شناسهٔ خبر: 25698002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

با نظر رئیس مجلس

رسیدگی به لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم دو هفته به تعویق افتاد!

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: دیروز صحن مجلس با حواشی حین بررسی لایحه مبارزه  با تامین مالی تروریسم  روبرو شد. لایحه‌ای که در نهایت با رای نمایندگان، بررسی‌اش دوهفته به تعویق افتاد. 
رئیس مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن نظرات یک موافق و یک مخالف و اصرارهای پی در پی و مکرر نمایندگان جریانهای سیاسی مختلف در مجلس پیشنهاد داد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت برگشته و پس از چکش کاری و پخته شدن دو هفته دیگر در دستور کار مجلس قرار گیرد که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند.
در جلسه علنی دیروزمجلس شورای اسلامی علی لاریجانی در مشروح مذاکرات مجلس در خصوص لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: هم موافق و هم مخالف لایحه مذکور پیشنهاد داشتند که اشکالات لایحه مذکور رفع شود.
وی ادامه داد: اعلام وصول لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم در مورخ ۸ آذر ۱۳۹۶ انجام شد و ۲۵ همان ماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد. این کمیسیون سه ماه فرصت داشت که نظرش را اعلام کند اما این کار را نکرد. حتی درخواست تمدید این وقت را هم نداشت. در نتیجه دولت به دلیل ضیق وقت درخواست کرد تا لایحه در دستور کار مجلس قرار گیرد.
رئیس مجلس ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی در مهلت قانونی مقرر باید نظر موافق یا مخالفش را رسما اعلام می‌کرد اگر ملاحظاتی هم داشت باید اعمال می‌کرد اگر این کار را می‌کرد امروز راحت‌تر به این لایحه در مجلس رسیدگی می‌کردیم.
لاریجانی ادامه داد: هم موافق و هم مخالف لایحه خواستار ارجاع آن به کمیسیون بودند اگر موافق باشید مجلس دو هفته بررسی لایحه را به تعویق بیندازد تا کمیسیون امنیت فرصت داشته باشد از ابعاد مختلف آن را بررسی و نظر نهایی‌اش را به مجلس اعلام کند.
وی گفت: برداشتم این است که کمیسیون امنیت ملی هفته آینده را روی این مسئله کار کند و حداکثر تا دو هفته دیگر و بعد از تعطیلات مجلس برای سرکشی به حوزه انتخابیه نظرش را اعلام کند تا در روز یکشنبه بعد از تعطیلات مجلس لایحه مذکور را در دستور کار قرار دهد.
لاریجانی سپس ارجاع لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را به رای مجلس گذاشت که از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه ۱۳۸ نماینده رای موافق، ۹۲ نماینده رای مخالف و شش نماینده رای ممتنع دادند.
با اعلام موافقت مجلس با تعویق دو هفتگی لایحه مذکور رئیس مجلس خطاب به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به اتفاق همکارانتان و با دعوت از نمایندگان وزارتخانه‌های امور خارجه و اقتصاد و کلیه صاحب نظران لایحه مذکور را از ابعاد مختلف ارزیابی کنید و پس از جمع بندی نهایی نظر کمیسیون را بعد از تعطیلات مجلس ارائه کنید تا به سرعت لایحه مذکور در دستور کار مجلس قرار گیرد.
رهبری درباره الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نظری نداشته‌اند
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به اخطار نماینده تهران، تاکید کرد: مقام معظم رهبری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نظری نداشته‌اند.
علیرضا رحیمی در جریان بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس، گفت: آقای کریمی قدوسی تحریرالوسیله امام را چاپ و در بین نمایندگان پخش کردند، حال اینکه این فتوای امام در تحریرالوسیله زمانی بود که هنوز جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی نداشت. قطعا در شرایطی که کشورمان دارای قانون، رهبری و چشم‌انداز ۲۰ ساله است این موارد به تحریرالوسیله تقدم دارد.
به گفته وی، بر اساس قانون اساسی، ایران باید با کشورهای دنیا تعامل سازنده و موثری داشته باشد پس این چه وضعی است که آقایان در گوشی به نمایندگان می‌گویند که این لایحه استعماری است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم پشت تریبون رفته و با جانبداری آن را استعماری می‌خواند.
نماینده تهران افزود: زمان تصویب معاهده پالرمو هم از رهبری مایه می‌گذاشتند، ما به آنها می‌گفتیم که اگر چیزی است مکتوب بگویند و به نمایندگان ارائه دهند نه اینکه اکنون هم بخواهند با فشار از رهبری مایه بگذارند.
رحیمی تاکید کرد: اگر به دموکراسی، رای مردم و مجلس اعتماد دارید اجازه دهید مخالف و موافق صحبت کند وگرنه یک طرح سه فوریتی مبنی بر خروج ایران از سازمان ملل به همه کنوانسیون‌های بین‌المللی ارائه کنید، ایران تافته جدا بافته از دنیا نیست.
وی از لاریجانی خواست که برای منافع ملی و مصلحت کشور در وهله اول نظم جلسه را تامین کند و سپس در چارچوب آیین‌نامه تصمیم‌گیری صورت گیرد.  
علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار رحیمی گفت: رهبری در این زمینه نظری نداشتند، ایشان گفتند مجلس و دولت خودشان تصمیم بگیرند و نظری ندارند.
همچنین رحیمی در تذکری دیگر از انتقال محتوای جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس انتقاد کرد و گفت: مجلس در روز یکشنبه با حضور عالی‌ترین مقامات امنیتی جلسه غیرعلنی را برگزار کرد و بحث‌های مبسوطی صورت گرفت. کمتر از ۲۴ ساعت برخی از آقایان حرف‌هایی زدند که شورای امنیت ملی مجبور به صدور تکذیبیه شد. این چطور نظارتی از سوی هیات رییسه است که دبیرخانه شورا مجبور به ارائه تکذیبیه می‌شود، بهتر بود سخنگوی هیات رییسه قبل از آن اظهارنظری می‌کرد.
وی این اتفاقات را در شان مجلس ندانست و خواستار دفاع رییس مجلس از شان مجلس شد.
علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار، گفت: سخنگوی هیات رییسه توضیحاتی را درباره جلسه غیرعلنی به رسانه‌ها ارائه کرد، وقتی جلسه محرمانه است انتظار می‌رود که کسی صحبت‌هایی را به بیرون منتقل نکند.
 کارت زرد مجلس به وزیر جهاد کشاورزی
دیروز وزیر جهادکشاورزی هم به مجلس آمد و در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیحات محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به سوال نماینده مردم سلماس را قانع کننده
 ندانستند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز  در جلسه سوال از وزیر جهاد کشاورزی که شهروز برزگر نماینده مردم سلماس در خصوص علت نوسانات قیمت گوشت سفید، قرمز و عدم تنظیم بازار این دو محصول، علت صادر نشدن سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی داخلی، علت کاهش تعرفه‌ی واردات محصولات کشاورزی و علت نبود ساز و کار مناسب برای جبران خسارت رخدادهای طبیعی برای کشاورزان و دامداران پرسید، پاسخ داد. اما پاسخ‌های محمود حجتی در نهایت باعث قانع شدن نماینده سوال کننده و کل مجلس نشد.
از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه ۱۲۶ رای موافق، ۵۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع توضیحات وزیر جهاد کشاورزی قانع کننده تشخیص داده نشد.
 

نظر شما