شناسهٔ خبر: 25683302 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لایحه مقابله با تروریسم به کمیسیون امنیت ملی مجلس بازگشت

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که این کمیسیون به دلیل مغایر بودن این لایحه با اصل 3 قانون اساسی و استعماری بودن آن گزارشی را به مجلس ارائه نکرد.
از این رو علی لاریجانی رییس مجلس اعلام کرد که اصل لایحه در مجلس بررسی می شود و نمایندگان مخالف و موافق در مورد آن صحبت کردند.
به دلیل اعتراضات نمایندگان، لاریجانی پس از صحبت های موافقان و مخالفان اعلام کرد که ارجاع این لایحه به کمیسیون امنیت ملی مجلس را به رای مجلس می گذارد.
نمایندگان با 138 رای موافق، 92 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 245 نماینده حاضر با ارجاع این لایحه به کمیسیون امنیت ملی مجلس موافقت کردند.
علی لاریجانی رییس مجلس پس از تصویب نمایندگان برای ارجاع این لایحه به کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: رییس و اعضای کمیسیون امنیت ملی با دقت موارد این لایحه را بررسی کنند و در این راستا از دبیرخانه و وزارت خارجه و دستگاه های مرتبط در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یابند.
وی اظهار داشت: نمایندگان موافق و مخالف نیز در کمیسیون حضور یابند و نظرات خود را اعلام کنند.
لاریجانی اضافه کرد: اگر کمیسیون امنیت ملی مجلس توانست ظرف یک هفته این لایحه را بررسی کند و آن را هفته آینده به مجلس ارائه کند ولی اگر نتوانست ظرف دو هفته دیگر این لایحه را بررسی کند.
**پمپئو رییس جاسوس هاست
عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در مخالفت با این لایحه گفت: این لایحه را به عنوان بحث ملی در نظر بگیرید، در چنین بزنگاه هایی است که در تاریخ مشخص می شود این مجلس چگونه مجلسی بوده است.
وی اظهارداشت: کمیسیون امنیت ملی که مسئولیت بررسی این لایحه را داشته است، در مورد آن نظری نداده که این امر جای ابهام دارد، این لایحه باید به کمیسیون بازگردد و کمیسیون نظر قاطع و روشن خود را اعلام کند.
مصری گفت: خیال خامی است اگر بگوئیم در رابطه با کنوانسیونی که در حال بررسی آن هستیم، آمریکا نظری ندارد، بدون اراده آمریکا چنین کنوانسیونی ایجاد نمی شود.
وی ادامه داد: همکاران تصور می کنند این لایحه در مورد FATF است، در حالی که این کنوانسیون کاملا در مورد تروریسم است، اگر فکر می کنید با پیوستن به این کنوانسیون تحریم ها از بین می رود و سوئیفت باز می شود، خیال خامی است.
نماینده مردم کرمانشاه اظهار داشت: عضویت در این کنوانسیون هیچ دستاوردی برای ما ندارد، این کنوانسیون در مورد مبارزه با تروریسم است اما این سوال مطرح می شود که آیا کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه که به این کنوانسیون پیوسته اند تروریست هایی را که شهید بهشتی و شهید رجایی و باهنر را ترور کرده اند به ایران بازگردانده اند؟ این تروریست ها توسط این کشورها حمایت می شوند. اگر می توانید پا روی آرمان های انقلاب بگذارید، این کنوانسیون را تصویب کنید.
مصری افزود: امکانات گروه تروریستی داعش توسط عربستان و به دستور آمریکا تامین می شود، مگر آمریکا عضو این کنوانسیون نیست؟، طبق یکی از بندهای این کنوانسیون، اعمال کیفری با ملاحظات سیاسی، فلسفی، قومی و نژادی قابل توجیه نیست.
وی تصریح کرد: این بدان معناست که تمام ارزش های ما در این کنوانسیون بی ارزش است، یعنی مقابله با استکبار، عدالت خواهی، در این کنوانسیون بی ارزش است.
مصری گفت: بر اساس این تعریف، میرزاکوچک خان جنگلی، ستارخان و باقرخان، رئیسعلی دلواری همه تروریست هستند و به تروریست ها کمک کرده اند، آیا ملت ایران می پذیرد ستارخان به عنوان تروریست تعریف شود؟
وی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: این فرد که رییس جاسوس ها است، چگونه به خودش اجازه می دهد برای ایران شروط جدیدی را مطرح کند.

**نمایندگان مخالف برجام به جای پرچم، عکس رئیس‌جمهور آمریکا را آتش می‌زدند
کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در موافقت با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: چرا کمیسیون امنیت ملی مجلس طبق ماده 145 آیین‌نامه داخلی مجلس به وظیفه خود عمل نکرد، این کمیسیون باید شأن مجلس را درباره مسائل امنیتی کشور رعایت کند و از زیر بار مسئولیتی که بر دوش شما بود شانه خالی نکند.
وی افزود: از مجلس چه انتظاری دارید که رایش را در خصوص لایحه‌ای بدهد که کمیسیون تخصصی نظر کارشناسی‌اش را نداده است.
دلخوش ادامه داد: ما پیشنهاد می دهیم کمیته ای مرکب از فراکسیون‌های سیاسی مجلس لایحه مذکور را به دور از گرایشهای سیاسی مورد دقت نظر دقیق قرار دهند.
وی با اشاره به دیدار دو شب قبل کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در جلسه یکشنبه گذشته رسیدگی به لایحه مذکور را به مجلس و دولت سپردند، اگر برای رسیدگی به آن جلسات متعدد محرمانه لازم باشد ما آمادگی کامل داریم تا به منافع و ابروی ملت خدشه وارد نشود.
دلخوش افزود: لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم لایحه‌ای جدا ازFATF است، شورای امنیت ملی مرجع تشخیص تروریسم است و شرایط و جایگاه مجلس و دولت نیز مشخص است.
وی ادامه داد: دولت کنوانسیون را به مجلس داده است و این مجلس است که بعد از بررسی های کارشناسی آن را می پذیرد یا آن را رد می کند.
وی گفت: در جلسه‌ای که با هیات دوستی پارلمانی روسیه داشتم رییس این هیئت به طرف ایرانی گفت که 'ما با آمریکا تا صد سال دیگر هم نمی توانیم کنار بیاییم چون ما کریمه را جزو خاک روسیه می دانیم اما آمریکا می گوید تا زمانی که کریمه را آزاد نکنید با شما مذاکره نمی کنیم'، ما هم باید از کوچک و بزرگمان به فکرحفظ منافع مردم باشند.
دلخوش ادامه داد: باید مخالفان برجام به جای پرچم آمریکا که نماد ملت این کشور است عکس کسی را آتش می زدند که بیش از 60 درصد از مردم کشورش در عقل او تردید دارند.
سیام**9121**1058**1553

نظر شما