگار تولید مشترک ۱۵۰ ریال، سیگار داخلی با مارک خارجی ۲۵۰ ریال و برای هر نخ سیگار وارداتی ۶۰۰ ریال مالیات در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر بهداشت در باره بهانه‌های مقابله با ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه خانه‌ها نیز گفت: به بهانه ایجاد اشتغال یا ترویج قهوه خانه‌های زیرزمینی و همچنین مصرف در بین خانواده‌ها مانع ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه خانه‌ها می‌شوند.

وی افزود: در یک استان با همکاری شورای امنیت استان، قهوه خانه‌ها بسته شد، اما به صاحبان آن‌ها مجوز هر کسبی که تمایل داشتند داده شد و هیچ مشکل اشتغال ایجاد نشد.

رئیسی اضافه کرد: هم اکنون نیز بیش از ۷۵ درصد قهوه خانه‌ها بدون مجوز فعالند که این نوعی کار غیرقانونی و زیرزمینی است.

وی ادامه داد: خانواده‌هایی که به صورت حرفه‌ای قلیان مصرف می‌کنند به استفاده از قهوه خانه‌ها اکتفا نکرده و حتما در خانه نیز مصرف می‌کنند.

رئیسی اضافه کرد: اگر بتوانیم به عنوان مثال صد قهوه خانه را تعطیل کنیم، اما ده قهوه خانه زیرزمینی فعال شوند باز هم ۹۰ قهوه خانه پیش افتاده ایم.

وی گفت: باید دسترسی اسان به دخانیات را تغییر و نرخ ارزان آن را نیز با مالیات افزایش دهیم تا در تقاضا نیز شاهد کاهش باشیم.

معاون وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت برای مقابله با دخانیات نیازمند همکاری دیگر سازمان هاست.

نظر شما