شناسهٔ خبر: 25717753 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نوبخت: حجم تجارت خارجی در دو ماهه امسال به ۴/۱۳ میلیارد دلار رسید

صاحب‌خبر -
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تا اردیبهشت سال جاری واردات فقط کاهش ۷ر۱ درصدی داشته است، گفت: از ۱۳ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار تخصیصی طی ۲ ماه ابتدایی سال بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۰۴ میلیون دلار برای واردات کالا ارز پرداخت شده است.

محمدباقر نوبخت در گفتگو با تسنیم با اشاره به میزان تخصیص ارز در دو ماهه اول سال ۹۷ اظهار داشت: از اول فروردین امسال تا ۲۹ اردیبهشت تعداد اقلامی که از سوی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت ثبت سفارش شدند که شامل کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای، مصرفی و سایر هستند، ۱۰۰ هزار و ۱۹۸ قلم کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۳۴ میلیون دلار بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به میزان ارز تخصیص داده‌شده به این رقم از ثبت‌سفارش‌ها اشاره و بیان کرد: بر اساس آمار ارائه‌شده از ۱۳ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار تخصیصی بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۰۴ میلیون دلار برای واردات کالا ارز پرداخت شده است.

نوبخت میزان واردات و صادرات در دو ماهه اول سال را تشریح کرد افزود: از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت‌ سال جاری بیش از ۶ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده و سهم صادرات هم ۷ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار بوده است، بنابراین تراز تجاری کشور ۵ر۱میلیارد دلار مثبت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مقایسه میزان واردات و صادرات به نسبت دوماهه اول سال ۹۶ اشاره و بیان کرد: در مدت مشابه پارسال ۶ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار سهم واردات بوده که ۷ر۱ درصد در سال جاری کاهش دارد. همچنین به لحاظ ارزش دلاری ۳ درصد تقلیل یافته است.همچنین در دو ماهه سال ۹۶ بالغ بر ۵ میلیارد و ۸۴ میلیون دلار صادرات داشتیم که امسال به ۷ میلیارد و ۴ میلیون دلار افزایش یافته است.

وی در مورد تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی در دو ماهه امسال بیان داشت: همه ساله تخصیص اعتبار به طرح‌های عمرانی با تأخیر روبه‌رو است و معمولاً نیمه دوم سال این کار انجام می‌شود، امسال یک گام جلو هستیم و در حال حاضر طرح‌ها اولویت‌بندی شده و بر این اساس به آنها اعتبار تخصیص یافته است.

نوبخت تصریح کرد: در این مدت ۱۳ میلیارد و ۶۳۹ میلیون تومان به طرح‌های عمرانی ملی از کل ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان طرح‌های موجود که ۷۷ درصد آنها را پوشش می‌دهد، اعتبار به صورت اوراق و نقدی تخصیص دادیم.

نوبخت یکی از مشکلات را مربوط به اوراق دانست و گفت: این اوراق برای پیمانکاران جذابیت دارد، ضمن اینکه در بورس هم می‌توانیم آن را بفروشیم. نرخ اوراق برای طرح‌های عمرانی ۱۹ درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: ۹۶۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های استانی و همچنین برای طرح‌های توازن ۱۰ درصد یعنی ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادیم که در مجموع ۲۸ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان یعنی ۴۷ درصد از کل اعتبار تخصیص داده شده است.

وی ضمن ابراز امیدواری در مورد اینکه ظرف هفته‌های آینده پرداخت اعتبار از طرف خزانه شروع شود، در خصوص درآمدهای دوماهه امسال خاطرنشان کرد: درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۹۷ در فروردین‌ ۳۷ درصد و درآمدهای ارزی نفت ۹۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ رشد دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما