شناسهٔ خبر: 25697268 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

توافق محرمانه دولت و تلگرام زیر ذره‌بین مجلس

منبع: کیهان

۳۶ نماینده مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام را تهیه و تدوین و تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، در عنوان طرح تحقیق و تفحص آمده است: با توجه به اخبار منتشر شده اخیر درخصوص مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام، لطفا در خصوص صحت خبر و جزئیات توافقات احتمالی گزارش دهید.

بیشتر بخوانید:

تلگرام طلایی و موبوگرام چگونه کار می‌کنند؟

ابراز بی‌اطلاعی بهارستانی‌ها از توافق دولت با تلگرام

در توضیح این طرح آمده است: اخیرا در رسانه‌ها اخباری مبنی بر مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام منتشر شده است. مطابق این اخبار مدیر تلگرام سال ۹۴ به تهران سفر می‌کند و با دولت بر سر چهار بند به توافق می‌رسد.


نمایندگان امضاکننده طرح در بیان جزئیات این توافق که در صورت مقید بودن مدیر تلگرام به آن ظاهرا مسدودسازی رخ نمی‌داد به موارد زیر ‌اشاره کرده‌اند؛


۱- تلگرام باید تضمین دهد اطلاعات کاربران ایرانی را به غیر که احتمالا در اینجا شرکت‌ها یا دولت‌های غربی است ندهد.


۲- تلگرام تضمین دهد مقررات ایران را در مسائل فرهنگی رعایت کند.


۳- تلگرام تضمین دهد منافع اقتصادی حاصل از ایران را با دولت تقسیم کند.


۴- تلگرام باید تعهد دهد که احکام دادگاه‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد.


در این طرح به اظهارات ۲۰ فروردین ماه ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز ‌اشاره شده که نامبرده در آن روز گفته بود: «وزارت ارتباطات با تلگرام توافقاتی داشت که در این راستا همکاری‌های خوبی تا دی ماه ۹۶ انجام شد اما در ماجراهای دی ماه سال ۹۶ تلگرام به توافقات عمل نکرد.»


ابهامات زیاد در نحوه همکاری


در بخش دیگری از این طرح آمده است: هنوز هیچ مقام دولتی در رابطه با این خبر واکنشی نشان نداده است و نحوه «همکاری تلگرام» را توضیح نداده است که ابهامات زیادی را نشان می‌دهد. همچنین به جای پاسخگویی و عذرخواهی از ملت به خاطر توافق پنهانی و ضعیف خود در همین ایام که آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را تشدید کرده است، شش وزیر دولت در نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی درخواست رفع مسدودیت برای شرکت‌های آمریکایی یوتیوب و توئیتر را نیز مطرح کرده‌اند. معلوم نیست این بار چه توافق پنهانی با طرف غربی انجام شده است.


در ادامه این طرح سؤال‌های زیر مطرح شده است؛


۱- از آنجایی که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌ها «حرام شرعی» است؛ در این مذاکرات آیا حریم خصوصی مردم تضمین شده است یا خیر؟


۲- اگر بخشی از سرورهای تلگرام به داخل کشور منتقل گردیده منافع و نحوه بهره‌برداری و فروش دولت از ترافیک سرورهای تلگرام چگونه بوده و رقم‌های هنگفت دریافتی از مردم بابت فروش و تبادل ترافیک تلگرام به جای اینترنت بین‌الملل به حساب کدام شخص یا مجموعه واریز شده است؟


۳- مدیر تلگرام پس از مهاجرت به آمریکا در سال ۹۳ با سوابق مشخص و اقدامات غربگرایانه چطور در سال ۹۴ برای فعالیت در ایران مورد اعتماد قرار می‌گیرد؟

نظر شما